Kastration
Fra : Liz

Dato : 15-08-02 19:40

Hej allesammen,
Hvornår får I jeres hingsteplage kastreret? Altså aldersmæssigt? Trods
mange års erfaring med heste, som nybagte hingsteføl ejer (den er fra maj
sidste år) er jeg lidt i tvivl om jeg skal få det gjort her til efterår
eller vente indtil næste forår. Det ville være ulige nemmere for os alle
hvis det bliver foretaget i år. Plagen er ved at være ret så interesseret i
sin mor og det er jeg ikke interesseret i, så jeg er nødt til at skille dem
ad ca. hver 3. uge! Tror I at hun vil "står" for ham?

Mvh Liz (som skal på hestekursus i overmorgen ) )

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-08-02 20:41

Liz wrote:
> [...]
> sin mor og det er jeg ikke interesseret i, så jeg er nødt til at skille dem
> ad ca. hver 3. uge! Tror I at hun vil "står" for ham?

Jeg mener, at de kan bedække fra 1-års alderen (i princippet). Så hvis
ikke man vil andet med hingsteplagen er det nemmeste vel at kastrere
deromkring.

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 16-08-02 00:21

"Dennis Thrysøe" <qabi@qabi.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener, at de kan bedække fra 1-års alderen (i princippet). Så hvis
> ikke man vil andet med hingsteplagen er det nemmeste vel at kastrere
> deromkring.

Jeg har hørt, at det er bedst at kastrere i efteråret når der bliver lidt
koldere i vejret. Så er der ikke så mange fluer, der sætter sig i såret og
sådan noget.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Winther

Dato : 16-08-02 09:10

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dem
> ad ca. hver 3. uge! Tror I at hun vil "står" for ham?
>
> Mvh Liz (som skal på hestekursus i overmorgen ) )

Jeg har efterhånden haft mange hingsteføl. Skal de gå sammen med hopper,
skal de kastreres det første forår, inden fluesæsonen for at være på den
sikre side.
Vh. Winther