Oversvømmelser
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-08-02 14:20

Når man i medierne følger beretningerne om oversvømmelserne i
Centraleuropa, får man nærmest det indtryk, at det er fænomener. der
'bare sker'.

Men det burde vel være muligt at udarbejde rimeligt præcise
prognosemodeller for vandstandshøjden i diverse floder - lidt á là
stormflodsvarsling(?)

Jeg kan selvfølgelig godt se nogle principielle problemer, fx. affødt
af, at man ikke på forhånd kan vide, hvor godt/skidt samarbejdet mellem
diverse 'flodmyndigheder' langs vandløbet vil være, specielt ikke, hvis
vandløbet passerer flere lande - men alligevel?

Nogen her med kendskab til emnet?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-08-02 16:25

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Nogen her med kendskab til emnet?

Nej. Men jeg vil gøre opmærksom på noget andet: Oversvømmelserne
skyldes i langt højere grad at man har asfalteret og bebygget og
drænet og kloakeret alt for store arealer, herunder ikke mindst
arealer på bjergsider; end de skyldes at det regner mere end det
plejer at regne.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-08-02 17:01

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

> [...]
> drænet og kloakeret alt for store arealer, herunder ikke mindst
> arealer på bjergsider; end de skyldes at det regner mere end det

Det er en kombination af begge dele, vandet kommer ikke bare af sig
selv.

Det der så er det helt store spørgsmål er om det er ekstraordninært, at
det med års mellemrum regner en del mere end gennemsnittet dvs. om
oversvømmelserne helt eller delvist skyldes menneskelig aktivitet mht.
klimapåvirkninger - nok et spørgsmål, der er nærmest umuligt at svare
på.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-08-02 17:13

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> oversvømmelserne helt eller delvist skyldes menneskelig aktivitet mht.
> klimapåvirkninger - nok et spørgsmål, der er nærmest umuligt at svare

Jeg er helt enig. Det er for tidligt at sige om det oftere regner
meget nu end det gjorde før, og i bekræftende fald om de voldsommere
regnperioder skyldes fossile afbrændinger. Men det er let at sige at
hvis man havde ladet enge være enge, undladt at rette floder ud, og
ikke havde kloakeret og drænet overalt, så ville den regnmængde vi
har set i år i Centraleuropa ikke have ført til særligt slemme over-
svømmelser.

I øvrigt mener jeg at brugen af fossile brændsler bør begrænses mest
muligt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-08-02 17:40

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

>Det er for tidligt at sige om det oftere regner
>meget nu end det gjorde før,

Ja. Hundedagene er også agurketid. Medierne vil gerne dramatisere. For
5 år siden var den gal langs øvre Vltava og Oder, mindst lige så
voldsomt. Da var det også helt ekceptionelt. Man havde og har vist
glemt oversvømmelsen af Hamburg i beg. af 1960erne. Og ...

>og i bekræftende fald om de voldsommere
>regnperioder skyldes fossile afbrændinger.

Ja. Klima beregnes over lang tid. Det er vist glemt, at vi i 80erne
havde nogle overordentlig hårde vintre. I hvert fald af Auken, der i
går på tv brugte situationen til at klappe sin kæphest, bl.a med, at
der ikke længere er vintre og børn ikke længere kan løbe på skøjter.

> [...]
>ikke havde kloakeret og drænet overalt, så ville den regnmængde vi
>har set i år i Centraleuropa ikke have ført til særligt slemme over-

Ja. Og man bliver ved. Fra en de ramte mindre østtyske byer kunne tysk
tv fortælle, at overløbsområder efter Murens fald er fyldt op og brugt
til socialt boligbyggeri.

Jeg har i en årrække haft den sære vane at cykle rundt i Europa langs
floder. Det er en sær fornemmelse at cykle på et snorlige dige langs
f.eks. Donau: til den ene side 1 m ned til vandoverfladen, på den
anden 5 m ned til en dyrket mark.

>I øvrigt mener jeg at brugen af fossile brændsler bør begrænses mest
>muligt.

Jow - men hvad er "mest muligt". Teknisk er det jo muligt at komme
meget langt ned, men det koster i levestandard. "Alle vil tilbage til
naturen - bare ikke til fods".

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin Kristensen

Dato : 16-08-02 02:30

Peter Loumann wrote...

> [...]
>voldsomt. Da var det også helt ekceptionelt. Man havde og har vist
>glemt oversvømmelsen af Hamburg i beg. af 1960erne. Og ...

Apropos Hamburg, så er det jo Elben der oversvømmer Dresden nu, og da denne
flod ender i Hamburg så kan vi vel forvente endnu en oversvømmelse her om
et par dage, eller hvor lang tid det tager for vandet at flyde der op.

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Martin Kristensen

Dato : 16-08-02 02:20

Jeppe Stig Nielsen wrote...
[...]
> [...]
>ikke havde kloakeret og drænet overalt, så ville den regnmængde vi
>har set i år i Centraleuropa ikke have ført til særligt slemme over-

Nej, de må i gang med noget naturgenopretning i stil med Skjern å.

>I øvrigt mener jeg at brugen af fossile brændsler bør begrænses mest
>muligt.

Vi arbejder på sagen med vindmøller og den slags. Desuden er jeg efter at
have set en udsendelse på Discovery, blevet overbevist om at helium3-fusion
vil løse alle energiproblemer. Eneste problem er vist, at få hentet h3'et
på månen, men det bliver jo nok muligt inden for en overskuelig fremtid. Så
er der co2-fri energi til flere årtusinder.

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-08-02 17:23

Martin Kristensen wrote:

> [...]
> på månen, men det bliver jo nok muligt inden for en overskuelig fremtid. Så
> er der co2-fri energi til flere årtusinder.

Øh, jeg har svært ved at forstå hvorfor man skulle kunne finde helium-3
på Månen (enklere end på Jorden). Mener du hydrogen-3?

Så vidt jeg husker, plejer fusionsenergi at have gøre med hydrogenkerner
nemlig hydrogen-2 og hydrogen-3. Det er heldigt fordi der er så meget
hydrogen her på Jorden at vi i praksis ikke kan opbruge det.

Men det kan da godt være at der findes reaktioner der kræver at man har
helium-3 til rådighed?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Kristensen

Dato : 18-08-02 21:07

Jeppe Stig Nielsen wrote in message <3D5FC9F0.675A65A7@jeppesn.dk>...

> [...]
>hydrogen her på Jorden at vi i praksis ikke kan opbruge det.
>
>Men det kan da godt være at der findes reaktioner der kræver at man har

Nå ja, det var sikkert hydrogen-3 så. Noget med H i hvert fald.

Mvh.
Martin Kristensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-08-02 22:17

Martin Kristensen wrote:

> Nå ja, det var sikkert hydrogen-3 så. Noget med H i hvert fald.

For resten forkortes hydrogen-3 (også kaldet tritium eller supertung
brint) jo ³H mens helium-3 forkortes ³He.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-08-02 09:19

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> [...]
> ikke havde kloakeret og drænet overalt, så ville den regnmængde vi
> har set i år i Centraleuropa ikke have ført til særligt slemme over-

OK - jeg var ikke lige opmærksom på betydningen af de menneskeskabte,
varige ændringer omkring vandløbene.
Men jeg vil alligevel mene, at virkningerne heraf er så langvarige (og
forudsigelige?) at de måtte kunne medtages i prognosemodeller(?)
Kortsigtede faktorer ifm. vandregulering - eller mangel på samme - ved
vandløbenes øvre løb kunne på den anden side tænkes at have stor - og
svært forudsigelig - indflydelse på vandstandsforholdene 'længere nede'.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-02 09:54

Hans H.V. Hansen skrev:

>Men jeg vil alligevel mene, at virkningerne heraf er så langvarige (og
>forudsigelige?) at de måtte kunne medtages i prognosemodeller(?)

Mig bekendt (uden synderlig sagkundskab) er vejret kaotisk.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-08-02 17:23

> [...]

> svømmelser.
>
> I øvrigt mener jeg at brugen af fossile brændsler bør begrænses mest

Det ser ud til, at vi er ganske gennemført enige på det her punkt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-02 22:04

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> [...]
>drænet og kloakeret alt for store arealer, herunder ikke mindst
>arealer på bjergsider; end de skyldes at det regner mere end det

Ja, og de katastrofale følger er blevet værre end ellers fordi
der mangler træer til at holde på jorden.

--
Bertel

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-08-02 22:18

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> drænet og kloakeret alt for store arealer, herunder ikke mindst
> arealer på bjergsider; end de skyldes at det regner mere end det

Det er jeg enig i.
Det regner måske mere end det plejer, men det du nævner om bebyggelse osv.
bliver alt for tit glemt i medierne.
En stor del af problemerne kan meget vel stamme derfra.

Men sålænge der er god salg i "katastrofer" er det vanskeligt at få tid til
at nævne andre mulige årsager i de 4 minutter der er til rådighed i
nyhederne.
Eller for den sags skyld, plads i avisen til at nævne alternative årsager.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-08-02 16:06

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev:

> Det er jeg enig i.
> Det regner måske mere end det plejer, men det du nævner om
> bebyggelse osv. bliver alt for tit glemt i medierne.

Det er da netop det, der er blevet nævnt i langt de fleste omtaler af,
hvad årsagen til oversvømmelserne kan være.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Harming

Dato : 22-08-02 15:00

Se på www.ing.dk
Der er en udmærket artikel om et dansk program som kan simulere
oversvømmelse. Det er udviklet af DHI og hedder MIKE 11. Det blev faktisk
brugt i Prag og hjalp til at begrænse skaderne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-02 15:05

Jens Harming skrev:

>Der er en udmærket artikel om et dansk program som kan simulere
>oversvømmelse. Det er udviklet af DHI og hedder MIKE 11. Det blev faktisk
>brugt i Prag og hjalp til at begrænse skaderne.

Fedt! Og et direkte link:

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=20020821&Kategori=MILJO&Lopenr=108230020&Ref=AR

--
Bertel