[mysql] søgning i to tabeller
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 15-08-02 15:38

Jeg roder lidt med en db til nogle billeder og har i den forbindelse
følgende spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med:

jeg har to tabeller

personer
id | efternavn | fornavn

1|jens|pedersen
2|hans|jensen

billede
id | personer
1|1 2
2|2

så er det at jeg gerne vil søge på forskellige oplysninger vedr. billederne
(i øjeblikket kun personer), hvis jeg f.eks. søger på jens, så skal jeg jo
søge i både billeder samt personer, hvordan gøres dette ?

Mvh
Bo

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-08-02 17:48

"Bo Rattenborg" <bo.rattenborg@[nospam]mail.dk> wrote in message

> personer
> id | efternavn | fornavn
>
> 1|jens|pedersen
> 2|hans|jensen
>
> billede
> id | personer
> 1|1 2
> 2|2

Overvej denne konstruktion

billede
id | personid
1|1
1|2
2|2

Da du sikker har flere felter/attributter i din billed tabel så kan du
oprette en ny tabel fx "personbillede" og droppe personer i tabellen
"billede"

Du skal herefter lave nogle Joins for at få tingene sammen

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 15-08-02 18:16

ok jeg skulle måske have nævnt, at jeg bestemt ikke er en haj til MySQL og
derfor nok er nødt til at bede om en forklaring der er skåret ud i pap

Bo