Fejl i kabling ?
Fra : u.s

Dato : 12-08-02 22:37

Løsning søges til følgende problem:

Jeg har trukket UTP stiv dobbelt installationskabel cat. 5 fra kælder
til kvist (ca. 25 meter).
Ender hvert sted i dobbelt vægdåse.

Følgende opsætning virker:
1) ADSL-router D-Link 704 med integreret 4-ports switch kobles på i
kælder.
2) Patch-kabel til netkort i PC på kvist.
Bingo - super forbindelse.

Følgende opsætning virker ikke:
1) som ovenfor.
2) Patchkabel til crossed indgang i 8 ports Intel switch på kvist.
Så ta'r fanden ved port-lampen i routeren, den blinker som havde den
fået hjerteslag.
Ved tilslutning af PC-netkort til en port i switchen, er forbindelsen
død.
De øvrige udgange på routeren er stadig gode.

Hvorfor går det i selvsving når jeg sætter switchen på?

mvh ulrik

Fra : Arne Keller

Dato : 12-08-02 22:53

On Mon, 12 Aug 2002 23:37:01 +0200, u.s <u.s@tdcadsl.dk> wrote:

>Løsning søges til følgende problem:
>
>Jeg har trukket UTP stiv dobbelt installationskabel cat. 5 fra kælder
>til kvist (ca. 25 meter).

Det havde været bedre med enkeltkabel og minimum Cat5E.

>Ender hvert sted i dobbelt vægdåse.

God ide.

> [...]
>død.
>De øvrige udgange på routeren er stadig gode.
>
>Hvorfor går det i selvsving når jeg sætter switchen på?

Hvis du i øvrigt har kontrolleret at alt fungerer, når du kobler det
dirkete sammen med patchkabler, har du fejl på din kabling.

Er alle produkter fra samme producent ?
Er alle produkter Cat5 ?
Har du monteret konnektorerne efter anvisningen ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : u.s@tdcadsl.dk

Dato : 13-08-02 22:47

On Mon, 12 Aug 2002 21:53:04 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

>Det havde været bedre med enkeltkabel og minimum Cat5E.

OK, det er CAT5E. Hvad er der i vejen med 2 kabler der hængersammen
ved siden af hinanden?

>Hvis du i øvrigt har kontrolleret at alt fungerer, når du kobler det
>dirkete sammen med patchkabler, har du fejl på din kabling.

Jamen hvorfor virker det så med direkte sammenkobling, uden om
switchen?

>Er alle produkter fra samme producent ?
Kabel er Lexcom CAT5E, dåser er LK-NES med Lucent stik (5 eller 5E
vides ikke).

>Har du monteret konnektorerne efter anvisningen ?
Ja, med LSA-tang

Spørgsmål er, hvorfor der kun går udu i det når jeg sætter switchen
(som er 100% OK) på.
Jeg tror ikke på den med samme fabrikat hele vejen igennem som årsag -
hvad så med patch-kabler?

mvh ulrik

Fra : Arne Keller

Dato : 13-08-02 23:01

On Tue, 13 Aug 2002 23:47:14 +0200, u.s@tdcadsl.dk wrote:

>OK, det er CAT5E. Hvad er der i vejen med 2 kabler der hængersammen
>ved siden af hinanden?

Dobbeltkabler har som udgangspunkt dårligere egenskaber fordi de
ligger helt parallelt, derfor er kravene til disse kabler også højere.

>Jamen hvorfor virker det så med direkte sammenkobling, uden om
>switchen?

Det kan være små forskelle i netkortene

>Kabel er Lexcom CAT5E, dåser er LK-NES med Lucent stik (5 eller 5E
>vides ikke).

Det kan give dårligere egenskaber end hvis du anvendte alle produkter
fra en leverandør.

>Ja, med LSA-tang

Hvis du har monteret de stik med en LAS tang har du sikkert ødelagt
dem, de skal monteres med en 110 tang eller stuffer capen som vist på
pakningen.

>Spørgsmål er, hvorfor der kun går udu i det når jeg sætter switchen
>(som er 100% OK) på.
>Jeg tror ikke på den med samme fabrikat hele vejen igennem som årsag -
>hvad så med patch-kabler?

Hvis patchkablerne ikke er fra en af de 2 producenter du nævner har du
sammenblandet produkter fra 3 leverandører som ikke er tilpasset
hinanden, derudover har du monteret med forkert værktøj, det gør
løsningen endnu dårligere.
Om dit mix og match er det som giver udslag kan jeg naturligvis ikke
sige på afstand, prøv evt at få en elektriker som har en rigtig
kabeltester til at hjælpe dig.

Fra : Mr. S

Dato : 13-08-02 21:56

<snip>
> 2) Patchkabel til crossed indgang i 8 ports Intel switch på kvist.

Skal ikke være patch, bare standard kabel

har tested samme system med op til 125 m stiv cat5 kabel

Mvh
René

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-08-02 00:40

u.s <u.s@tdcadsl.dk> wrote:

> Følgende opsætning virker ikke:
> 1) som ovenfor.
> 2) Patchkabel til crossed indgang i 8 ports Intel switch på kvist.

Kan der skiftes mellem cross/noncross på den port?
Har du prøvet en af de andre porte?

> [...]
> død.
> De øvrige udgange på routeren er stadig gode.

D-Link routeren! Altså portene på switchdelen?

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : u.s@tdcadsl.dk

Dato : 16-08-02 22:45

Tak for gode råd og synspunkter.
Jeg kæmper videre med at få det til at virke.
Finder jeg en entydig årsag, poster jeg den her i tråden.
7ulrik