Stedmoderplanter - hvornår?
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 14-08-02 22:16

Jeg har med et halvt øre hørt, at nogle sår stedmoderfrøene her i
august og planter ud i efteråret?

Har jeg hørt rigtig? Hvis ja, hvilke fordele og ulemper er der så ved
at så nu fremfor til foråret? Gælder det alle slags stedmoderplanter?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-02 20:42

On Wed, 14 Aug 2002 23:15:41 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Har jeg hørt rigtig? Hvis ja, hvilke fordele og ulemper er der så ved
>at så nu fremfor til foråret? Gælder det alle slags stedmoderplanter?

Det passer.
Fordelen er at du kan have spredt blomstring i stedmoderblomsterne hele
vinteren hvis du er heldig. Og så giver det nogle mere tætte og kompakte
planter end dem som købes om foråret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 21-08-02 21:11

On Thu, 15 Aug 2002 21:42:00 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Det passer.
>Fordelen er at du kan have spredt blomstring i stedmoderblomsterne hele
>vinteren hvis du er heldig. Og så giver det nogle mere tætte og kompakte
>planter end dem som købes om foråret.

"Så kører vi" med "Pandora's Box". Det er nok nogle bette frø, når
man gerne vil så dem i hver sin lille ruminddeling

Jeg er godt nok spændt - også på muligheden for spredt blomstring i
vinter. De bliver (hvis de kommer op) sat på bed ved husets sydmur.

Takker mange gange for svar.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-08-02 22:25

On Wed, 21 Aug 2002 22:10:44 +0200, Dorte R.M. Hansen

>"Så kører vi" med "Pandora's Box". Det er nok nogle bette frø, når
>man gerne vil så dem i hver sin lille ruminddeling

En pincet er en god ting - hvis man gider
Jeg plejer at drysse den slags frø tyndt ud, så får de række så langt
som de nu engang gør. Dovenskaben længe leve

'Pandoras box', hvordan ser den ud? Den lyder spændende.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 22-08-02 08:29

On Wed, 21 Aug 2002 23:24:39 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>En pincet er en god ting - hvis man gider
>Jeg plejer at drysse den slags frø tyndt ud, så får de række så langt
>som de nu engang gør. Dovenskaben længe leve

Ja jeg må atlså se at få lagt mine kontorassistent manerer af mig

>'Pandoras box', hvordan ser den ud? Den lyder spændende.

Iflg. posen: "De lave, kompakte planter dækkes med et væld af
mellemstore blomster i gyldne og rødlige farver med sort øje"

Farvevariationen fra blomst til blomst på forsiden af posen ser ret
spændende ud. Så jeg har ofret en lillebitte formue på den hos
Zimtrade (varenr. 7435).

Der står iøvrigt, at den er 2 årig. Hvad betyder det egentlig?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-08-02 22:14

On Thu, 22 Aug 2002 09:28:56 +0200, Dorte R.M. Hansen
> [...]

>Farvevariationen fra blomst til blomst på forsiden af posen ser ret
>spændende ud. Så jeg har ofret en lillebitte formue på den hos

Den lyder spændende. Lidt trist at zimtrade ikke har deres katalog helt
online, jeg gider ikke lige nu rode i en pdf eller på min hylde efter et
katalog.

>Der står iøvrigt, at den er 2 årig. Hvad betyder det egentlig?

At den gror første år, og blomstrer andet år. Sådan lidt groft sagt.
Gulerødder og persille er f.eks også toårige. Og kål.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-08-02 05:59

On Thu, 22 Aug 2002 23:13:53 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Den lyder spændende. Lidt trist at zimtrade ikke har deres katalog helt
>online, jeg gider ikke lige nu rode i en pdf eller på min hylde efter et
>katalog.

Helt enig. Det er surt at bruge en halv aften på at rode rundt i en
pdf. Men han(hun, de) må jo sælge godt nok, siden der ikke ændres på
det.

Hvis du er interesseret får jeg gerne næstkommanderende til at scanne
frøposen - og sende dig det i en mail i aften.

>At den gror første år, og blomstrer andet år. Sådan lidt groft sagt.
>Gulerødder og persille er f.eks også toårige. Og kål.

Se her se - ja det anede mig. Det var en detalje, der smuttede for
mig, da jeg fandt den i pdf'en. Mon den vil blomstre næste år
alligevel, når jeg sår den nu (hvis den da kommer op ?

Hjertelig morgenhilsen
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-08-02 06:18

On Fri, 23 Aug 2002 06:59:09 +0200, Dorte R.M. Hansen

> [...]
>
>Hvis du er interesseret får jeg gerne næstkommanderende til at scanne
>frøposen - og sende dig det i en mail i aften.

Ellers tak.

>Se her se - ja det anede mig. Det var en detalje, der smuttede for
>mig, da jeg fandt den i pdf'en. Mon den vil blomstre næste år
>alligevel, når jeg sår den nu (hvis den da kommer op ?

Lige stedmoder kan man godt få til at blomstre samme år som man sår den,
hvis man da bare gør det tidligt.

http://www.gartneriet.dk