Akvarietype
Fra : Henrik

Dato : 18-02-01 21:16

Hej

Jeg skal ud og investere i et nyt akvarie, gerne på ca. 1000L.

Mangler anbefalinger !!!!!

Jeg har plads til ca. 250cm i breden.
Jeg har set på bla. Akvastabil, tropeakvarier og andre med Aluramme.
Akavarier uden Aluramme, må da mangle midterafstivning ????
spec. når jeg vil op i minimum 200cm bredde.

Hvordan er det med saltvand og ALU.

Jeg har ikke saltvand p.t., men påregner måske at prøve dette i løbet af et
par år, så derfor
skulle min nye balje gerne kunne bruges til Saltvand også, hvis jeg skulle
få denne Ide'.
Det kræver dog nok lidt litteratur gennemlæsning inden, men baljen skulle
gerne være forberedt.

Mvh
Henrik

Fra : trident

Dato : 16-07-01 23:48

"Henrik" skrev d. 18-02-01 21:16 dette indlæg :
> [...]
skulle
> få denne Ide'.
> Det kræver dog nok lidt litteratur gennemlæsning inden, men baljen

Mit absolutte bud bliver ubetinget et akvarie fra tropeakvarier, da de
efter min beskedne vurdering ligger milevidt over akvastabil mht.
pris/kvalitet. Desuden er der mulighed for, at bestille i specialmål;
uden at blive totalt ruineret. Noget de ikke helt har opdaget hos de
"flinke" akvastabil folk. Kan du leve uden alu-lister i hjørnerne er det
et rigtig godt alternativ.
Det er i øvrigt glassets dimension der afgør et akvaries holdbarhed,
ikke diverse alulister

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-07-01 14:19

Alurammen er stort set uden betydning for styrken, det er mit
indtryk at det er noget man sætter på bagefter.

Vi boede i England i nogle år, og der betragtes akvarier med
ramme som gammeldags. Vi købte et (uden ramme) på
122*45*60 højt, det går såmænd udmærket.

Som jeg ser det, er den største fordel ved en ramme at man ikke
behøver bekymre sig helt så meget om hvad det står på - rammen
kan tage mindre ujævnheder.

Med et rammeløst skal man altid stille det på en flamingo-plade.

Så er der selvfølgelig det æstetiske, som jeg ikke vil diskutere her.

Jeg ved ikke hvordan det er med alurammer og saltvand. Instinktivt
ville jeg nok prøve at undgå kombinationen.

mvh

martin

Fra : trident

Dato : 25-07-01 16:02

"Martin Sørensen" skrev d. 25-07-01 14:19 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg ved ikke hvordan det er med alurammer og saltvand. Instinktivt
> ville jeg nok prøve at undgå kombinationen.

Hej Martin
Joe, for så vidt er rammen mest til pynt og en smule gavn, det der er
vigtigst, især med lange akvarier er, at der er afstivning på tværs.
Dette kan gøres ved hjælp af rammen med en tværstiver. Det må lige
indskydes, at visse akva-fabrikanter faktisk samler hele "svineriet" med
ramme og fugning i et tempi. Dette kan medføre, at glasset ikke er fuget
helt op, men hvor der kan være luftlommer og "helligdage" hvorimod, at
andre samler akvarierne i 3 tempi med alurammen som den sidste. Dette
gør det en smule mere besværligt, tidskrævende men sikrer også kunden et
bedre produkt; et produkt jeg kun kan anbefale hvis nogle skulle spørge
( skjult reklame? ).
Og jo jeg vil give dig helt ret, alu og saltvand er noget skrammel
sammen.

mvh
Kasper

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-07-01 19:27

"trident" <trident.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ( skjult reklame? ).
> Og jo jeg vil give dig helt ret, alu og saltvand er noget skrammel

Den kommer du lige til at forklare nærmere om.
Hvis du limer akvariet, og derefter sætter en ramme på,
så kan den da ikke have nogen betydning overhovedet,
med mindre det kun er for at få en tværstiver.

Det er da kun Tropeakvarier der laver den slags akvarier.

Uanset hvordan du laver ellers laver akvarierne er det mindst i to tempi,
først
samles rammen og siden hen sættes glasset i.

Hvis Tropeakvarier er så meget bedre end alle andre, hvorfor ser man dem
så stort set aldrig i andet end nogle små sæt med tre stk inden i
hinanden?
Og jeg tror ikke at Carsten's dyrehandel i Ålborg, vil give dig ret i at
det er et kvalitets produkt.

Saltvand reagerer selvfølgeligt med alle metaller, men det er ikke noget
stort problem,
det største problem har været den popnitte der holdt tværstiveren på
plads, den kunne slet ikke
klare saltet.
Jeg har et 250 l akvarie som er næsten 25 år gammelt, der var saltvand i,
i en periode på 1½ år,
og akvariets ramme er lige så pæn som da jeg købte det.

Carsten

Fra : trident

Dato : 24-08-01 13:12

"Carsten Gall" skrev d. 25-07-01 19:27 dette indlæg :

> [...]
saltvand i,
> i en periode på 1½ år,
> og akvariets ramme er lige så pæn som da jeg købte det.

Undskyld, at det tog så lang tid for mig, at svare på din kommentar; men
arbejde og lignende vederstyggeligheder har ligesom holdt mig væk fra
husalteret.

Men; jo, alu-indramningen er primært for pynt og sekundært for
beskyttelse af kanter/hjørner. Samtidig er den jo også et godt
befæstningspunkt for en tværstiver. Mde mindre man nøjes med, at sætte
en glaskant i indvendigt eller hvis det drejer sig om et to meter langt
akvarie; flere tværstivere i glas.
"Tropeakvarier" har ikke hjørne beskyttelse, men kun top og bundramme,
så derfor bliver rammen sat på til sidst.

Hvad udbredelsen angår er det vel ikke forfærdentlig svært, at
forestille sig en "kæmpekoncern", der samtidig importerer ca. 90% af det
tilbehør og foder der bliver brugt her i landet, vil sætte sig på en
større del af markedet end et lille firma vil gøre!
Det kan da godt være, at din navnebroder i det nørrejyske er hamrende
uenig med mig; det vil ikke kunne spolere min nattesøvn, dertil kender
jeg for mange der giver mig ret.

mvh Kasper

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-08-01 12:11

"trident" <trident.news@kandu.dk> wrote in message

> i at

> Det kan da godt være, at din navnebroder i det nørrejyske er hamrende
> uenig med mig; det vil ikke kunne spolere min nattesøvn, dertil kender
> jeg for mange der giver mig ret.

baggrunden er vel den, at Carstens Dyrehandel har været ude for at skulle
skifte næsten alle akvarier i deres nye udstillingslokale p.g.a. dårlig
limning. Vandet piblede rent faktisk ud både her og der. Hvilket fabrikat
det var, huske jeg ikke, men mon ikke dette er baggrunden for ovennævnte
kommentar.
Og uanset hvor mange der vil give dig ret, er en fejlprocent på mellem 75 og
100 nok lidt rigeligt højt!

mvh
Jan