Downloade filer gennem ASP-fil
Fra : Torben Brandt

Dato : 12-08-02 21:56

Hej

Jeg er ved at skrive en asp-fil, som skal fremprovokere "gem
som"-boksen, så man kan downloade filer, og samtidig skal den
bruges til at skjule stien for den fil, som egentlig downloades.
Derfor kan jeg bl.a. ikke bare sige "brug højreklik".

Jeg gør således nu:
[sFilePath kunne fx indeholde "/test.fil"]
-----------------
sFileName = Mid(Server.MapPath(sFilePath),
InStrRev(Server.MapPath(sFilePath), "\") + 1)

Set strFile = Server.CreateObject("ADODB.Stream")
strFile.Open
strFile.Type = 1 'adTypeBinary

strFile.LoadFromFile Server.MapPath(sFilePath)

Response.ContentType = "application/x-save"
Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment; filename="
& sFileName
Response.BinaryWrite strFile.Read

strFile.Close
----------------

Jeg har to spørgsmål:
1) Hvilken ContentType skal jeg bruge? Det virker med den
hjemmelavede application/x-save, men hvilken er den rigtige?
2) Hvis filen hedder noget uden fornavn (fx ".msg"), så forslår
dialogboksen, fx ".msg[1]" i stedet for ".msg". Hvorfor? og
hvordan fjerner jeg det, så den foreslår det rigtige?

Listen over MIME-types på IIS <URL:
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNe
t/prodtechnol/iis/maintain/featusability/mimeiis.asp> giver ikke
svaret, men skriver bl.a. at application/x-msdownload er til
dll-filer, så den kan nok heller ikke bruges, selv om det var
oplagt.

mvh Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 13-08-02 07:57

"Torben Brandt" <torben@actuar.dk> wrote in message

> [...]
> dialogboksen, fx ".msg[1]" i stedet for ".msg". Hvorfor? og
> hvordan fjerner jeg det, så den foreslår det rigtige?

1) Det afhænger af hvilken filtype du sender? Fortæl os lidt om det, så skal
vi gerne hjælpe
2) En fil navngivet med kun filtype (= intet navn) giver ringe mening - er
du helt sikker på at det er dét du gerne vil opnå? Fortæl lidt mere igen om
hvad det er du vil opnå.

/Tobias

Fra : Torben Brandt

Dato : 13-08-02 17:28

Tobias Hinnerup wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> du helt sikker på at det er dét du gerne vil opnå? Fortæl lidt mere igen om

Jeg skal bruge filen i forbindelse med en webmail, så den kommer til at
downloade alle mulige forskellige filtyper, idet det bl.a. kunne være de filer,
som brugerne har vedhæftet deres mails.
Jeg mener ikke at jeg skal bruge den rigtige ContentType, for så vil browseren
jo forsøge at åbne den, hvis den kan vise formatet. Men jeg vil have at der
altid skal komme en "gem som"-boks op.
Jeg ved (eller mener) at den vil komme op, hvis browseren ikke kan fortolke den
ContentType som kommer, så ved at bruge en "forkert" ContentType, så vil boksen
komme op. Men jeg synes det er "dårligt" at bruge en forkert, hvis der var en
"download"-contenttype til formålet.

Ja, jeg synes også at en fil som kun hedder ".msg" er underligt, men sagen er
den at jeg bruger JMail til modtagelsen af mails, og hvis den ikke kan hitte ud
af hvad filen hedder, så foreslår den ".msg". Så det er der det er opstået.
Jeg har dog tænkt mig at omdøbe disse filer, da jeg nu har fundet ud af at
".msg" ikke er mere korrekt, end alt muligt andet, da det kommer at at JMail
ikke kunne finde det rigtige.
Men >>Det kunne jo godt være<< at der var nogle, som kalder deres filer noget
mærkeligt. Jeg ved da godt at det ikke vil opstår ret tit, men jeg er vist ved
at blive lidt perfektionistisk, og så er det lidt mærkeligt at den ikke vil
rette sig efter Content-Disposition-headeren, når nu den er der.
Hvis det fx var fordi jeg skrev mine headers lidt forkert, så kunne der også
være andre situationer, hvor den teede sig mærkeligt. (Hvis filen, endnu mere
mærkeligt, hedder "test." (uden efternavn), så droppes punktummet)

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 13-08-02 18:35

> [...]
boksen
> komme op. Men jeg synes det er "dårligt" at bruge en forkert, hvis der var

Jf http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q260519 vil du
ved at bruge attach altid få en download-boks.

/Tobias

Fra : Torben Brandt

Dato : 13-08-02 21:22

> [...]
>
> Jf http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q260519 vil du
> ved at bruge attach altid få en download-boks.

Det virker også i IE, som siden lover, men desværre virker det ikke i fx
Mozilla 1.0.
Dér bliver jeg stadig nødt til at give en forkert ContentType

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 14-08-02 02:38

> Det virker også i IE, som siden lover, men desværre virker det ikke i fx
> Mozilla 1.0.
> Dér bliver jeg stadig nødt til at give en forkert ContentType

Allright - så er det jo en religionssag om man gider at bruge kræfter på en
browser der står for en forsvindende lille del af ens besøg.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

/Tobias

Fra : Torben Brandt

Dato : 14-08-02 17:12

> [...]
>
> Allright - så er det jo en religionssag om man gider at bruge kræfter på en
> browser der står for en forsvindende lille del af ens besøg.

Nej, det er ikke en religionssag. Normalt, så går jeg ikke så højt op i den
slags med meget lidt udbredte browsere, men jeg har flere gange hørt Mozilla
omtalt i d.e.i.w.*-grupperne, så jeg troede der efterhånden var en del der
brugte den. Og at det var den nye browser for Netscape-folket, og at den var
rimelig up-to-date.

Derfor troede jeg at dette her med ikke at bruge ContentType var en IE-ting.
Og sagen er den at hjemmesidens brugere er typisk folk på mit studie, og på
instituttet har man kun Netscape 4.x-browsere.
Det virker heller ikke i NS4, så derfor kan jeg ikke bruge det.

Det kan godt være at jeg er den eneste i Danmark, som sidder og udvikler til
NS4, men jeg vil nu hellere have en side med besøgende, end en super moderne
"Flash, XHTML 1.2, jeg skal komme efter dig, skal jeg"-side når det ikke
virker i nogle browsere endnu.

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 14-08-02 19:52

"Torben Brandt" <torben@actuar.dk> wrote in message
[snip]
> [...]

moderne
> "Flash, XHTML 1.2, jeg skal komme efter dig, skal jeg"-side når det ikke

Well - min religiøse overbevisning er at udvikle til fremtidens browsere
frem for fortidens - ud fra en betragtning om at ligegyldigt hvad, så er der
flere undervejs, end der er på banen nu.

Den eneste måde at gøre dét på, er at overholde standarderne - hvilket så
vidt jeg kan se er hvad IE gør i dette tilfælde (jf.
http://www.ietf.org/rfc/rfc1806.txt?number=1806), og erfaringsvist er både
NS og Moz stadig så bugfyldte at de i praksis er uanvendelige - så at de
ikke møder standarden hér, er ikke meget overraskende.

/Tobias

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-08-02 16:21

Tobias Hinnerup wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Den eneste måde at gøre dét på, er at overholde standarderne

nemlig ... !

Med mindre man tager en stategisk beslutning om fx kun at udvikle til IE eller
kun at udvikle til NN*, så bør man overholde standarderne - og lade det være op
til den enkelte bruger at anvende en browser, der overholder disse. Hvis man
derimod sigter imod at lave en eller anden feature på tværs af platforme, så
kan det ofte føles som et Sisyfos-arbejde at få det til at passe i alle
programmer. Det er næsten umuligt at lave avancerede applikationer, der opfører
sig og ser ens ud i alle browsere - spændende fra NN4.7* og IE3/4 til IE6 og
Mozilla.

Man skal også være opmærksom på, at man ved at manipulere med MIME-headers
blander sig i, hvordan den enkelte bruger har sat sin maskine op. Hvis jeg nu
fx har valgt, at medie-filer skal åbnes i fx Mediaplayer eller et andet
program, så synes jeg det er utidig indblanding at du (Torben) med din
applikation forsøger at prompte en Save As-dialog box.

Du (Torben) kan også tage en helt anden tilgang til det [1]: Kræv at klienterne
aktivt anvender javascript og undersøg om der klikkes med højre eller venstre
museknap [2]. Hvis der klikkes ved venstre museknap, så skriver du i en
alert()-boks, at brugeren skal højreklikke og vælge Save As i menuen. Så er du
fri for alt bøvlet med korrekte MIME-headers.

:0)

[1] Som Microsoft har gjort det i OWA til Exchange 2k
[2] Hvad gør du ved Mac-klienter ?

/Jesper Stocholm
http://stocholm.dk
(der har været ikke-ryger i hele to dage)