Definitionen på et SMBA
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 12-08-02 13:12

Hej alle,

Jeg er sammen med tre andre ved at starte et nyt firma. En af de mere
erfarne ud i firmastrukturer har foreslået at vi stifter firmaet som et
SMBA, og senere lavet det om til et ApS eller A/S hvis det går godt (og det
gør det j. Umiddelbart lyder det godt, især fordi vi ikke skal stille et
ret store beløb fra dag 1. Er der nogen der kan lede mig til et reglsær for
SMBA, en sammenligning af forskellige firmaformer eller som har gode/dårlige
erfaringer med SMBA strukturen?

Mvh
Kim

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 17:08

Kim Jørgensen skrev i news:3d57a610$0$27664$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Er der nogen der kan
> lede mig til et reglsær for SMBA, en sammenligning af forskellige
> firmaformer eller som har gode/dårlige erfaringer med SMBA strukturen?

Det er i teori og praksis nogen usikkerhed om SMBA'et. Du kan dog få en
fyldestgørende gennemgang i bogen "Valg af Selskabsform" af Noe Munck og
Carsten Fode.

Stiftelsen af et SMBA forudsætter efter min mening professionel hjælp.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-02 17:10

KLIP

> Stiftelsen af et SMBA forudsætter efter min mening professionel hjælp.

Uden at have søgt på det (sorry)...men hvad er et SMBA..?

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 17:16

Bjørn Jørvad skrev i news:3d57ddee$0$87306$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Uden at have søgt på det (sorry)...men hvad er et SMBA..?

Det er et Selskab Med Begrænset Ansvar.

Det er et kapitalselskab ligesom et ApS og et A/S, men uden krav om
indskudskapital.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-02 17:19

KLIP

> Det er et Selskab Med Begrænset Ansvar.

Ok .. jeg sad da også og tyggede lidt på det "S" og kom til samme svar som
dig....

> Det er et kapitalselskab ligesom et ApS og et A/S, men uden krav om
> indskudskapital.

Hvordan er hæftelsen så placeret...solidarisk for *hele* den evt. gæld
eller..?

Hvorfor skulle man vælge et SMBA i stedet for et ApS...?

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 17:26

Bjørn Jørvad skrev i news:3d57dfe4$0$87273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Hvordan er hæftelsen så placeret...solidarisk for *hele* den evt. gæld
> eller..?

Der er ingen hæftelse. Ligesom i et ApS og et A/S. Deltager hæfter *ikke*
for gælden. Dette gælder også selv om der ikke er indskudt mere end 1 kr.

Stiftelsen er der nogen tvivl om.

> Hvorfor skulle man vælge et SMBA i stedet for et ApS...?

Ohh - der er fordele og ulemper ved et hvert valg af selskabsform.

Jeg stiller mig gerne til rådighed for yderligere assistance.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-02 17:46

KLIP

> Der er ingen hæftelse. Ligesom i et ApS og et A/S. Deltager hæfter *ikke*
> for gælden. Dette gælder også selv om der ikke er indskudt mere end 1 kr.

Tjaaeee....man kan så sige at den umiddelbare forskel er at
"starteren/starterne" ikke vil risikere 5 flade ører; men lade andre om at
gøre det (eks. leverandører og lign.).

Fra : jacob nielsen

Dato : 12-08-02 18:01

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in message

> Tjaaeee....man kan så sige at den umiddelbare forskel er at
> "starteren/starterne" ikke vil risikere 5 flade ører; men lade andre om at
> gøre det (eks. leverandører og lign.).
Man kan da håbe, at leverandører og lign. er snedige nok til at få anden
sikkerhed.

Mvh.
Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-02 18:03

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kan da håbe, at leverandører og lign. er snedige nok til at få anden
> sikkerhed.

Jow...

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 19:23

Bjørn Jørvad skrev i news:3d57e636$0$87305$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Tjaaeee....man kan så sige at den umiddelbare forskel er at
> "starteren/starterne" ikke vil risikere 5 flade ører; men lade andre
> om at gøre det (eks. leverandører og lign.).

Det giver jo et praj om, hvilken kreditværdighed et sådant foretagende har.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-02 19:27

KLIP

> Det giver jo et praj om, hvilken kreditværdighed et sådant foretagende
har.

Jow .... det må man unægtelig sige.

Man fristes næsten til at sige det samme om "grundlæggeren/grundlæggernes"
"risikovillighed" (jeg tør ikke bruge andre ord....)

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 19:38

Bjørn Jørvad skrev i news:3d57fdf8$0$87281$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Jow .... det må man unægtelig sige.
>
> Man fristes næsten til at sige det samme om
> "grundlæggeren/grundlæggernes" "risikovillighed" (jeg tør ikke bruge
> andre ord....)

Kender du Tryg S.M.B.A ?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-08-02 19:42

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote
> Kender du Tryg S.M.B.A ?

Plejer det ikke at hedde AMBA og ikke SMBA?

--
Jakob Andersen
http://www.stresscd.dk/ - Udnyt stress positivt

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 19:44

Jakob Andersen skrev i news:aj8vg9$106e$1@news.cybercity.dk

[klip]

> Plejer det ikke at hedde AMBA og ikke SMBA?

Det er et Andelsselskab med Begrænset Ansvar

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-02 19:43

KLIP

> Kender du Tryg S.M.B.A ?

Jeg kender TRYG; men var ikke klar over det var et S.M.B.A.

Jeg ser til min forbløffelse, det er det sgú.

Så kan jeg bedre forstå, hvorfor de behandler deres nye kunder på den måde.

De blev smidt på porten efter ca. 4 måneder, da de ikke ville honnorere
deres assurandørs forsikringsaftaler.

De accepterede endda omgående opsigelse.

Så sig ikke .... der ikke går røg af en almindelig brand....

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 19:45

Bjørn Jørvad skrev i news:3d5801a9$0$87291$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Jeg kender TRYG; men var ikke klar over det var et S.M.B.A.

Tryg S.M.B.A ejer aktiver i Tryg

For ikke lang tid siden købte SMBA'et aktier af Nordea for 400 mio så vidt
jeg husker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-02 19:47

KLIP

> For ikke lang tid siden købte SMBA'et aktier af Nordea for 400 mio så vidt
> jeg husker.

Da du kom med udsagnet, nappede jeg lige en "scanner"....respekt min
dreng...

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 19:51

Bjørn Jørvad skrev i news:3d58029b$0$87288$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> Da du kom med udsagnet, nappede jeg lige en "scanner"....respekt min
> dreng...

Jeg ligger ikke *altid* på den lade side

Måske jeg snart kan blive din rådgiver? - LOL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-02 19:53

KLIP

> Måske jeg snart kan blive din rådgiver? - LOL

He he ...hvad tager du/I i timen...

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 19:54

Bjørn Jørvad skrev i news:3d580405$0$87275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

[klip]

> He he ...hvad tager du/I i timen...

Special prize for you!

- det taler vi om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Nielsen

Dato : 03-09-02 14:17

Skal også lige være opmærksom på at der er fri indtrædelse i et SMBA og at
man såframt man ikke omsætter mere end 10 mio og ikke har mere end 10
fastansatte så har man heller ikke pligt til at indsende årsregnskaber.....