|
| Katapult på et hangarskib - sandt eller fa~ Fra : Sven |
Dato : 12-08-02 20:29 |
|
Hej.
En kollega har fortalt, at han har læst i et gammelt Illustreret Videnskab,
at en (damp?)katapult på de store amerikanske hangarskibe har effekt nok til
at kaste en folkevogn 25 kilometer bort! Kan dette virkelig være rigtigt?
Jeg er godt klar over, at en sådan katapult skal virkelig tage hårdt fat for
at acc. et F14 fly op på flyvehastighed på den korte strækning (ca 30
meter?) på et hangarskib, men derfra og så til at smide en bil 25 kilometer!
Evt et link til, hvor jeg/vi kan læse mere om disse katapulter?
--
Mvh
Sven
| |
tdn (12-08-2002)
| Kommentar Fra : tdn |
Dato : 12-08-02 20:54 |
|
[klip]
> ...(ca 30meter?) på et hangarskib...
[klip]
30 meter?!
et hangarskib er _meget_ længere end det!
| |
Remmen (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Remmen |
Dato : 12-08-02 21:04 |
|
"tdn" <merlin@sprex.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5811b0$0$53084$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> 30 meter?!
> et hangarskib er _meget_ længere end det!
>
Prøv at læse hvad der bliver skrevet. De 30 (eller deromkring) meter er
derfra hvor flyet står til kanten af dækket.
Jeg tror din kollega blander et par ting sammen - nemlig en dampkatapult på
et hangarskib og 16 tommers kanonerne på et slagskib. En 16 tommers kanon
som dem som sidder (sad?) på USS Iowa kan smide et projektil på 2700 pund
(en pæn personbil) 21 miles (ca 35 km eller deromkring). Til dette bruges
der så lige 540 pund 'krudt'.
Lars
| |
Peter E K (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Peter E K |
Dato : 12-08-02 21:49 |
|
"tdn" <merlin@sprex.dk> wrote in message
news:3d5811b0$0$53084$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [klip]
> > ...(ca 30meter?) på et hangarskib...
> [klip]
>
> 30 meter?!
> et hangarskib er _meget_ længere end det!
NEJ!
Mange hangarskibe er kun 25 meter!
| |
Christian Andersen (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Christian Andersen |
Dato : 12-08-02 21:45 |
|
Peter E K wrote:
>> 30 meter?!
>> et hangarskib er _meget_ længere end det!
> NEJ!
> Mange hangarskibe er kun 25 meter!
Kilde?
--
..signature
| |
Carsten Svaneborg (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Carsten Svaneborg |
Dato : 13-08-02 10:25 |
|
Peter E K wrote:
> Mange hangarskibe er kun 25 meter!
Hvad betyder at det er ret vigtigt at
være god til at lave håndbremse landinger.
--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not
want to go in the future!
| |
Kim Ludvigsen (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 13-08-02 12:20 |
|
Carsten Svaneborg wrote:
>
> Peter E K wrote:
> > Mange hangarskibe er kun 25 meter!
>
> Hvad betyder at det er ret vigtigt at
> være god til at lave håndbremse landinger.
Næh, dem på 25 meter er kun beregnet til kamikaze-piloter.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
| |
Peter B. Juul (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 13-08-02 12:38 |
|
Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> writes:
> > Hvad betyder at det er ret vigtigt at
> > være god til at lave håndbremse landinger.
>
> Næh, dem på 25 meter er kun beregnet til kamikaze-piloter.
Jeg kan huske at have set et program på TV engang, hvor de viste, at
de tidlige hangarskibe bare havde en katapult, der skød flyet afsted
og den returnerende pilot landede så bare i vandet og blev samlet op.
Flyene kostede ca $100 at bygge på det tidspunkt, så det tab
accepterede man.
--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.
I speak only 0}._.{0 Bevis: "<=>" => "=>", hvoraf "<=>" <=> "=>" som ønsket.
for myself. O/ \O
| |
Carsten Svaneborg (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Carsten Svaneborg |
Dato : 13-08-02 15:50 |
|
Kim Ludvigsen wrote:
>>> Mange hangarskibe er kun 25 meter!
>> Hvad betyder at det er ret vigtigt at
>> være god til at lave håndbremse landinger.
> Næh, dem på 25 meter er kun beregnet til kamikaze-piloter.
Tja. Så har de slet ikke brug for at lande, hvilket
jo løser halvdelen af problemet med at have en kort
hangarskip. ;*)
--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not
want to go in the future!
| |
Rasmus Ladekjaer Ped~ (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~ |
Dato : 13-08-02 17:32 |
|
> NEJ!
> Mange hangarskibe er kun 25 meter!
NEJ NEJ!!
Uanset hvor små hangarskibe der findes er det jo de store der her bliver
talt om!
Nimitz er over 330 meter lang !
--
mvh Rasmus
| |
Claus Rasmussen (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rasmussen |
Dato : 12-08-02 21:11 |
|
Sven wrote:
> En kollega har fortalt, at han har læst i et gammelt Illustreret
> Videnskab, at en (damp?)katapult på de store amerikanske hangarskibe har
> effekt nok til at kaste en folkevogn 25 kilometer bort!
Det lyder umiddelbart ret vildt, men...
Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
fart på 500 km/t. Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!
Så det lyder ikke så urimeligt endda med de 25 km. Faktisk er det tæt på,
at man kan sende den i kredsløb
-Claus
| |
Jens Sigurdson (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Jens Sigurdson |
Dato : 12-08-02 21:25 |
|
> Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
> fart på 500 km/t. Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
> altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!
Ja nu er der jo også liiige luftmodstanden på folkevognen, den vokser jo med
kvadratet på hastigheden. Så mon de 30.000 Km/t ikke er lidt i overkanten at
forvente? Kunne ellers være sjovt at prøve.
Så engang et filmklip hvor de skød en american football afsted med
katapulten, den kom temmelig langt...
/ZIGGE
| |
Jon Larsen (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 13-08-02 09:33 |
|
>
> Ja nu er der jo også liiige luftmodstanden på folkevognen, den vokser jo
med
> kvadratet på hastigheden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ville den folkevogn så ikke bare blive flået i stumper og stykker ????
--
Jon Larsen
Gixxer 250
DMCN#: 555
Odense
Stud. Procesteknolog.
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"
| |
Torben Simonsen (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Torben Simonsen |
Dato : 12-08-02 21:40 |
|
Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:
> Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op
> i en fart på 500 km/t.
Det tror jeg heller ikke, at den gør. Jeg mener, at en F14 staller
ved en hastighed på omkring 140 knob, når den ikke slæber rundt på
alt for mange våben og alt for meget brændstof. Hvis den så er
fuldt lastet, så bliver den måske skudt afsted med 200 knob eller
deromkring - måske lidt mindre. Det svarer til 370 km/h.
> Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
> altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!
Ahem. Energi er ikke proportional med hastighed. E = ½·m·v²
Tallet er en hel del lavere - også hvis man ikke tager hensyn til
luftmodstand.
--
-- Torben.
| |
Jens Sigurdson (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Jens Sigurdson |
Dato : 12-08-02 21:54 |
|
370 Km/h ~ 100 m/s
0,5 * 30.000 * 100^2 = 150MJ
150MJ = 0,5 * 500 * V^2 -> V = 775 m/s ~ 2800 Km/h !
Det er så stadig uden luftmodstand, he he men imponerende nok.
Er der nogen der kender stigningen på ranpen de skyder flyene afsted fra,
jeg ved at de har en lille stigning for at hjælpe flyene op. Hvis vi kendte
den kunne det jo beregnes hvor langt man kunne sende den stakkels folkevogn
ud over fædrelandet - eller nærmere "fædrevandet" :)
/ZIGGE
"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
news:m34rdzdd55.fsf@pc115235.stofanet.dk...
> Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:
>
> > Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op
> > i en fart på 500 km/t.
>
> Det tror jeg heller ikke, at den gør. Jeg mener, at en F14 staller
> ved en hastighed på omkring 140 knob, når den ikke slæber rundt på
> alt for mange våben og alt for meget brændstof. Hvis den så er
> fuldt lastet, så bliver den måske skudt afsted med 200 knob eller
> deromkring - måske lidt mindre. Det svarer til 370 km/h.
>
> > Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
> > altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!
>
> Ahem. Energi er ikke proportional med hastighed. E = ½·m·v²
> Tallet er en hel del lavere - også hvis man ikke tager hensyn til
> luftmodstand.
>
> --
> -- Torben.
| |
Jens Christian Gram (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Jens Christian Gram |
Dato : 13-08-02 04:35 |
|
"Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk> writes:
> 370 Km/h ~ 100 m/s
> 0,5 * 30.000 * 100^2 = 150MJ
> 150MJ = 0,5 * 500 * V^2 -> V = 775 m/s ~ 2800 Km/h !
> Det er så stadig uden luftmodstand, he he men imponerende nok.
Nu vejer en folkevogn ikke 500 kg, men snarere 1100 kg, og så giver
regnestykket ~520 m/s ~1900 km/t
--
Med venlig hilsen
Jens Christian Gram
jussi@jussi.dk
Dataingeniørstuderende, 4. sem., AAU
Systemadministrator, Institut for Fysik, AAU
| |
Thomas Thorsen (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Thorsen |
Dato : 13-08-02 08:12 |
|
Jens Christian Gram skrev:
> Nu vejer en folkevogn ikke 500 kg, men snarere 1100 kg,
Hvis vi taler om en god gammeldags folkevogn, vejer den under 1000 kg, men
dog noget over 500. I 1970 vejede den 775 kg. Tidligere var den lettere, og
senere sikkert lidt tungere, men jeg tvivler på 1100 kg.
TT
| |
Jens Sigurdson (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Jens Sigurdson |
Dato : 13-08-02 12:06 |
|
"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3j269.392$I46.151650@news010.worldonline.dk...
> Jens Christian Gram skrev:
>
> > Nu vejer en folkevogn ikke 500 kg, men snarere 1100 kg,
>
> Hvis vi taler om en god gammeldags folkevogn, vejer den under 1000 kg, men
> dog noget over 500. I 1970 vejede den 775 kg. Tidligere var den lettere,
og
> senere sikkert lidt tungere, men jeg tvivler på 1100 kg.
Jeg tror at han tænker på en WV Golf, den ligger vist omkring de 1100 Kg.
Det er jo også en slags folkevogn... Jeg kan ikke huske hvad den gamle
boble vejede? Men tunede man den til for stor topfart lettede den !
/ZIGGE
| |
Jens Christian Gram (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Jens Christian Gram |
Dato : 13-08-02 12:43 |
|
"Jens Sigurdson" <zigge@privat.dk> writes:
> "Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse
> news:3j269.392$I46.151650@news010.worldonline.dk...
> > Jens Christian Gram skrev:
> >
> > > Nu vejer en folkevogn ikke 500 kg, men snarere 1100 kg,
> >
> > Hvis vi taler om en god gammeldags folkevogn, vejer den under 1000 kg, men
> > dog noget over 500. I 1970 vejede den 775 kg. Tidligere var den lettere,
> og
> > senere sikkert lidt tungere, men jeg tvivler på 1100 kg.
>
>
> Jeg tror at han tænker på en WV Golf, den ligger vist omkring de 1100 Kg.
> Det er jo også en slags folkevogn... Jeg kan ikke huske hvad den gamle
> boble vejede? Men tunede man den til for stor topfart lettede den !
>
> /ZIGGE
>
>
Jeg er nu ret overbevist om at registreringsattesten til min 1303'er fra
'74 sagde ca 1100 kg (men måske de regner med last?)
Jeg har nu fundet en kopi af en bruger-håndbog på nettet
( http://www.geocities.com/veedub1967/49.jpg), som siger 800 kg uden
last (for en 1300'er årgang '67), så min hukommelse svigter nok på det
her punkt :(
--
Med venlig hilsen
Jens Christian Gram
jussi@jussi.dk
Dataingeniørstuderende, 4. sem., AAU
Systemadministrator, Institut for Fysik, AAU
| |
Thomas Thorsen (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Thorsen |
Dato : 13-08-02 15:53 |
|
Jens Christian Gram skrev:
> Jeg er nu ret overbevist om at registreringsattesten til min 1303'er fra
> '74 sagde ca 1100 kg (men måske de regner med last?)
En 1303 har en egenvægt på 890 kg.
Se fx:
http://www.vw-1303.com/
TT
| |
Sven (13-08-2002)
| Kommentar Fra : Sven |
Dato : 13-08-02 15:31 |
|
>
> Jeg tror at han tænker på en WV Golf, den ligger vist omkring de 1100 Kg.
> Det er jo også en slags folkevogn... Jeg kan ikke huske hvad den gamle
> boble vejede? Men tunede man den til for stor topfart lettede den !
>
> /ZIGGE
>
Til det oprindelige spørgsmål kan jeg oplyse, at det er en VW Folkevogn
(Boblen) af ældre model der er tale om, men om det er en 1200 eller 1300
eller 1303 ved jeg ikke.
Det var vistnok netop pga aerodynamikken på Boblen, at det var denne
bilmodel de havde skrevet om.
--
Mvh
Sven
| |
Peter E K (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Peter E K |
Dato : 12-08-02 22:06 |
|
"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message
news:m34rdzdd55.fsf@pc115235.stofanet.dk...
> Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:
>
> > Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op
> > i en fart på 500 km/t.
>
> Det tror jeg heller ikke, at den gør. Jeg mener, at en F14 staller
> ved en hastighed på omkring 140 knob, når den ikke slæber rundt på
> alt for mange våben og alt for meget brændstof. Hvis den så er
> fuldt lastet, så bliver den måske skudt afsted med 200 knob eller
> deromkring - måske lidt mindre. Det svarer til 370 km/h.
I skal alle regne med at de fly der starter, alle har fuld thrust + evt.
afterburner. Så den energi i får ved regnestykket er ikke katapultens alene.
Når en jet fighter letter fra en carrier, flyver den ca. 165 mph.
| |
Claus Rasmussen (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rasmussen |
Dato : 12-08-02 22:05 |
|
Torben Simonsen wrote:
> Ahem. Energi er ikke proportional med hastighed. E = ½·m·v²
Der er to ting, man kan gøre, når man ikke lige kan huske en fysik
formel. Enten holder man bøtte og bliver aldrig klogere. Eller også
skriver man noget vrøvl på d.v, og så kommer der straks en hel masse
folk og fortæller en det rigtige svar
-Claus
| |
Hans H.V. Hansen (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Hans H.V. Hansen |
Dato : 12-08-02 21:54 |
|
Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:
> Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
> fart på 500 km/t. Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
> altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!
Hvis *energien* i de to tilfælde er ens, må folkevognens fart vel blive
_kvadratroden_ af 60 * 500 km/t = ca. 4500 km/t.
Hvis *impulsen* bevares, er de 30.000 km/t OK.
--
med venlig hilsen
Hans
| |
Desilva (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Desilva |
Dato : 12-08-02 22:00 |
|
> Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
> fart på 500 km/t. Hvis en folkevogn vejer 500 kg, vil samme mængde energi
> altså kunne skyde folkevognen af sted med 60*500 km/t = 30.000 km/t !!
>
> Så det lyder ikke så urimeligt endda med de 25 km. Faktisk er det tæt på,
> at man kan sende den i kredsløb
Nu bevæger katapulten sig jo ikke nødvendigvis ret meget hurtigere bare
fordi vægten, som den virker på, er mindre.
| |
Bertel Lund Hansen (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 12-08-02 22:04 |
|
Claus Rasmussen skrev:
>Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
>fart på 500 km/t.
Lad os sige 200 km/t. Det er nok til at den kan flyve.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Torben Simonsen (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Torben Simonsen |
Dato : 12-08-02 22:20 |
|
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:
> Claus Rasmussen skrev:
>
> >Lad os sige af en F14 vejer 30 tons og at katapulten slynger den op i en
> >fart på 500 km/t.
>
> Lad os sige 200 km/t. Det er nok til at den kan flyve.
Aaah, det er vist liiiiige i underkanten. I hvert fald hvis den
skal bære lidt brændstof og våben også.
Jeg mener at have læst noget med en stall-hastighed ved
"dirty" konfiguration (flaps og understel ude) på 135 knob,
men jeg ved ikke præcis, hvilken vægt det gælder.
--
-- Torben.
| |
Peter E K (12-08-2002)
| Kommentar Fra : Peter E K |
Dato : 12-08-02 22:08 |
|
"Sven" <burgurne@hotmail.com> wrote in message
news:aj9297$14co$1@news.cybercity.dk...
> Hej.
> En kollega har fortalt, at han har læst i et gammelt Illustreret
Videnskab,
> at en (damp?)katapult på de store amerikanske hangarskibe har effekt nok
til
> at kaste en folkevogn 25 kilometer bort! Kan dette virkelig være rigtigt?
> Jeg er godt klar over, at en sådan katapult skal virkelig tage hårdt fat
for
> at acc. et F14 fly op på flyvehastighed på den korte strækning (ca 30
> meter?) på et hangarskib, men derfra og så til at smide en bil 25
kilometer!
>
> Evt et link til, hvor jeg/vi kan læse mere om disse katapulter?
> --
En Nimitz class carrier er ca. 330 m lang. Der er 4 katapulter af ca. 100 m
længde hver.
Problemet med links er, at USnavy rigtig gerne vil have en masse publicity,
men samtidig ikke så gerne vil fortælle de rigtig gode facts om deres
resurser. Derfor er der et utal af hjemmesider der alle siger lige meget,
nemlig ikke en sk**.
Jeg kigger lige...
Vh Peter K
| |
Esben (25-08-2002)
| Kommentar Fra : Esben |
Dato : 25-08-02 02:50 |
|
"Sven" <burgurne@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aj9297$14co$1@news.cybercity.dk...
> Hej.
> En kollega har fortalt, at han har læst i et gammelt Illustreret
Videnskab,
> at en (damp?)katapult på de store amerikanske hangarskibe har effekt
nok til
> at kaste en folkevogn 25 kilometer bort! Kan dette virkelig være
rigtigt?
> Jeg er godt klar over, at en sådan katapult skal virkelig tage hårdt
fat for
> at acc. et F14 fly op på flyvehastighed på den korte strækning (ca 30
> meter?) på et hangarskib, men derfra og så til at smide en bil 25
kilometer!
>
> Evt et link til, hvor jeg/vi kan læse mere om disse katapulter?
Her får du en masse links:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&querytime=S51WjB&q
=c13+steam+catapult
--
Esben
| |
|
|