Drivhusglas
Fra : Snip

Dato : 18-02-01 19:58

Hvad hedder de nye "glas" til drivhus? Poly..

Findes der ellers andre muligheder?

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 19-02-01 01:01

Hej Snip

Hvorfor bruger du ikke almindelig drivhusglas?

De forskellige glasklare plastikprodukter der findes, lider af den svaghed
at de bliver matte/ridsede og dermed reducerer lysmængden der trænger ind i
drivhuset.

mvh. Klaus

Snip <snip@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96p6ku$ug$2@news.inet.tele.dk...

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-02-01 06:57

Snip wrote:

> Hvad hedder de nye "glas" til drivhus? Poly..
>
> Findes der ellers andre muligheder?
>
> --
> snip@post8.tele.dk

Glas er bedst, da klar plast skygger.

hvis du holder plast-pladen hen over jorden så kan du se skyggen, det
kan være svært med en glasplade.

Fra : Snip

Dato : 19-02-01 17:30

Jeg er interesseret i plast, da jeg i decemberstormen fik glas spredt ud i
urtehaven. Det må jeg kunne undgå ved plast, formodentlig.

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-02-01 19:29

Snip <snip@post8.tele.dk> skrev i en news:96p6ku$ug$2@news.inet.tele.dk...
> Hvad hedder de nye "glas" til drivhus? Poly..
Mon ikke det er polycarbonat, som ikke kan slås i stykker?

> Findes der ellers andre muligheder?
Glas er det bedste materiale til drivhuse.
Det skyldes at de stopper for en del af de varmestråler, der
reflekteres/omdannes fra det indfaldende lys.
Plastmaterialer lader varmestrålingen slippe ud.
Derfor er drivhuse med glad lidt varmere end tilsvarende
af plast. Glas er også en smule mere transparent.
Man kan så afveje fordele og ulemper ved de forskellige
materialer. På udsatte steder vil man nok vælge plasten.

mvh
Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-01 21:27

On Mon, 19 Feb 2001 19:28:31 +0100, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Man kan så afveje fordele og ulemper ved de forskellige
>materialer. På udsatte steder vil man nok vælge plasten.

Jeg er blevet fortalt at hvis glasset bliver sat rigtigt fast, ikke
bare med de clips som aludrivhuse normalt sættes fast med, så får man
et drivhus som holder til væsentligt mere fordi glasset nu er med til
at stive hele konstruktionen af.

Glasset skal muligvis kittes fast, silicone er vist ikke nok.
--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-02-01 22:36

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> bare med de clips som aludrivhuse normalt sættes fast med, så får man
> et drivhus som holder til væsentligt mere fordi glasset nu er med til
Det mener jeg ikke er nødvendigt i aludrivhuse, hvis de
er sat rigtigt op. Hvis kontruktionen bliver for stiv kan glasset
vel knuses?
Ulempen ved glas er den kan gå i stykker ved mekanisk
påvirkning. Er der mange der spiller bold, kroket, boccia
el. lign i nærheden, kan det være en god ide med
polykarbonat som man anvender som tag i udestuer.
Og så avle 1/2 kg mindre tomater?

mvh
Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-02-01 00:01

On Tue, 20 Feb 2001 22:35:30 +0100, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Det mener jeg ikke er nødvendigt i aludrivhuse, hvis de
>er sat rigtigt op. Hvis kontruktionen bliver for stiv kan glasset
>vel knuses?

Jeg ved det faktisk ikke. Mit eget drivhus er af træ, der er alt
glasset kittet fast. Det holder til hvad som helst. Orkanen i 99, ikke
en skramme, aludrivhuset bagved: krøllet til ukendelighed, ikke et
stykke helt glas tilbage.

>Ulempen ved glas er den kan gå i stykker ved mekanisk
>påvirkning. Er der mange der spiller bold, kroket, boccia
>el. lign i nærheden, kan det være en god ide med
>polykarbonat som man anvender som tag i udestuer.

Man kan jo også få et boble-drivhus, nogle buer med speciel plast
over. De fås i ret små størrelser har jeg set. Men det kan godt være
man skal op over 20 m2 for at de kan betale sig, jeg ved det ikke
rigtigt. Men plastfolie splintres i hvert fald ikke.

Men det er nok kun sådan nogle som mig som sidder og drømmer om
bobledrivhuse på 50-100 kvm

>Og så avle 1/2 kg mindre tomater?

Jeg tror ikke udbyttet nedsættes ved at bruge polycarbonat. Men man
slipper garanteret for at skulle smide skyggepasta på et hus af
polycarbonat!

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 21-02-01 00:57

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg ved det faktisk ikke. Mit eget drivhus er af træ, der er alt
> glasset kittet fast. Det holder til hvad som helst. Orkanen i 99,

Hvordan med kondensfugt og råd? Er det trykimprægneret eller en speciel
træsort?

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-02-01 10:33

On Tue, 20 Feb 2001 23:56:37 GMT, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Hvordan med kondensfugt og råd? Er det trykimprægneret eller en speciel
>træsort?

Vi rev hele drivhuset ned i 93 og byggede det op igen (det har muret
sokkel). Trykimprægneret træ, hvor der dog blev savet noget profil så
glassene kunne sættes på. Derefter er det blevet malet med hvid maling
af ukendt oprindelse. Det holder stadig fint, der er ikke noget at se.

Det blev pillet ned fordi den gamle konstruktion var pilrådden, men
den var garanteret også den oprindelige. Vi fik huset i 78. Der står
en vin i drivhuset som siges at være fra før krigens tid. Og drivhuset
er nok omtrent lige så gammelt.

Et par af pindene fra den gamle konstruktion blev lagt til side for
'tænk nu hvis det kunne bruges til noget'. De har lagt ude i vejr og
vind i de 8 år, den sidste blev savet til brænde for 14 dage siden.
Der var stadig godt træ i den.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 21-02-01 20:20

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> 'tænk nu hvis det kunne bruges til noget'. De har lagt ude i vejr og
> vind i de 8 år, den sidste blev savet til brænde for 14 dage siden.

Og det var naturligvis ubehandlet træ uden trykimprægnering og
træbeskyttelse...? For der er jo, der er jo ingen der vil sende
tungmetaller og dioxin ud af sin skorsten, vel? ("venlig løftet
pegefinger")
Nej, helt seriøst bør behandlet træ afleveres på kommunens
affaldsordning.

Men tak for historien om drivhuset. Man _kan_ altså lave drivhuse af
træ, som holder, hvis det er rigtigt behandlet.

--Johan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-02-01 18:15

> [...]
> glasset kittet fast. Det holder til hvad som helst. Orkanen i 99, ikke
> en skramme, aludrivhuset bagved: krøllet til ukendelighed, ikke et
Mit alu-drivhus ( Cristall) overlevede orkanen uden men, det gjorde
et kirsebærtræ i nærheden ikke.
Glasset støtter ikke, men holder gør huset tungt.

Der er den forskel på aluminium og træ, at aluminium arbejder
meget ved temperaturændringer. Derfor skal der være et ret
stort spillerum mellem glas og rammen. Der er ikke nødvendigt
med træ.

> Men det er nok kun sådan nogle som mig som sidder og drømmer om
> bobledrivhuse på 50-100 kvm
Hellere et boblebad - og så beholde aludrivhuset til tomater og
vin.

> Jeg tror ikke udbyttet nedsættes ved at bruge polycarbonat. Men man
> slipper garanteret for at skulle smide skyggepasta på et hus af
> polycarbonat!
Det har du ret i, men skaden sker meget før.
Udbyttet kan gå lidt ned p.g.a. lidt lavere jordtemperatur - hvilket
kan resulterer i en lidt senere start om foråret.
Du har ret i at lyset ikke spiller nogen større rolle, det er jo for
stærkt når tomaterne skal modne.

mvh
Per A. Hansen