java problem (kaffe)
Fra : Claus Ladekjær Wilso~

Dato : 18-02-01 14:26

Det er aldrig lykkedes mig at køre et java-program.
Jeg har installeret kaffe og prøver at køre et simpelt program - hello.java
fra sslug's bog om programmering
Jeg får følgende fejl:

Internal error: caught an unexpected exception.
Please check your CLASSPATH and your installation.
java/lang/ClassNotFoundException: hello/java
at java.lang.Class.forName(Class.java:native)
at java.lang.Class.forName(Class.java:52)

Hvor instilles CLASSPATH
(Det er vel derfor at der optræder en undtagelse her?)

--
Greetings
Claus Ladekjær Wilson

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-02-01 13:33

> [...]
> at java.lang.Class.forName(Class.java:52)
>
> Hvor instilles CLASSPATH
> (Det er vel derfor at der optræder en undtagelse her?)

Yep:
I bash:
export CLASSPATH=$CLASSPATH:.
lægger arbejds direktoriet ind i classpathen.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 18-02-01 16:53

Claus Ladekjær Wilson <clw@get2net.dk> writes:

> [...]
> java/lang/ClassNotFoundException: hello/java
> at java.lang.Class.forName(Class.java:native)
> at java.lang.Class.forName(Class.java:52)

Det ser ud som om du har startet programmet med "java hello.java" den
skal startes med "java hello", og har du husket at compile skidtet før du
prøver at udføre det.

> Hvor instilles CLASSPATH

Det er en environment variabel, i bash kan du bruge "export
CLASSPATH=.:$CLASSPATH", i tcsh/csh "setenv CLASSPATH .:$CLASSPATH".

--
Finn Nielsen