Rødbøg/blodbøg
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-02-01 15:58

Kært barn har mange navne.
Jeg søger en blodbøg på 3-4 m, som befinder sig på Sjælland. Hvem kender
nogen, der gerne vil af med deres træ? Eller en planteskole, der har et træ
i en ordentlig størrelse?

Mvh Maria

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-02-01 16:39

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> nogen, der gerne vil af med deres træ? Eller en planteskole, der har et træ

Rødbøg er en almindelige bøg og har grønne blade, da navnet går på det
tørre ved.
Alle plante skole burte kunne skaffe planten hjem. Hvis

Birkholm Planteskole Engros A/S tlf. 48 17 31 26

har planten.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-02-01 16:55

> Rødbøg er en almindelige bøg og har grønne blade, da navnet går på det
> tørre ved.

Nej, det skal være den med de mørkerøde blade. Og som bliver kæmpestor i
løbet af 20 år.

Mvh Maria

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 23-02-01 21:12

I artiklen <4fSj6.2692$2w6.22178@twister.sunsite.dk>,
skrev Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk>:

> Nej, det skal være den med de mørkerøde blade. Og som bliver kæmpestor i
> løbet af 20 år.

Kæmpestor på 20 år, det ville 'lyde som sukker i ørerne' på en skovfoged.

Hvis man kigger nøje efter i skovbunden i en bøgeskov, vil ca. 1 promille af
de selvsåede planter ses at være blodbøg, idet bøgen muterer naturligt hele
tiden. Disse 'Fagus Silvatica Purpurea' vil vokse lige så 'hurtigt' som den
alm. bøg. Blodbøg til havebrug er podede, og bliver formentlig ikke så store.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-02-01 10:28

> Kæmpestor på 20 år, det ville 'lyde som sukker i ørerne' på en skovfoged.

OK, overdrivelse fremmer forståelsen - det var blot et forsøg på at forklare
at den godt må blive stor.

> [...]
den
> alm. bøg. Blodbøg til havebrug er podede, og bliver formentlig ikke så

Dvs hvis jeg finder en minibøg med røde blade, så vil den hele sit liv have
røde blade?

Mvh Maria

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 24-02-01 23:49

I artiklen <N8Ll6.37491$2w6.703262@twister.sunsite.dk>,

> [...]
> at den godt må blive stor.

> Dvs hvis jeg finder en minibøg med røde blade, så vil den hele sit liv have

Ja, bortset fra om vinteren bladene mangler grønkorn. Jeg ved ikke om der
er farvenuancer, men jeg så engang for en 10 år siden en afdeling gamle
blodbøg på Clausholm, de så i hvert fald meget ens ud i farven.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-02-01 18:06

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> nogen, der gerne vil af med deres træ? Eller en planteskole, der har et træ

Er du godt klar over at den bør plantes 15m fra huset?
10m fra andre træer?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-02-01 18:40

> Er du godt klar over at den bør plantes 15m fra huset?
> 10m fra andre træer?

Ja - og jeg har rigeligt haven til det. Vi har altid ønsket os sådan en, og
flytter til en have på 3000 kvm med marker på de 3 sider. Men dem jeg har
fundet hidtil er kun 1½-2 m høje, så hvis jeg nu var så heldig at en eller
anden gerne vil af med et eksemplar, der er lille nok til at kunne
flyttes.............altså nok ikke større end 3-4 m, så er jeg
køber/aftager.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-01 20:59

On Sun, 18 Feb 2001 14:58:19 GMT, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Jeg søger en blodbøg på 3-4 m, som befinder sig på Sjælland. Hvem kender
>nogen, der gerne vil af med deres træ? Eller en planteskole, der har et træ
>i en ordentlig størrelse?

Jeg kan ikke nævne nogen planteskole som har et på lager, men jeg vil
mene at de alle burde være i stand til at skaffe det. Dem som dyrker
dem kan jo sagtens komme i jorden efter dem som vejret er nu.

Den eneste planteskole jeg kan komme i tanke om som måske har en
blodbøg er P. Kortegaards Planteskole (http://www.kortegaard.dk). Den
ligger godt nok på fyn men jeg ved at de sender. Men jeg ved ikke om
de også handler med private eller om det kun er engros.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk