Køkkenhave for begyndere
Fra : Lene

Dato : 11-08-02 09:25

Hej

Jeg er nybegynder i emnet køkkenhave, men kunne godt tænke mig at prøve.
Jeg forestiller mig at højbede kan give lidt mindre ukrudt?? Skal der være
noget i bunden af et højbed?
Vi har bedst plads på nordøst-siden af huset (mest sol fra nord-øst og
vest), så vidt jeg ved er det bedst mod syd, men det vil kræve en noget
større haveomlægning. Er det et stort problem, at den ikke vil ligge mod
syd?
Andre gode råd til en nybegynder er velkomne

VH Lene

Fra : Christiansen

Dato : 11-08-02 19:21

Kære Lene
> Jeg er nybegynder i emnet køkkenhave, men kunne godt tænke mig at prøve.
Tillykke med køkkenhaven. Det tager tid at lære om havearbejde, men man
lærer så længe man lever. Jeg lærer endnu i hvert fald.

> Jeg forestiller mig at højbede kan give lidt mindre ukrudt?? Skal der være
> noget i bunden af et højbed?
Vi bruger også højbede. Vi laver nogle rammer til vores bede, der er ca. 30
cm. høje. Imellem bedene har vi 40-60 cm gangarealer. Og på gangene har vi
spredt flis i 10cm højde eller mere. I bedene bruger vi den almindelige jord
plus meget komøg, hønsemøg, halm osv for at forbedre jordens kvalitet. Vi
har ikke ret meget ukrudt, da vi har taget alle rødder fra flerårigt ukrudt
op, da vi alligevel gennemgravede det hele. Og vi er ude og kigge til
køkkenhaven hver dag, så vi tager alle småvækster med op under samme"syn".

> [...]
> vest), så vidt jeg ved er det bedst mod syd, men det vil kræve en noget
> større haveomlægning. Er det et stort problem, at den ikke vil ligge mod
Hvor meget sol-lys kommer der på det område? Jeg tror at placeringen af
køkkenhaven, som er beskrevet i mange havebøger, den er kommet af, at der er
mest lys på syd-siden af et højt hus. Men det behøver jo ikke at være
tilfældet i jeres have, hvis i har et lavt hus eller andre forhold der gør,
at der er lys nok.

> Andre gode råd til en nybegynder er velkomne
Ikke andet end at prøv dig frem. Jeg har mange havebøger, og der er ikke en
af dem, der giver et entydigt svar. Den ene bog siger en ting, den anden bog
siger noget andet. Så mit "råd" til dig er, at du ikke skal spekulere så
meget over det. Nyd det at have en have, og forsøg dig med det, du har lyst
til. Hvis du ligesom jeg har lyst til at prøve at få tingene til at gro og
*måske* få et udbytte, ja så skulle det være nok. Uanset hvor meget man gør
for at få det hele perfekt, så er der ting, der mislykkes. Og der er andre
ting, der bliver bedre end forventet. Jeg tror at både negative og positive
ting følger det, at have en have. Ligesom nogle år er nødde-år, og andre
ikke er det.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-08-02 19:33

"Lene" <l_eda@private.dk> writes:

> Jeg er nybegynder i emnet køkkenhave, men kunne godt tænke mig at prøve.

Det kunne jeg også, det er bare lidt svært på 2. sal. :)

> Andre gode råd til en nybegynder er velkomne

Begynd med grøntsager der ikke er så besværlige at få til
noget. F.eks. er squash særdeles taknemlig, den skal bare have noget
jord og så har du problemer med at slippe af med alle afgrøderne. En
krydderurteafdelig med løvstikke, persille, purløg, citronmelisse
osv. skulle også være let at gå til og så er det jo altid rart at
kunne gå ud og hente krydderierne selv.

God fornøjelse med det.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 11-08-02 22:30

> krydderurteafdelig med løvstikke, persille, purløg, citronmelisse
> osv. skulle også være let at gå til og så er det jo altid rart at
> kunne gå ud og hente krydderierne selv.

Forløbig (15 år) har jeg stort set INTET fundet at bruge cirtonmelisse til -
(og næsten intet løvstikke) Men begge dele vokser forbilledeligt!!!

Gulerødder (som spiser i løbet af sommeren (=undgå orm) og ærter finder jeg
forholdsvis taknemmelige - og dem kan jeg bruge. Ligeså jordbær...
forøvrigt.

Og vil du have bær det ikke har noget mod skygge - så prøv et efterårs
hindbær - de gror som ind i h... og giver i de fleste år godt med gode bær
... (autum bliss - tror jeg nok.. )

God arbejds lyst

Gitte Tj.

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-08-02 22:44

"Maeng / Tjornehoj" <maeng@home1.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse news:3d56d575$0$16826$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Forløbig (15 år) har jeg stort set INTET fundet at bruge cirtonmelisse til -

Til salater og som tilbehør til skaldyr, for blot at nævne de mest indlysende.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-08-02 22:59

Erik Olsen <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en
> "Maeng / Tjornehoj" <maeng@home1.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse

> Til salater og som tilbehør til skaldyr, for blot at nævne de mest
> [...]

Persillehakket ned i koldskålen. Kan du ikke lide at spise grøn koldskål kan
du nøjes med at blande det i munden. Men ellers er der kun den bagside ved
c.m. at det breder sig som ukrudt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-08-02 09:37

"Maeng / Tjornehoj" <maeng@home1.gvdnet.dk> writes:

> Forløbig (15 år) har jeg stort set INTET fundet at bruge cirtonmelisse til -
> (og næsten intet løvstikke) Men begge dele vokser forbilledeligt!!!

Citronmelissen er god til fisk og desserter. Et par blade løvstikke i
suppen eller sovsen, det er i hvert fald fortrinligt til
kylling. Løvstikke bruger vi også til salat og på brød, lige som man
ville bruge purløg og persille.