opsætning af tid i freebsd
Fra : Soren Jakobsen

Dato : 12-08-02 20:43

hejsa

er der nogen der kan hjælpe mig.

mine mails sendt fra min webmail på min freebsd box er ca. 4 timer foran.

jeg går ud fra, at det er systemet der er 4 timer foran,
hvordan tjekker jeg om dette er korrekt? og evt. retter det?

på forhånd tak for svar

/Soren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-08-02 20:47

Soren Jakobsen wrote:

> mine mails sendt fra min webmail på min freebsd box er ca. 4 timer foran.
>
> jeg går ud fra, at det er systemet der er 4 timer foran,
>
> hvordan tjekker jeg om dette er korrekt? og evt. retter det?

date(1)

Check lige tidszonen når du er i gang - bare for at være sikker på, det ikke
blot er den, der er problemet.

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : Soren Jakobsen

Dato : 12-08-02 21:30

> date(1)

$ date(1)
Syntax error: word unexpected (expecting ")")
$

virker ik?

> Check lige tidszonen når du er i gang - bare for at være sikker på, det
ikke
> blot er den, der er problemet.

med?

/Soren
- freebsd newbie -

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-08-02 21:39

Soren Jakobsen wrote:

> $ date(1)
> Syntax error: word unexpected (expecting ")")

(1) refererer til at det er en systemkommando. Vistnok noget med at det
kan findes under den sektion i man-pages.

Du skal bare skrive date, så burde det virke.

--
..signature

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-08-02 00:47

Soren Jakobsen wrote:

> Syntax error: word unexpected (expecting ")")

Som de andre skriver skyldes det at manualsiden findes i sektion 1.

> med?

Det viser date også.

Jeg kan forøvrigt anbefale 'whatis date' og 'apropos date'.

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-08-02 21:37

On Mon, 12 Aug 2002 22:30:27 +0200, Soren Jakobsen wrote:

> $ date(1) Syntax error: word unexpected (expecting ")") $

> virker ik?

Tallet i parantes angiver hvilken afdeling af manual-siderne manualen
ligger i.

Kommandoen køres således med "date" og manualen læses med
"man 1 date".

Mvh.

--
"Så ruller domino-effekten. Adam Sjøgren
Du kender det selv!" asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-08-02 21:38

"Soren Jakobsen" <soren51@hotmail.com[removethis]> writes:

> $ date(1)

Når folk skriver date(1) mener de at man skal læse manualsiden 'date'
i første sektion af manualsiderne.

Den kan man læse ved at skrive 'man 1 date'.

Nu findes der kun den ene manualside der hedder date (i hvert fald på
mit system) så man kunne også bare skrive 'man date'. Der kan dog godt
være flere manualsider der hedder det samme i forskellige sektioner af
manualsiderne, så vil man bare får præsenteret den første hvis man
ikke eksplicit angiver en sektion.

chmod(1) handler om programmet chmod du kan kalde fra komandolinjen og
chmod(2) handler om systemkaldet chmod du kan kalde fra et
C-program.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Dennis Kjær Jensen

Dato : 19-08-02 18:31

> jeg går ud fra, at det er systemet der er 4 timer foran,
> hvordan tjekker jeg om dette er korrekt? og evt. retter det?

Du kan få den til at rette det helt automatisk hvis du sætter NTP op.

http://www.freesbee.dk/howtos/SiGNOUT/ntpd.html

.... Dennis