hvordan får jeg en anden fave i min oversk~
Fra : uffe

Dato : 15-08-02 18:44

jeg er lige stare med html men hvordan laver men en anden fave i
sin overskrift

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : john

Dato : 15-08-02 20:53

http://www.html.dk/

her finder du svar på alt.

Fra : kajo

Dato : 15-08-02 23:23

john <john@jagtservice.dk> skrev i
> http://www.html.dk/
> her finder du svar på alt.

Det er vist en del overdrevet, så var denne NG jo overflødig!

Men det er da rigtigt at man finde en hel del hjælp, specielt hvad angår
ændring af farver/størrelse på tekst, vil det nok være en ide at kigge her:
http://www.html.dk/tutorials/css/

Mvh. Kajo

Fra : Claus Sørensen

Dato : 16-08-02 09:28

uffe wrote:

> jeg er lige stare med html men hvordan laver men en anden fave i
> sin overskrift

I din <head>-sektion skriver du følgende:

h1 {
color: #ff0000;
background-color: #ffffff;
}

color angiver forgrundsfarven (altså selve teksten) og background-color
selvfølgelig baggrunden.

Farven angives i hexadecimaltal, hvor de to første cifre efter # er farven
rød, to næste grøn og to sidste blå.

ff er den højste værdi, som er 255 og 00 er den laveste værdi 0.

På den måde kan du skrue op og ned for de fire grundfarver rød, grøn og blå
og har over 16 millioner farver.

Dog anbefales det, at bruge de 216 websikre farver, som består af værdierne
00, 33, 66, 99, cc og ff, hvilket sikre at folk som maskine, som kun kan
vise 256 farver også får vist det ordentligt.

Du kan se en farvepalette med de 216 værdier her:

http://www.primeshop.com/html/216colrs.htm

De herligste hilsner

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 16-08-02 09:52

Claus Sørensen <cs@chbs.dk> skrev den Fri, 16 Aug 2002 10:27:46 +0200
i dk.edb.internet.webdesign.html:

>Dog anbefales det, at bruge de 216 websikre farver, som består af værdierne
>00, 33, 66, 99, cc og ff, hvilket sikre at folk som maskine, som kun kan
>vise 256 farver også får vist det ordentligt.

Hvilket dog efterhånden er en ufattelig lille mængde af nutidens
web-surfere...

Ikke at jeg er uenig i princippet i at man skal forsøge at tilgodese
alle, men i det konkrete tilfælde - farve på en overskrift - syns jeg
ikke det er så relevant at skulle nøjes med at vælge mellem de 216
farver.

Der er jo ikke tale om at brugeren med de 256-farver ikke kan se
overskiften, blot fordi man har valgt en farve, der ikke findes på
hans/hendes palette. Der vil allerhøjst tale om at farven bliver skabt
ved dithering, altså blanding af flere farver.

Det kan i nogle tilfælde ikke være noget særlig kønt syn, men
overskiften bliver jo ikke ulæselig.

Derimod er der al mulig grund til at nøjes med at vælge mellem de 216
farver, når det drejer sig om farvede baggrunde eller brødteksten. Her
kan dithering medvirke til at teksten bliver direkte ulæselig.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk