TCP RWIN
Fra : Morten Boysen

Dato : 18-02-01 14:27

Problemerne med et for lille TCP Recieve Window på ADSL er velkendt.
Mit spørgsmål er hvad er ulemperne med et for højt vindue? Den eneste
ulempe jeg kan komme i tanke om, er at hvis en pakke forsvinder, så
skal der gensendes flere data ved et stort vindue. Har jeg ret i, at
den eneste ulempe er hvis der er pakketab på en linie, eller er der
flere?

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 15:06

On Sun, 18 Feb 2001 13:27:24 GMT, Morten Boysen wrote:
> [...]
>skal der gensendes flere data ved et stort vindue. Har jeg ret i, at
>den eneste ulempe er hvis der er pakketab på en linie, eller er der

Det er også en ret væsentlig ulempe - pakketab'et kan jo være hvor
som helst, og der er en endelig buffer kapacitet på din linie, dvs.
hvis du sætter winduet for stort, så vil den server som er tæt på
sende dig et fuldt window med f.eks. 20 Mbps, og så stor en buffer
har ISP'ens udstyr ikke, hvorfor der vil blive smidt pakker væk,
window size halveret, for blot at gentage sig lidt efter - ikke
voldsomt smart for nogen som helst.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Morten Boysen

Dato : 18-02-01 20:09

In article <slrn98vlmp.14pc.jesper@freesbee.wheel.dk>, "Jesper Skriver"
<jesper@wheel.dk> wrote:

> [...]
> ISP'ens udstyr ikke, hvorfor der vil blive smidt pakker væk, window
> size halveret, for blot at gentage sig lidt efter - ikke voldsomt

Hvad er den normale bufferkapacitet på ISP'ernes udstyr. Vil det f.eks
være for meget med et vindue på 64Kbyte?

--
Morten Boysen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-02-01 00:31

On Sun, 18 Feb 2001 19:09:21 GMT, Morten Boysen wrote:

>Hvad er den normale bufferkapacitet på ISP'ernes udstyr. Vil det f.eks
>være for meget med et vindue på 64Kbyte?

Jeg ville i al fald ikke sætte den højere i et "allround" miljø.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Paw P Larsen

Dato : 19-02-01 08:17

Jesper Skriver in <slrn990mqd.1ujk.jesper@freesbee.wheel.dk>:

>Jeg ville i al fald ikke sætte den højere i et "allround" miljø.

Jeg har sat den til 32K, hvilket har givet ca. 1-2KB/s mere på en
512Kbit ADSL og nærmest en fordobling på en 16Mbit TokenRing på
oversøiske forbindelser.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-02-01 22:23

On Mon, 19 Feb 2001 07:16:31 GMT, Paw P Larsen wrote:

>Jeg har sat den til 32K, hvilket har givet ca. 1-2KB/s mere på en
>512Kbit ADSL og nærmest en fordobling på en 16Mbit TokenRing på
>oversøiske forbindelser.

"16 Mbps TokenRing på oversøiske forbindelser" - TokenRing var nok
ikke lige den teknologi jeg ville bruge til langdistance forbindelser.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-01 10:24

> "16 Mbps TokenRing på oversøiske forbindelser" - TokenRing var nok
> ikke lige den teknologi jeg ville bruge til langdistance forbindelser.

Hele Global Crossings nordeuropæiske ring kører svjv Token Ring

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-02-01 11:53

On Tue, 20 Feb 2001 09:23:41 GMT, Martin Højriis Kristensen wrote:

>Hele Global Crossings nordeuropæiske ring kører svjv Token Ring

I givet fald ville det sikkert øge drifts stabiliteten ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456 - som fik spoleret sin aften i går af netop GC's PEC

Fra : Paw P Larsen

Dato : 20-02-01 16:05

Jesper Skriver in <slrn9933m2.hf6.jesper@freesbee.wheel.dk>:

>"16 Mbps TokenRing på oversøiske forbindelser" - TokenRing var nok
>ikke lige den teknologi jeg ville bruge til langdistance forbindelser.

OK, den kører nok ikke TokenRing hele vejen.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 20-02-01 17:52

Hejsa

> Jeg har sat den til 32K, hvilket har givet ca. 1-2KB/s mere på en
> 512Kbit ADSL og nærmest en fordobling på en 16Mbit TokenRing på
> oversøiske forbindelser.

Hvordan sætter du det i Windows98-SE ?? -Eller generalt hvordan sætter du
det under windows ?

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Paw P Larsen