AHA-2740 på debian på oldnordisk maskine
Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 14-08-02 21:20

Hej

Så blev det vist tid til at lufte min uvidenhed!

Jeg har netop taget mine spæde skridt ud i linux. Jeg har en gammel
DECpc 466d2 MTE, 486dx2 med 40 MB ram.
Her er det lykkedes mig at få installeret debian gennem en diskette og
efterfølgende download fra nettet.
Mit problem er som følger: Jeg har en 500 MB IDE-harddisk som kører fint
nok. Så har jeg også en SCSI-disk på 1 GB og et 2xcdrom-drev (!) som jeg
gerne vil have til at køre på samme system. Men hvis jeg sætter min
Adaptec AHA-2740 EISA SCSI-controller i maskinen så vil den ikke starte
op. Indlæsningen af styresystemet starter, men når den når til start af
SCSI-udstyr så sker der en af følgende ting:

1) Maskinen stopper med beskeden:
"(scsi0) <Adaptec AHA-274X scsi host adapter> found at EISA slot 6"
"(scsi0) Narrow channel, SCSI ID=7, 4/255 SCBs"
"(scsi0) Downloading sequencer code... 415 instructions downloaded"
Herefter sker der ikke mere

2) Maskinen "stopper" med en besked der fortsætter med at blive skrevet
på skærmen. Der står ligesom to ting oven i hinanden, men det læselige
er: "(scsi0) XXXXXXXXXXXXXXX chip without firs pausing controller!"
(X'erne er der hvor der står ting oven i hinanden)
Denne besked bliver så ved med at køre over skærmen

De to beskeder kommer når følgende betingelser er til stede: Besked 1
kommer når BIOS på SCSI-kortet er "disabled". Besked 2 kommer når BIOS
er slået til...

Det skal siges om min installation at den er foretaget uden SCSI-kortet
i maskinen, samt at det er en "ren" installation. Jeg har ikke ændret
noget som helst siden installationen (givetvis da jeg ikke aner en pløk
om linux...!) Problemet er sikkert gammelkendt, men mange timers søgning
på google og diverse hjemmesider har ikke rigtig givet noget konkret.

Jeg er rimelig overbevist om at kortet og drevene virker, da maskinen
indtil for nylig har kørt trofast, men langsomt, med win 95 uden
problemer med hardwaren...

Derfor er jeg meget åben for forslag til hvordan jeg kan få controlleren
til at virke.

På forhånd tak!

Nikolaj Hommelgaard

Fra : frank damgaard

Dato : 14-08-02 22:57

Nikolaj Berliner Hommelgaard <spamtrap020202@hommelgaard.com> wrote:

> [...]

> på skærmen. Der står ligesom to ting oven i hinanden, men det læselige
> er: "(scsi0) XXXXXXXXXXXXXXX chip without firs pausing controller!"

Det er nok denne fejlmelding fra aic7xxxx.c :

printk(KERN_ERR "(scsi%d) BUG! Driver accessed chip without first "
"pausing controller!\n", p->host_no);

Fejlmedlingen tyder på at controlleren ikke blev slukke/pauset først.

evt. dobbelt check at IRQ mv. er korrekt.

Hvilken kerne anvender du (2.2.x , 2.4.x ?) jeg gætter på 2.2.x
Du kunne prøve med en 2.4.x der har nyere aic7xxx driver til 2740,
eller evt. blot nyeste 2.2.x kerne der måske har nyere driver.

> om linux...!) Problemet er sikkert gammelkendt, men mange timers søgning
> på google og diverse hjemmesider har ikke rigtig givet noget konkret.

Det kan være at det er "EISA" der driller, måske SCSI driveren aldrig
har været testet med 2740-EISA, eller noget andet mystisk med driveren.
Det kan også være din variant af adaptec 2740 kortet der driller,
adaptec har lavet mange varianter af kortet der alle hed adaptec 2740 ;(

> Jeg er rimelig overbevist om at kortet og drevene virker, da maskinen
> indtil for nylig har kørt trofast, men langsomt, med win 95 uden
> problemer med hardwaren...

Jo, men der har du nogle gamle win95 drivere fra adaptec,
men adaptec har jo ikke lavet linuxdriveren.

PS.
Det er spørgsmålet om det er bøvlet værd at bikse for meget med
gammel hardware, ofte kan man få andet gammelt hardware billigt,
og noget der måske virker bedre med linux driverne.

Men hvis du syntes det er sjovt at eksperimentere så er
der jo nogle udfordringer :)

--
Frank Damgaard |

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 17-08-02 19:11

"frank damgaard" <frank_tmp4@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hej Frank

> Det er spørgsmålet om det er bøvlet værd at bikse for meget med
> gammel hardware, ofte kan man få andet gammelt hardware billigt,
> og noget der måske virker bedre med linux driverne.

Det er jo rigtigt nok, men når man nu sidder med noget udstyr, som man
har fået gratis, ville det jo være sjovt hvis det bare fungerede - Men
det har jeg rodet med computere nok til at vide sjældent er
realiteten...

> Men hvis du syntes det er sjovt at eksperimentere så er
> der jo nogle udfordringer :)

Jep! Nu har jeg de sidste dage rodet med sådan cirka samtlige
indstillinger på SCSI-kortet uden held. Jeg var ærlig talt ved at give
op, da jeg lige ville prøve at sætte kortet i et andet slot på
bundkortet - Og minsandten om maskinen ikke bootede uden problemer!!
Hurra for det!
Så har jeg nemlig lidt ekstra plads til at boltre mig på mens jeg lærer
linux lidt bedre at kende.

Venlig hilsen

Nikolaj

Fra : frank damgaard

Dato : 18-08-02 12:18

> [...]
> Hurra for det!

> Så har jeg nemlig lidt ekstra plads til at boltre mig på mens jeg lærer

Vær opmærksom på at der ikke skal installeres for meget "grafisk"
på en så lille maskine.
En letvægts-windowmanager (f.eks. fvwm2)
og evt. opera og w3m som browsere burde være til at leve med.
Undgå de tunge gnome og KDE programmer. Diskhastighed, for lidt RAM
og langsom CPU vil gøre det ulideligt langsom for disse programmer.

--
no signature :)

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 19-08-02 19:27

> [...]
> Undgå de tunge gnome og KDE programmer. Diskhastighed, for lidt RAM
> og langsom CPU vil gøre det ulideligt langsom for disse programmer.

Det skal jeg huske - Lige nu kører den uden nogen form for grafiske
skaller, så det minder om de gode gamle dage med dos hvor jeg pløjede
mig gennem "dos-håndbogen".
Jeg er gået i gang med bøgerne fra sslug, hvor jeg forsøger at skabe mig
et overblik over muligheder. Maskinen er bare til leg, men det er da
meget sjovt hvis den en dag virkelig kunne bruges til noget.

MVH

Nikolaj