Firewall security through Network Address ~
Fra : Christian Jakobsen

Dato : 13-08-02 20:58

Har planer om at købe en router til at koble hjemmenetværket på internettet.
Har kigget på en SMC7004ABR:
http://www.smc-europe.com/english/products/broad/7004ABR.html

Der står bla. følgende om den:

"Firewall security through Network Address Translation"

Hvad vil det sige? Er der ikke mulighed for at gå ind og ændre på hvilke
porte der skal spæres/åbnes for?

Det SMC omtaler som "NAT firewall" er vel bare det samme som en "almindelig"
firewall, eller hvad?

På forhånd tak for hjælpen!
--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 13-08-02 21:42

"Christian Jakobsen" <paaske@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> Har planer om at købe en router til at koble hjemmenetværket på
internettet.
> Har kigget på en SMC7004ABR:
> http://www.smc-europe.com/english/products/broad/7004ABR.html

Kender den ikke

> Der står bla. følgende om den:
>
> "Firewall security through Network Address Translation"
>
> Hvad vil det sige? Er der ikke mulighed for at gå ind og ændre på hvilke
> porte der skal spæres/åbnes for?

Jo det vil jeg mene, netop NAT giver mulighed for at route porte til det
interne net.

> Det SMC omtaler som "NAT firewall" er vel bare det samme som en
"almindelig"
> firewall, eller hvad?

Nej, det er det samme som en router, en firewall tlbyder som regel mere end
den filtrering der ligger i NAT.

/Brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-08-02 08:30

"Christian Jakobsen" <paaske@hunters.dk> crashed Echelon writing

> [...]
>
> "Firewall security through Network Address Translation"
>
> Hvad vil det sige? Er der ikke mulighed for at gå ind og ændre på

Nej, det vil sige at dens "firewall" mulighed er igennem at spærre for
udfrakommende trafik ved at der ikke er NAT på den port.

En port der ikke er NAT'et vil ikke svare og dermed kan der ikke crackes på
den port. Medmindre man selvfølgelig kan hacke routeren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 14-08-02 14:56

> Nej, det vil sige at dens "firewall" mulighed er igennem at spærre for
> udfrakommende trafik ved at der ikke er NAT på den port.

Det vil sige at der er "Virtual Server support", således at jeg kan sætte
en server op på de porte jeg ønsker (web, ftp + måske nogle flere)?

Kan ikke finde noget om "Virtual Server support" på deres webside (smc), men
det er måske noget sådan en router normalt understøtter?
--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Peter Rathlev

Dato : 14-08-02 15:29

"Christian Jakobsen" <paaske@hunters.dk> wrote in

> Det vil sige at der er "Virtual Server support", således at jeg kan
> sætte en server op på de porte jeg ønsker (web, ftp + måske nogle
> flere)?

Man kan kalde det hvad man vil. Ovennævnte lyder en smule pop-smart for
en funktionalitet der er en grundlæggende del af NAT/PAT.

> Kan ikke finde noget om "Virtual Server support" på deres webside
> (smc), men det er måske noget sådan en router normalt understøtter?

Du skal nok lede længe for at finde en router der understøtter NAT, men
ikke understøtter port mapping eller hvad man nu kalder det.

Apropos at købe en router til at slutte hjemmenetværket på internettet:
Du skal også have fat i en udbyder. Og hvis du køber dig en "privat"-
forbindelse får du for det meste en passende router med. Tænker du på
ADSL? Kig evt. i dk.edb.internet.udbydere.xdsl.

Mvh
Peter Rathlev

--
"Det her skrevne er for egen regning og ikke min arbejdsgivers."
Ny stregkode: |||| | | ||

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 14-08-02 15:44

Routeren skal forresten bruges i forbindelse med et TDC Webspeed abonnement,
er der problemer med at anvende sin egen router på sådan et abonnement?

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Peter Rathlev

Dato : 20-08-02 01:40

Christian Jakobsen skrev i

> Routeren skal forresten bruges i forbindelse med et TDC Webspeed
> abonnement, er der problemer med at anvende sin egen router på sådan
> et abonnement?

Njø, måske ikke, men su hudt jeg visker har de selve kabel-modem-delen
bygget ind i "routeren", som vist er en bridge. Det begrænser jo kraftigt
dit valg.

I tilfældet at det er en bridge har du alligevel mere end almindeligt
svært ved at få stoppet nogen form for filtrering i alligevel. Overvej en
"personal firewall" i stedet.

/Peter Rathlev

--
------
"Det jeg skriver her er min egen og ikke min arbejdsgivers mening"