Flere ftp på samme linie
Fra : Allan

Dato : 16-08-02 20:56

Hejsa
Er det muligt at have flere ftp servere på samme linie?
Jeg har en på port 21, men ville genre ha en mere på en anden maskine....har
forsøgt med forskellig porte dog uden held..Klienten kan godt logge på
ftpén, men når den skal "liste", hænger den og timer ud.

Nogen der har en ide?

Tdc adsl
Zyxel prestige 304 router
8 ports switch

Mvh
Allan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-08-02 00:38

"Allan" <nauzeas@anarki.dk> writes:

> Nogen der har en ide?

Jeg har, måske, en idé til hvad der er galt.
FTP-protokollen bruger to forbindelser, en til at sende kommandoer og en
anden til at sende data. Porten på den anden forbindelse bliver sendt over
den første når man beder om nogle data (en fil eller en directory-oversigt).

I "passiv" FTP åbnes data-forbindelsen ved at klienten forbinder til
en lyttende port på serveren. I "aktiv" FTP er det serveren der
forbinder til en port hos klienten.

Hvis din router ikke automatisk sender alle porte videre til serveren,
så vil passiv FTP måske ikke virke. Nogle routere (f.eks. en
Linux-maskine) ved så at port 21 er en FTP-kontrolforbindelse, og lytter
med på den forbindelse. Når serverern så fortæller klienten hvilken port
den lytter på, så bliver den port automatisk viderestillet til serveren
også. Hvis du har en FTP-server kørende på en anden port end 21, så
er problemet måske at routeren ikke ved at det er en FTP-forbindelse og
derfor ikke kan udføre sin magi.

Prøv at se om der er en måde at fortælle routeren at det er en
ftp-server der lytter på den anden port.

> Tdc adsl
> Zyxel prestige 304 router
> 8 ports switch

/L

Fra : Allan

Dato : 17-08-02 10:45

Hej Lasse

Jeg har prøvet det du nævner, routeren kan sende/åbne alle portene til en
maskine .... den har jeg sat til den maskine der skal køre ftp'en på en
anden port.
Jeg har så "manuelt" nuppet port 20 og 21 til den oprindelige ftp maskine
igen, men samme prob ...stopper ved list, har prøvet at sætte webserver op
på den maskine, hvor alle portene er åbne, og det virker fint (port 80), så
alle portene burde vel være åbne på den maskine?

Maskine 1 ftp på port 21, virker fint
Maskine 2 Web på port 80, virker fint
Maskine 2 ftp på port (har snart prøvet 50), kan connecte, men "dør" ved
"list"
Maskine 2 har vi prøvet ftp på port 21, og her virker det oxo fint.

Så længe vi holder os til "stanardporte" kører det fejlfrit på begge
maskiner......håber jeg har forklaret mig ok

Mvh
Allan