Funktion virker ikke ???
Fra : James

Dato : 14-08-02 22:57

Hej NG
Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor Sub CalcRoots_Click() ikke virker.
Jeg er ikke helt sikker på min "CalcR" funktion så det kunne måske være den.
Jeg får denne meddelse:
"Compile error:
ByRef argument type mismatch"

Private Sub CalcDeter_Click()
Dim a, b, c As Double
a = Val(Text1.Text)
b = Val(Text2.Text)
c = Val(Text3.Text)
Text4.Text = Str$(CalcD(a, b, c))
End Sub
Public Sub CalcRoots_Click()
Dim a, b, c, d As Double
Dim result As Variant
a = Val(Text1.Text)
b = Val(Text2.Text)
c = Val(Text3.Text)
d = CalcD(a, b, c)
result = CalcR(a, b, d)
Text4.Text = Str$(result(0) & result(1))
End Sub
Function CalcD(a, b, c As Double) As Double
CalcD = (b * b) - (4 * a * c)
End Function

Function CalcR(a, b, d As Double) As Variant
If d >= 0 Then
solutions(0) = (-b - Sqr(d)) / (2 * a)
If d > 0 Then
solutions(1) = (-b + Sqr(d)) / (2 * a)
Else
solutions(1) = solutions(0)
End If
End If
ClacR = solutions
End Function

På forhånd tak
/James

Fra : Mads Chr. Olesen

Dato : 15-08-02 10:54

> Public Sub CalcRoots_Click()
> Dim a, b, c, d As Double
Deklarerer a, b og c som variant, men d som double

> Function CalcD(a, b, c As Double) As Double
Forventer a og b er varianter og c er en double

> d = CalcD(a, b, c)

giver tre varianter som parametre...

Dit problem er at du ikke bare kan sige:
private function CalcD(a, b, c as Double)

Du skal sige:
private function CalcD(a as Double, b as Double, c as Double)

Fra : James

Dato : 15-08-02 11:25

Hej Mads
Det blev det lidt bedre af, men nu får jeg en runtime error. Hvis jeg
debug'er siger den at det er linien:
solutions(0) = (-b - Sqr(d)) / (2 * a)
der er noget galt med, men jeg kan ikke rigtig se hvad det skulle være.
Kan du/i ??

Fra : Mads Chr. Olesen

Dato : 15-08-02 13:12

Nu har du jo så smukt deklareret alle dine variabler... hvorfor så ikke
solutions ?

Hvis du deklarerer solutions som:
Dim solutions(0 to 1)
I starten af calcR så burde det virke....

tror jeg...

Fra : James

Dato : 15-08-02 13:50

Yes det virkede også, men selvfølgelig er der flere problemer, nemlig når
jeg skal skrive ud.

Public Sub CalcRoots_Click()
Dim a As Double
Dim b As Double
Dim c As Double
Dim d As Double
Dim result As Variant ' har også prøvet med Dim result(0 to 1) As
Variant
a = CDbl(Text1.Text)
b = CDbl(Text2.Text)
c = CDbl(Text3.Text)
d = CalcD(a, b, c)
result = CalcR(a, b, d)
Text4.Text = result(0) & " " & result(1)
End Sub

Der kommer bare ikke rigtig noget i "result" og derfor brokker den sig over
når den skal udskrive result.
Ved du hvordan man kan udskrive dem ??

Fra : Mads Chr. Olesen

Dato : 15-08-02 19:11

Ok, nu er vi langt ude, nu overvejer jeg at smide din kode ind i VB

Har et bud:

Ændrer:
result = CalcR(a, b, d)
til