Bogstavleg?
Fra : Nielsen

Dato : 12-08-02 21:30

Jeg kan huske dengang jeg var barn, at jeg og mine legekammerater legede en
leg hvor man hurtigt skulle finde på forskellige ting med et bestemt
bogstav(fx. drengenavne, pigenavne, lande osv - alt efter hvilke kategorier
man havde valgt).

Det var så vidt jeg husker noget med, at en skulle sige alfabetet inde i
hovedet, og en anden så skulle sige stop, og det bogstav man nu endte på var
det man skulle bruge (man kunne vist også finde frem til bogstaverne på
anden måde, ved fx. at bruge en drejeskive eller trække sedler eller andet).
Man lavede et skema, hvor man i kolonnerne skrev kategorierne - og man udfor
rækken skrev bogstavet. Og så skulle man finde eet navn eller ord til hver
kategori.

Problemet er bare, at jeg ikke helt kan huske legen. Det var vist noget med
at man skulle være hurtig - men var det så den der var hurtigst der vandt?
eller fik man point for hvor mange man havde? eller var der ikke noget med,
at det var bedst hvis man havde ord eller navne de andre ikke havde?

Er der mon nogen derude der kan hjælpe?

--
Nielsen

-------oooOOooo-------
http://outsearch.dk/opskrifter - velbekomme

Fra : ph

Dato : 13-08-02 08:02

Vi legede en hvor man skulle sige ord i alfabetisk rækkefælge, men et enkelt
bogstav blev valgt ud som forbudt, og man skulle så i stedet sige noget
andet - jeg kan ikke huske hvad. (kunne det være antonius - næhh, det var
vist et boldspil...)

I hvert fald sad man i en rundkreds, og hver person skulle sige et navn,
land, dyr etc. og det skulle gå hurtigt.

Fra : Tina

Dato : 13-08-02 10:47

> [...]

med,
> at det var bedst hvis man havde ord eller navne de andre ikke havde?

Husker den godt

Vi legede det tit, både hjemme, og i skolen.

Et stykke A4 blev delt ind i 5 felter, hvor kategorierne kunne være lande,
navne, dyr osv.

Når så bogstavet på den ene eller anden måde var blevet valgt, så havde vi
(i 5. klasse) 5 minutter til at skrive så mange "ting" ned som muligt.

Når tiden så var gået, blev der talt point sammen. For hvert korrrekte ord
fik man 2 point, hvis der var andre der også havde det ord, og for ord ingen
andre havde, fik man 5 point.

Vi fortsatte så med de samme 5 kategorier med 5x begyndelsesbogstaver i alt.
Den der så havde flest point, havde vundet.

Det var sådan vi spillede det.

Der findes garanteret mange andre regler for det derude

God fornøjelse!

Tina

Fra : hmo

Dato : 13-08-02 15:10

> [...]
med,
> at det var bedst hvis man havde ord eller navne de andre ikke havde?

Der findees f.eks. også den mulighed, som vi altså brugte i min barndom, at
man stopper når en af deltagerne har fundet et ord i alle kategorierne. Det
betyder at man skal være RET hurtig - og at der nogengange "opfindes" nye
ord. Sjovt.
Dejligt at du genopfriskede denne leg - den vil jeg snart afprøve!

mvh
Hanne

Fra : Gudrun

Dato : 13-08-02 15:17

"Nielsen" <marianne@outsearch.dk> ulejligede sig med at skrive:

> [...]
>leg hvor man hurtigt skulle finde på forskellige ting med et bestemt
>bogstav(fx. drengenavne, pigenavne, lande osv - alt efter hvilke kategorier

Ja, en herlig leg ...

> [...]
>rækken skrev bogstavet. Og så skulle man finde eet navn eller ord til hver

Jeps, sikke vi unger kunne bruge lang tid på det...

> [...]
>eller fik man point for hvor mange man havde? eller var der ikke noget med,
>at det var bedst hvis man havde ord eller navne de andre ikke havde?

Vi fandt bogstavet som du beskriver det - en sagde alfabetet inde i
hovedet - en anden sagde stop.

Den der hurtigst var færdig med hele rækken sagde stop hvorefter man
talte antal bogstaver i hver ord-kategori og til sidst lagde man dem
sammen... Enten vandt man hvis man samlet havde flest point, eller
også delte vi det i kategorierne og sammentalte bogstaverne i dem
efter samme princip.
Fidusen var, at når der først var sagt stop, skulle alle stoppe med at
skrive...

Jeg havde helt glemt legen, men jeg elskede den som barn, så det var
et morsomt trip tilbage til omkring 70'erne...

Knus Gudrun

--

Blandt mennesker er der langt flere kopier end originaler.
Citat: Pablo Picasso

Fra : Nielsen

Dato : 13-08-02 21:05

Tak for alle svarene - det var lige hvad jeg skulle bruge

Jeg kom tilfældigt til at tænke på legen forleden - jeg havde ellers glemt
alt om den - men jeg manglede lige et par detaljer. Den må jeg prøve næste
gang jeg får nogle børn på besøg som skal underholdes

mvh
Marianne Nielsen