hvad er hurtigst:en eller flere tabeller?
Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 13-08-02 12:41

Hej NG.

Jeg er igang med en onlinekalender, hvor hver bruger kan logge ind og se
planerne for dagen, oprette nye aftaler osv.

Indtil videre har jeg kun en tabel hvor alle aftaler(fra alle brugere)
bliver samlet i. Det kan eg. se sådan ud

[Tabel: kalender]

[aftale] [fra_tid] [til_tid] [bruger]
husk at... 15:30 16:00 hest
glem ikke. 10:30 12:00 henrik
møde med .. 18:15 19:00 henrik
handle 16:30 18:00 hest

Når brugeren henrik skal se hans poster bliver det kaldt med en SQL streng
der ser nogenlunde sådan ud:

Select * from kalender where bruger='henrik'

Hvis nu der er 5000 poster og henrik skal se de 2 han har i dag, havde det
så været hurtigere at hver bruger havde sin egen tabel? eg.

[Tabel: henrik]

[aftale] [fra_tid] [til_tid]
glem ikke. 10:30 12:00
møde med .. 18:15 19:00

og med en sql:
Select * from kalender

Håber I forstår hvad jeg mener.

\Henrik

Fra : Rune Bjerregaard

Dato : 13-08-02 13:34

> [...]
>

> Hvis nu der er 5000 poster og henrik skal se de 2 han har i dag, havde det
> så været hurtigere at hver bruger havde sin egen tabel? eg.

Hvis det er en SQL-database og du skal trække to poster ud af 5000, er det
ikke noget du skal tage hensyn til. 5000 er ingenting! Du skal huske på at
det også tager tid at finde den rigtige tabel hvis du opererer med 2500
tabeller. Sikkert mere end at tage 2 poster ud af 5000.

Rune