æøå problem (ASP) - hjælp mig venligst! )-~
Fra : Morten Rasmussen

Dato : 15-08-02 10:30

Hej

Jeg har lavet noget ASP til styring af resultatformidling i en
skakturnering. Når mit XML dokument bliver opdateret bliver specialtegn (æ,
ø, å i navne samt ½ i resultat) ødelagt.

Jeg benytter ISO-8859-1 og jeg har prøvet mange andre ting uden held. Jeg
vil blive uhyr glad hvis en vil hjælpe mig ved at kikke på vedhæftede kode!
(koden er vedhæftet i nyhedsgruppen dk.binaer)
Tak (-;

Forklaring til brug af koden:
1. Vis/kør oversigt.asp
2. Klik på eks. 'mesterklasse 1' (nu fremkommer en form hvorpå ting kan
rettes)
3. Læg mærke til at æ, ø og å fremkommer rigtigt - klik på: 'Opdater
gruppen...' (du kommer tilbage til oversigt.asp)
4. Udfør punkt 2 igen og du kan se at æ, ø og å er ødelagt

Kan dette afhjælpes og hvordan!? På forhånd tak for hjælpen! (-;

Mvh. Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-08-02 12:48

Morten Rasmussen skrev:

> Jeg har lavet noget ASP til styring af resultatformidling i en
> skakturnering. Når mit XML dokument bliver opdateret bliver
> specialtegn (æ, ø, å i navne samt ½ i resultat) ødelagt.

Kig på server.HTMLencode (slå den evt. op via Google).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 15-08-02 14:56

Tak, men det virker ikke helt - eller gør jeg noget galt?

Jeg har i opdater_gruppe.asp udskiftet denne linie:
oNyNode.text = Request(sRequest);
med:
oNyNode.text = server.htmlencode( Request(sRequest)) ;

Nu kommer der bare nogle andre underlige koder, fs. bliver 'Højbjerg' til
'Højbjerg'

/Morten

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 15-08-02 15:00

.... i øvrigt bliver æ, ø og åérne vel med tiden 'ødelagt' i mit XML
dokument, således det ikke er direkte læseligt hvorved en af XML forcerne
forsvinder!

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 15-08-02 15:50

Morten Rasmussen skrev:
> Hej
[klip]
Som jeg skrev i den mail jeg sendte til dig:

Nu har jeg godt nok (næsten) aldrig brugt Jscript før, så det kan godt
være jeg tager fejl. Men det lader til at når du bruger
"selectSingleNode" og transformere dette, så er virker <xsl:template
match="/"> ikke længere. Eller mere konkret:
Jeg mener, at når du bruger
oSource.selectSingleNode("//gruppe[@nr='" + Request("id") + "']");
vil <gruppe> være det aktuelle rod-element, men matcher stadigt ikke "/",
hvilket betyder at der ikke kommer nogen <head>-sektion i output'et.
Sammen med denne manglende <head>-sektion og specielt den manglende
content-type i output'et, vil de data som bliver opdateret (svjv) have
"default"-encoding'en UTF-8. Dette resulterede altså i at æ, ø, å og
andre tegn, der kun er tilladt i iso-8859-1, vil blive lavet om.
Jeg lavede derfor også lidt om på <xsl:output>'et i rediger_gruppe.xsl
ved bla. at tilføje attributen encoding="iso-8859-1". (Mere info på
http://www.w3.org/TR/xslt)

Jeg håber filerne i .zip-filen også virker hos dig.
<http://pladask.homepage.dk/help/help.zip>

Held og lykke
Morten Abildgaard

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 16-08-02 09:06

Mange tak Morten

Det virkel! Bortsetfra din stihenvisning:

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 16-08-02 10:52

Morten Rasmussen skrev:
> Det virkel! Bortsetfra din stihenvisning:
> http://pladask.homepage.dk/help/help.zip (-;

Ja, filen ligger nu på
<http://paradox.homepage.dk/help/help.zip>
istedet.
("Pladask" var et ledigt alias hos CyberCity, som åbenbart har været brugt
tidligere. Så jeg ændrede det da jeg fik en bunke af en andens spam-mail)

kosmisk hygge fra vesterbro
/morten