brunering af messing
Fra : Michael Petersen

Dato : 15-08-02 18:12

hej

som nogle måske husker har jeg tidligere forsøgt at
"mørkne" messing..
og fandt frem til at en metode kunne være at benytte amoniak dampe..
men nej, resultatet bliver en nærmest turkisblå-grøn farve :-/

alternativt havde jeg hørt at ved at nedgrave messing emnet
i jorden, ville jeg opnå et næsten sort udseende..
men nej, dte har ikke gavnet..

hvad så ?

hvad sker der hvis jeg opvarmer skidtet, og afkøler i olie ?

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Ole Back Madsen

Dato : 15-08-02 19:03

Sikkert irrelevant for emnet, men jeg ka da huske fra min fysik, at
kobberafbrænding/opvarmning danner CuO, Kobberoxyd, ret sort/gråt, men
jeg ved self. ikke om det også gælder ved messing.. hvis det gør, så
husk rigeligt med ilt :)

Ps. Kobber brænder med en flot grøn farve.

Fra : thomasernst

Dato : 28-09-02 13:35

"Michael Petersen" skrev d. 15-08-02 18:12 dette indlæg :
> [...]
> senere racende rundt i Patrol 3,3TD
> http://www.petersensweb.dk
>

> Det forholder sig sådan at det ikke er helt så nemt at
brunere/patinere messing. Hvis man alligevel skulle få lyst til at
forsøge sig så erfremgangsmåden som følger;

#1Overfladen affedtes grundigt med pimpsten No.0 på pulverform som
gnides på med en afsæbningsbørste. Det er meget vigtigt at overfladen er
helt fri for fedt!

#2Herefter tager man 30g svovllever og opløser i 1 liter vand. Denne
opløsning påføres emnet jævnt og der afskylles med vand.

#3Herefter indgnides overfladen med en 5% svovlsyreopløsning (pas på
svovlsyre i 96% købsopløsning er ikke ufarlig!!!)

Herefter gentages trin 2 og 3 alt efter hvor mørk en patinering man
ønsker.

Held og lykke

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-09-02 14:16

thomasernst skrev:

> #1Overfladen affedtes grundigt med pimpsten No.0 på pulverform
> som gnides på med en afsæbningsbørste. Det er meget vigtigt at
> overfladen er helt fri for fedt!

Kan man ikke opnå det samme ved at rense med acetone og skylle efter
med demineraliseret vand? Det er den måde man affedter reagensglas
i laboratorier på.

// Klaus

Fra : thomasernst

Dato : 04-10-02 06:37

Hej Klaus,

Det er da muligt, og jeg hører gerne fra dig hvis det lykkes for dig.

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-02 15:44

Thomas Ernst skrev:

> Det er da muligt, og jeg hører gerne fra dig hvis det lykkes
> for dig.

Dels har jeg intet messing der skal bruneres, dels har jeg ikke
længere forbindelse til et laboratorium, jeg syntes blot at det
lød meget lettere med acetone og demineraliseret vand end med
slibemiddel.

// Klaus

Fra : thomasernst

Dato : 28-09-02 14:01

Hej Michael,

Det er ikke helt så lige til at brunere/patinere messing som man måske
kunne forvente, men skulle du alligevel have mod på det, så er
fremgangsmåden som følger;

#1 Emnet afrenses meget grundigt med pimpsten No.0 på pulverform som
pågnides med en afsæbningsbørste.

#2 30g svovllever opløses i 1 liter vand og pågnides emnet i et jævnt
lag.

#3 Emnet afvaskes.

#4 Emnet indgnides med en 5% svovlsyreopløsning (Pas på svovlsyer i 96%
købsopløsning er ikke helt ufarlig)!!!!

#5 Emnet afvaskes.

Trinene 2 til 5 gentages alt efter hvor mørk en patinering man ønsker.

Held og lykke

http://www.kandu.dk/