DBGrid
Fra : Ole J. Hansen

Dato : 16-08-02 22:08

Hej Ng
Jeg har en DBGrid tilknyttet en database, det går fint, men den vil jo altid
vise den den første post øverst og den
sidste post nederst.
Nu er jeg i den situation, at jeg ønsker det omvent, således at den første
post vises nederst og den sidste post
øverst.
Er der en der har en god ide.
m.v.h.
ole

Fra : Mads Chr. Olesen

Dato : 17-08-02 21:32

Du skal sortere dine data, før de kommer til DBGrid'et.
Hvis du har dit data-objekt, Data1, og parametrene f.x. er:

Data1.Recordsource = "Tabel"

Og du vil have indholdet vist omvendt, skriver du istedet for "Tabel",
"SELECT * FROM Tabel ORDER BY id DESC"

eller rettere:
"SELECT * FROM [tabel-navn] ORDER BY [feltnavn] DESC"

Det du skriver er SQL (Structured Query Language), det kan du læse meget
mere om andre steder. Den løsning jeg har givet dig, kræver selvfølgelig at
der er et felt at sortere efter, hvis du ikke har det, er det nemmeste at
lave dit database-design om.

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 18-08-02 15:41

Hej Mads
Jeg kan godt forstå SQLsætningen, men jeg er meget i tvivl om hvor jeg skal
skrive denne sætning,
da DBGriden jo faktisk kører når man sætter porpeties.
Har du en god ide, jeg har forsøgt i Form Load, men det lykkedes ikke, det
kunne nemt være,
at det er mig der ikke har formuleret mig rigtigt.
m.v.h.
ole

Fra : Mads Chr. Olesen

Dato : 18-08-02 15:46

Du skal nok gøre det i design-time

Fra : Krabsen

Dato : 18-08-02 22:45

Du kan osse gøre det på run-time:

sqltekst= "SELECT * FROM " osv.
data1.recordsource = sqlTekst
data1.refresh
dbgrid.refresh (er nogle gange nødvendig)

mvh
Krabsen