discus - kom i gang
Fra : Steen M.

Dato : 18-02-01 13:38

For mange år tilbage havde jeg interessent for discus, men da der kom
børn til og tiden blev knap, blev det lagt på hylden.

Nu vil jeg gerne i gang igen, men vi gerne søge lidt information for
at få en god start.

Mine akvarier dengang havde et filter bygget i glas som fyldte hele
den en ende af akvariet, er det stadig en god løsning ? og hvordan
skal det bygges, for det har jeg i mellemtiden glemt.

hvilken hårdhed af vand skal jeg anvende til at fodre yngelop med ?

Hvilke typer foder er bedst til formålet, dengang bruge jeg revet
oksehjerne, er det stadig godt som foder, og findes der andet...?

Hvad med vandtemperaturen når det er opfodring af yngel ?

Hvilke metoder bruges der til at køre vandet ned i hårdhed, jeg brugte
dengang en Ion-bytter, kan de stadig købes, eller er der "lettere"
metoder ?

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-02-01 16:15

"Steen M." <sfm@post1.tele.dk> wrote in message

> Hvilke typer foder er bedst til formålet, dengang bruge jeg revet
> oksehjerne, er det stadig godt som foder, og findes der andet...?

Det bliver nok svært at finde i disse BSE-tider. Det er jo farligt materiale

mvh
jan

Fra : Klaus

Dato : 18-02-01 18:12

"Steen M." <sfm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> hvilken hårdhed af vand skal jeg anvende til at fodre yngelop med ?

Miv avlspar går i vand der er 150 microsiemens og en ph 6.5 temp. 28­­°-30°
Yngel 150 microsiemens ph 6.5 temp 31°
ungfisk ledningsvand 650 microsiemens ph 7.0 temp 30°
Voksne fisk ledningsvand ph 7.0 temp 27°-28°

> Hvilke typer foder er bedst til formålet, dengang bruge jeg revet
oksehjerne, er det stadig godt som foder, og findes der andet...?

Oksehjerte er fint men der meget fedt man skal skære af jeg syntes det er
nemmere med
kalkunhjerter som jeg mixer med artemia spianat og vitaminer.

> Hvilke metoder bruges der til at køre vandet ned i hårdhed, jeg brugte
dengang en Ion-bytter, kan de stadig købes, eller er der "lettere"
metoder ?

Jeg bruger et ovendt osmoseanlæg billig i anskaffelse dyr i drift

Venlig hilsen
Klaus

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-02-01 09:16

> Jeg bruger et ovendt osmoseanlæg billig i anskaffelse dyr i drift

Billigt hvor billigt er det ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Klaus

Dato : 19-02-01 10:23

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> Billigt hvor billigt er det ?
Jeg mener at man kan få et omvendt osmose anlæg for ca. 600,- hos avifauna,
men så kommer spørgsmålet, hvilken kvalitet er det så.
En ionbytter koster lidt mere i anskaffelse og vedligeholdelse men er
billigere i drift.
Venlig hilsen
Klaus

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-02-01 10:25

"Klaus" <min@hemlighed.gov> wrote in message

> [...]

avifauna,
> men så kommer spørgsmålet, hvilken kvalitet er det så.

Det er lige det.

> En ionbytter koster lidt mere i anskaffelse og vedligeholdelse men er
> billigere i drift.

Er den nu også dyrere, synes at kan huske en bekendt i Sønderborg
akvarieklub havde lavet sit eget system med et nedløbsrør og nogle ender og
lidt slanger.

Og selve 'perlerne' til ionbytningen havde han købt i kilo hvis. Kan ikke
huske hvad det havde kostet ham, men det var vist billigt.

Eller tænker du på hvis man skal købe et færdigt system ?

Fra : Klaus

Dato : 19-02-01 18:26

> [...]
>
> Eller tænker du på hvis man skal købe et færdigt system ?

> Jeg mener hvis man er udstyret med ti tommelfingre på hver hånd er
det måske den bedste løsning at købe et færdigt produkt, men det er nok
rigtigt at en ionbytter er billigere hvis man kan lave og regenerere den
selv.
Men sådan et jo med mange af de ting vi bruger til vores akvarier jeg har
feks.
selv lavet mit co²anlæg af en sodastream frem for at bruge 6000,- på et
dubla sys.
Billigere men lidt mere bøvlet at bruge.

Venlig hilsen
Klaus
klaus@langberg.net

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 19-02-01 21:21

"Klaus" <min@hemlighed.gov> skrev i en meddelelse

> [...]
> dubla sys.
> Billigere men lidt mere bøvlet at bruge.

Hej Klaus.

6000,- ? Det gør det vist ikke helt Selvom vi stadigvæk drømmer om dette
"super anlæg", kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan du sikrer dig mod
"overdosering" med din sodastream? Bruger du det hver dag?

Mvh Renate

Fra : Klaus

Dato : 19-02-01 23:04

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "super anlæg", kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan du sikrer dig mod
> "overdosering" med din sodastream? Bruger du det hver dag?

Jeg bruger en klokke der ikke er for stor
Venlig hilsen
klaus@langberg.net

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-02-01 08:42

> [...]
> dubla sys.
> Billigere men lidt mere bøvlet at bruge.

Hehe, jeg købte et ikke dupla system i tyskland, pris ca 800kr,- med
ventile, manometer, CO2 reactor osv.

Man Sodestream er nok stadigvæk billigst :)

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 20-02-01 15:00

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a922006$0$25916$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

> Hehe, jeg købte et ikke dupla system i tyskland, pris ca 800kr,- med
> ventile, manometer, CO2 reactor osv.

Inkluderer "osv." også pH-elektrode og doseringsstyring ud fra
akvarievandets pH-værdi?

- for så vil jeg meget gerne vide lidt mere om hvad du har og hvor du købte
det.

Mvh. Jonas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-02-01 09:33

> Inkluderer "osv." også pH-elektrode og doseringsstyring ud fra
> akvarievandets pH-værdi?

Nej det fulgte ikke med. Men det er heller ikke nødvendigt.
Jeg brugte en Dupla langtids CO2 tester, og forøgede langsomt mængden af CO2
indtil den var passende.

> - for så vil jeg meget gerne vide lidt mere om hvad du har og hvor du
købte
> det.

jeg købte det hos Futterhaus i Flensburg.