Heste fra rideskole.
Fra : Marlene

Dato : 14-08-02 06:39

Hej.

Jeg skal på et tidspunkt have en hest til min 27-årige fjordhest, som jeg
har "arvet" efter min nabo (hun er i øvrigt meget frisk og meget flot!). Og
da jeg ikke er en særlig erfaren rytter - jeg kan dog ride, men er noget
forsigtig i starten - vil jeg gerne have en meget rolig og sikker hest, der
absolut ikke bukker, stejler m.v. Så var det, at jeg i nogen tid har tænkt
på, om rideskolerne aldrig sælger ud af deres heste???? Jeg har kun set
ganske få annoncer fra nogle rideskoler. Det ville da være oplagt at sælge
dem i stedet for at sende dem til slagteren, da der er mange, som gerne vil
have rolige skovtursheste, der er velredet og trænet. Jeg ved godt, at jeg
bare kan ringe til nogle rideskoler og spørge, om de har heste til salg, men
det kunne jo lige være, at der er en af jer, som kender til dette...........

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-08-02 09:10

In article <ajcqf7$1tc1$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:
> [...]
> det kunne jo lige være, at der er en af jer, som kender til dette...........

Jeg vil tro at grunden er at hesten ikke sendes på pension. Den
bliver brugt til den dør.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-08-02 14:26

On Wed, 14 Aug 2002 08:10:20 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Jeg vil tro at grunden er at hesten ikke sendes på pension. Den
>bliver brugt til den dør.

   Hos os er det da sådan at hvis man kommer ind på rideskolen og
gerne vil købe en af rideskolehestene ja så er den til salg hvis man
vil betale det ejeren vil ha for den.... Osse selv om det ikke er
hverken gamle eller "umulige" heste. Og de gamle heste blir da sendt
på græs hos venlig mennesker der mangler selskabsheste. Hvis de ikke
kan bruges i rideskolen men ikke lider ellers vel at mærke :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Marlene

Dato : 15-08-02 09:37

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:udmklukr71ef57i5t3hbkadv5qi3s9e2cc@4ax.com...
> [...]

> på græs hos venlig mennesker der mangler selskabsheste. Hvis de ikke
> kan bruges i rideskolen men ikke lider ellers vel at mærke :)

Har du en rideskole - eller arbejder du der? Hvor er det henne? Vil ejerne
altid af med deres heste????

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-08-02 16:39

On Thu, 15 Aug 2002 10:36:59 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Har du en rideskole - eller arbejder du der? Hvor er det henne? Vil ejerne
>altid af med deres heste????

   Jeg har arbejdet på en rideskole :) Og det er på sydsjælland.
Og generelt hvis prisen er rigtig så sælger vores ejer jo så :)

Fra : taina

Dato : 14-08-02 13:12

Hejsa

Al respekt for rideskoleheste, der finder sig i meget. Men hvis jeg var
begynder og skulle ud og købe hest, ville jeg kigge efter noget andet.
Rideskoleheste er nemlig ofte blevet redet "døve", dvs. at de ikke reagerer
ret godt på hjælperne. De er simpelt hen blevet trukket så mange gange i
munden og sparket så mange gange med benene, at følsomheden er forsvundet.
Der skal en dygtig rytter til at ride sådan en hest følsom igen og det tager
tid.
Hvad med at kigge på en lidt ældre, privat, velredet hest i stedet? De
findes faktisk også i de rare udgaver, der ikke bukker og stejler

Mvh. tina

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 15-08-02 01:43

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> munden og sparket så mange gange med benene, at følsomheden er forsvundet.

Som næsten nybegynder kan jeg kun sige mig enig - jeg har redet på en hel
del af dén type heste. Men jeg ER begyndt at få nogle der er bedre.

> [...]
> Hvad med at kigge på en lidt ældre, privat, velredet hest i stedet? De
> findes faktisk også i de rare udgaver, der ikke bukker og stejler

Her KUNNE jeg jo begynde at promovere min foretrukne hesterace, meeen det er
jo forbudt, såeh...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 15-08-02 09:34

taina <tante-t@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9Or69.77$6T4.1803@news.get2net.dk...
> [...]
> Hvad med at kigge på en lidt ældre, privat, velredet hest i stedet? De
> findes faktisk også i de rare udgaver, der ikke bukker og stejler

Ja, det kan du nok have ret i - men jeg synes nu de heste, jeg red på for et
par siden på Skåde Rideskole i Århus, var rimeligt livlige....... Og
selvfølgelig kan man få heste fra private, der er velredet, og som ikke
bukker og stejler. Men det var bare, fordi jeg kom til at tænke på det; at
jeg næsten aldrig har set annoncer fra rideskoler........ Men man skal nok
også tænke på, at man bliver bedre til at ride og omgås heste i det hele
taget, når man har redet et stykke tid, og så skal det naturligvis ikke være
en for sløv en hest. Men jeg elsker nu at nusse og passe og pleje hestene,
men jeg bryder mig altså ikke om, når de bukker - det er jeg endnu for
usikker til........ Så vi må se, hvad det bliver til. Når vi får solgt vores
hus, er jeg på udkig efter en hest. Og jeg håber, jeg kan spørge jer til
råds.

Mvh. Marlene.

Fra : K

Dato : 16-08-02 14:02

In article <ajfp43$2h70$1@news.cybercity.dk>, tunne@heaven.dk says...

> [...]
> hus, er jeg på udkig efter en hest. Og jeg håber, jeg kan spørge jer til

Hej

Jeg har selv en rideskolehest.
Jeg vil bare lige tilføje, at en rideskolehest ikke altid er "fredelig".
Det kommer an på underviserne på rideskolen. Min har stadig en masse
unoder, som den har lært af nybegynderne. (rider sidelæns osv)

Jeg tror grunden til, at man aldrig ser heste til salg fra rideskoler, er
at der kommer en masse mennesker der. Og de fleste får en ynglings hest,
som de gerne vil købe, hvis de kan.
Og så er det jo bare et spørgsmål om prisen. Rideskolen finder hurtigt en
ny skolehest.

De fleste heste passer på deres ryttere. Selvom der kommer et tidspunkt,
hvor de prøver rytteren af.
Men i de fleste tilfælde, hvor hesten "skaber sig", er det rytterens
skyld.

Fra : Marlene

Dato : 16-08-02 14:25

K <grevindenk@netscape.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.17c71632f75e3a3989689@NEWS.INET.TELE.DK...
> De fleste heste passer på deres ryttere. Selvom der kommer et tidspunkt,
> hvor de prøver rytteren af.
> Men i de fleste tilfælde, hvor hesten "skaber sig", er det rytterens
> skyld.

Hvad mener du - fordi rytteren ikke rider ordentligt, eller fordi rytteren
er for hård/streng?

Og nå ja, unoder fra nybegyndere - det har jeg ikke lige tænkt på, at
rideskolehesten kan have!!!

God weekend!

Mvh. Marlene.

Fra : K

Dato : 24-08-02 11:13

In article <ajiuh7$3tg$1@news.cybercity.dk>, tunne@heaven.dk says...

> [...]
> er for hård/streng?
>
> Og nå ja, unoder fra nybegyndere - det har jeg ikke lige tænkt på, at

Ja det kan jo være begge dele.
Læg mærke til specielt springhestenes haler. En hest vifter kraftigt med
halen, når den bliver irriteret.
De heste, der river ned, svinger ofte voldsomt med halerne
Og nybegyndere. Ja de ved jo ofte ikke, at det irriterer hesten. F.eks
når de river hesten i munden for at holde balancen.
Egentlig tror jeg, de fleste heste kun "skaber sig" eller prøver rytteren
af, fordi de keder sig.
Hvem gider terpe den samme tekst hverdag?

Fra : Finn Arne Hansen

Dato : 06-09-02 18:15

På vores rideskole kommer hestene også på pension, men enten bliver de solgt
til en, man kender og som kender hesten, så vi er sikre på, atr de får et
godt liv. Nu har de tjent rideskolen godt og så skal de have lov til at
hygge sig som skovtursheste, få et føl eller whatever! Vi beholder dem helst
ikke i årevis, så de når at gå for døde i rutinen. Men mange af vores heste
er nu faktisk heste, som vi låner entne på hel eller halvpart, og dem
bestemmer vi jo ikke over, når ejeren vil noget andet. Sådan tror jeg det er
på mange rideskoler i dag. De har ikke råd til at købe så mange heste selv.

v.h. Elisabeth

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-09-02 18:48

On Fri, 6 Sep 2002 19:14:55 +0200, "Finn Arne Hansen"
<villalulla@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>på mange rideskoler i dag. De har ikke råd til at købe så mange heste selv.

   Jeg tror nu ellers at det mest normale er at rideskolen -
eller evt. som i vores tilfælde den daglige leder ejer hestene og
sørger for dem. Vi har noget i stil med 20 rideskoleheste gående som
alle er ejet af den daglige leder. Men de bliver naturligvis også
solgt hvis nogen er villige til at give den rette pris. :)