Norske brødre
Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 12-08-02 21:49

Jeg så i tv midt vest noget en menighed der heder Norske brødre hvem er de
og hvad tror de på. Er det det samme som brødre menigheden her tænker jeg om
de lære det samme.
--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der bor i Viborg.
se min hjemmeside www.nydheder.subnet.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-08-02 04:42

Børge Højlund Jensen fra Viborg <b-h-j@oncable.dk> skrev i en
> [...]
> og hvad tror de på. Er det det samme som brødre menigheden her tænker jeg

'De norske brødre' har ikke noget med Brødremenigheden at gøre. Det er det
samme som 'Smiths venner'. Og her er, hvad jeg sådan lige kan huske om dem:
Det er en slags frikirke, som er startet omkring en nordmand, som jo altså
hed Smith. Han var påvirket af de mere pinseagtige vækkelser i England og
kørte en meget autoritær linje, både hvad troslære og praktisk liv angik.
Medlemmerne har som regel en masse børn (de må nemlig ikke bruge
prævention), og kvinderne især går meget gammeldags klædt.
Smith missionerede også i Danmark - der findes norske brødre her og der i
midt-vests område (så vidt jeg husker har de en kirke i Aulum eller
deromkring) og visse steder i Sønderjylland.
Og deres tro... det er klart en kristen menighedsdannelse, men jeg gætter
på, de anser Smith for at være så stor en profet, at de stadig tager for
pålydende, at man ikke skal have noget med nogen at gøre, der ikke hører til
'vennerne'...

Hvis du gerne vil vide mere, ved jeg, at Dialogcenteret har nogle artikler
om dem - og gerne formidler dem, hvis du henvender dig.

Venlig hilsen Dikte

Fra : J.Vestergaard

Dato : 13-08-02 10:13

"Smiths Venner" har en stor menighed i København (måske ca. 500 medlemmer)
og en noget mindre i Holstebro (vel et par hundrede). Samfundet er helt
isoleret i kristenheden. Samfundet består idag næsten udelukkende af 2.
eller 3. generations medlemmer, hvilket har forstærket isolationen.
Samfundet har en meget stærk fællesskabsfølelse, og dette har både positive
og negative sider. Det er en stærkt udpræget helliggørelsesbevægelse.
Isolationen i forhold til andre kristne, begrundes internt i deres syn på
Kristi menneskelige natur. Denne kristologi hævder man at man er ene om, men
den er sammenfaldende med (og bedre begrundet af) adventisternes.

På siden www.brunstad.org kan du læse deres officielle selv-præsentation.

Venlig hilsen
Jørgen Vestergaard

Fra : Erik L

Dato : 13-08-02 12:12

"J.Vestergaard" <jvestergaard@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller 3. generations medlemmer, hvilket har forstærket isolationen.
> Samfundet har en meget stærk fællesskabsfølelse, og dette har både

Jeg har deltaget i mange møder med de Norske brødre og en ting jeg vil rose
dem for er at de har ingen prædikanter, men alle der har noget at sige kan
stå frem på alle møder og fremlægge det de har på hjertet. Derefter er der
en bedømmelse af den tale der bliver fremført, ris eller ros alt efter
talens indhold

>Det er en stærkt udpræget helliggørelsesbevægelse.

Det skader heller ikke at tale om synd så den kan blive tilgivet og renset
ud først af medlemmerne og så af menigheden

> [...]
men
> den er sammenfaldende med (og bedre begrundet af) adventisternes.

Det kan du ikke mene, de norske brødre skilder sig i allerhøjeste grad ud
fra Adventisterne med Helligåndens nådegaver, hvor man ikke indvender noget
imod de folk i menigheden Gud har givet disse Nådegaver.

Erik L

Fra : J.Vestergaard

Dato : 13-08-02 14:00

> [...]
> stå frem på alle møder og fremlægge det de har på hjertet. Derefter er der
> en bedømmelse af den tale der bliver fremført, ris eller ros alt efter

At der ikke er "prædikanter" er på en måde sandt! På en måde!

> Det skader heller ikke at tale om synd så den kan blive tilgivet og renset
> ud først af medlemmerne og så af menigheden

Nææhhh, men helliggørelsesbevægelsers svaghed er at de ofte nedtoner Jesu
værk og gerning. Dette sker i stor grad i Smiths Venner, selv om de selv
mener, at DE netop forstår Jesu værk og gerning!

> [...]
noget
> imod de folk i menigheden Gud har givet disse Nådegaver.

Jo, det mener jeg! Kristologien er sammenfaldende! Men det du skriver om
Helligåndens gaver er rigtigt. Smiths Venner og Adventisme er ikke det
samme!

Nogle meget stærke sider ved Smiths Venner er dels det sociale sammenhold,
dels at de holder fast ved "gammel-kristne" værdier. Disse ting kunne mange
kristne samfund lære af. Svagheden er at tolerancen (læs: trosfriheden) mht.
enkeltsager er meget lille.

Mvh
Jørgen Vestergaard
www.gamletekster.dk

Fra : Erik L

Dato : 13-08-02 15:58

> [...]
mange
> kristne samfund lære af. Svagheden er at tolerancen (læs: trosfriheden)

Ja, den stærke sammenhold hentede til tider de følelser, at man var
udenforstående og ikke heltmed i fældesskaber, skønt det ikke er en rigtig
følelse og DNB ønsker på ingen måder at folk skal være udenfor kresen.

Men en ting jeg manglede der var gadearbejde, udafvendt forkyndelse.

Erik L

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 13-08-02 11:21

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de lære det samme.
> --
> Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der bor i Viborg.

Her er et ret uddybende link på norsk http://forlosning.com/ Det er nok en
lidt kritisk vurdering af menigheden-
Dialogcenterets site http://www.dci.dk/da/dnd/dnd55/jos.htm

mvh