Cache?
Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-08-02 19:03

Hej alle.

Medens jeg venter på at få bredbånd ( tele2) har jeg et par
saprøgsmål om jeg regner med at gruppen kender svaret på.

1. Med en hurtigere forbindelse end ISDN - er der så egentlig
behov for at have cachen slået til? Der er vel ikke den store forskel
i hastighed ved at maskinen leder efter en evt. tidligere gemt side
og så i stedet bruge tiden på at hente den hjem?

2. Jeg har fået 2 muligheder - enten at vælge mellem 2 dynamiske
eller en fast IP-adresse. Hvad er egentlig den optimale løsning?
Jeg påtænker med tiden at koble en maskine mere på ADSL-
forbindelsen via en (brugt) router - så maskinerne skiftevis kan gå på
nettet.

Per A. Hansen

Fra : Martin Krogh Pederse~

Dato : 17-08-02 10:43

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i hastighed ved at maskinen leder efter en evt. tidligere gemt side
> og så i stedet bruge tiden på at hente den hjem?

Nogen steder vil det hjælpe på hastigheden - andre steder vil det ikke.
Der er mange faktorer der spiller ind her: tilgængelig båndbredde,
belastning på den pågældende side, mængden af data på siden (hvor "tung" den
er) osv. Alt i alt tror jeg ikke
forskellen vil være svimlende stor.

> 2. Jeg har fået 2 muligheder - enten at vælge mellem 2 dynamiske
> eller en fast IP-adresse. Hvad er egentlig den optimale løsning?

Det kommer an på hvad du vil bruge din ADSL-forbindelse til - skal du f.eks
hoste noget fra
din egen maskine? Hvis dette er tilfældet vil en statisk ip være bedst
anvendelig.

> Jeg påtænker med tiden at koble en maskine mere på ADSL-
> forbindelsen via en (brugt) router - så maskinerne skiftevis kan gå på
> nettet.

Skiftevis? Er der kun én Lan-tilslutning på routeren?

- Martin Krogh Pedersen
www.sagde-du-svin.dk ; "Oh my god - was that a Quadrouple?"

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-08-02 18:54

Martin Krogh Pedersen <Noway@nospam.dk> skrev i en

> [...]

> anvendelig.

> Skiftevis? Er der kun én Lan-tilslutning på routeren?

Tak for svarene - IP-adressen har jeg nu fuld klarhed over.
Du bekræftede min mistanke om at man nok helt kan
undvære cachen.
Med skiftevis menes jeg, at der vel ikke kan være 2 på samme
digitale forbindelse på samme tid - som det nu er tilfældet med ISDN.
Den analoge forbindelse telefonforbindelse anvendes i så fald
ikke til nettet.

Per A. Hansen

Fra : Martin Krogh Pederse~

Dato : 18-08-02 12:35

> [...]
> digitale forbindelse på samme tid - som det nu er tilfældet med ISDN.
> Den analoge forbindelse telefonforbindelse anvendes i så fald

Lad os antage at den router du har, har 4 porte hvori du kan tilslutte
klienterne. Routeren er tilsluttet Ethernet porten på din ADSL modem. Lad os
ydermere antage at du har fast ip adresse. Routeren bliver tildelt WAN-ip
adressen f.eks 80.62.73.142.

Routeren sørgen nu for at dele LAN-ip adresser ud til de tilsluttede
klienter. f.eks. 192.168.1.10; 192.168.1.11; 192.168.1.12 osv. Ved hjælp af
NAT kan alle dine maskiner nu komme på din ADSL-forbindelse samtidigt.
Båndbredden bliver tildelt efter "først-til-mølle" princippet (medmindre det
er en dyr router du har).

Du vil samtidig med at du er online med dine maskiner kunne bruge din
telefon uhindret, da det skillefilter TDC leverer sørger for at adskille det
frekvensområde hvori ADSL'en fungerer, med det frekvensområde du bruger når
du taler i telefon.

Hvis din router kun har én LAN-port kan du anskaffe dig en Hub/Switch og
derved også få flere maskiner på af gangen.

For lige at opsummere:

> Med skiftevis menes jeg, at der vel ikke kan være 2 på samme
> digitale forbindelse på samme tid - som det nu er tilfældet med ISDN.

Jo.

Håber du kan bruge denne lidt længere forklaring til noget...

- Martin Krogh Pedersen
www.dsl-faq.dk/crew.asp

Fra : Martin Krogh Pederse~

Dato : 18-08-02 12:43

"Martin Krogh Pedersen" <Noway@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> frekvensområde hvori ADSL'en fungerer, med det frekvensområde du bruger

Hovsa - jeg tabte lige tråden, du får jo leveret din ADSL ved Tele2. Jeg
undersøgte selfølgelig lige hvordan deres ADSL fungerer og jeg kan vist lige
nå at rette mig selv:

SNIP!

Undskylder forvirringen...

- Martin Krogh Pedersen
www.dsl-faq.dk/crew.asp

Fra : Tony

Dato : 19-08-02 20:58

> [...]
> NAT kan alle dine maskiner nu komme på din ADSL-forbindelse samtidigt.
> Båndbredden bliver tildelt efter "først-til-mølle" princippet (medmindre

Gider du fortælle hvorfor det er sådan (det med den dyre router) eller
henvise til hvor jeg kan læse om det - helst letfatteligt.

Her har vi adslrouter->server->switch->15 maskiner
Er det også først til mølle princippet her?

Tony

Fra : Martin Krogh Pederse~

Dato : 20-08-02 17:36

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=inetshape

> Her har vi adslrouter->server->switch->15 maskiner
> Er det også først til mølle princippet her?

Det kommer an på hvordan serveren er konfigureret og hvilken router i har.

- Martin Krogh Pedersen

Fra : Martin Krogh Pederse~

Dato : 22-08-02 15:22

> [...]

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=inetshape

> Her har vi adslrouter->server->switch->15 maskiner
> Er det også først til mølle princippet her?

Det kommer an på hvordan jeres router og server er sat op.

- Martin Krogh Pedersen
www.dsl-faq.dk/crew.asp

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-08-02 21:49

Martin Krogh Pedersen <Noway@nospam.dk> skrev i en

> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

-klip-

> [...]
> NAT kan alle dine maskiner nu komme på din ADSL-forbindelse samtidigt.
> Båndbredden bliver tildelt efter "først-til-mølle" princippet (medmindre

Det er en brugt som et medlem af familien har på lager .
Det er Tele2, der skal levere varen.
Din forklaring lyser som om det var værd at overveje at få en
fast adresse. Det ville da være smart at både min kone og jeg kan være
på samtidigt ( men eller så finder vi nu nok ud af det ) - det var da værd
at chatte lidt engang imellem..

> Håber du kan bruge denne lidt længere forklaring til noget...

Ja da - tak for en meget fin forklaring.

Per A. Hansen

Fra : Martin S.

Dato : 23-08-02 14:24

> [...]
> fast adresse. Det ville da være smart at både min kone og jeg kan være
> på samtidigt ( men eller så finder vi nu nok ud af det ) - det var da værd

Selvom Martin Krogh Pedersen har givet dig en fin forklarting virker det
alligevel som om du ikke helt har forstået det med at dele
internetforbindelsen.
Uanset hvilken løsning vedr. Fast/dynamisk IP. Så kan du altid have flere
pc-ere på netværket.
En fast ipadresse, hvor du vil have flere maskiner på kræver en router - den
fordeler og filtrerer (kan man sige) information til de pc-ere der nu er på.
Vil du have mere end en pc på, så skal du have en switch (lidt ligesom en
stikdåse til strøm - men bare til pc-ere)
Vælger du en løsning uden router - men f.eks. med 2 - 4 dynamiske
ip-adresser så kan du nøjes med en switch.
Så får du tildelt ip-adresser via "udbyderen".

Du skal tænke at du har en linie som kører hele tiden, men du kan sagtens
sætte flere maskiner på på en gang.
Og det er fuldstændig uafhængigt af om du snakker i telefon eller ej.

mvh. Martin S.