Støvmaske ...
Fra : Iben Holst

Dato : 11-08-02 08:40

Hej !

Overskriften lyder måske ikke sådan lige noget der har noget med børn at
gøre, men det har det hos os.

Vi bor på en gård med grise og en sjælden gang er jeg nødt til at følge med
min mand i stalden og det betyder at vores 3 1/2 årige søn er nød til at
komme med os. Dén sjælden gang det sker er ikke noget vi ser som et problem,
men i den senere tid er han begyndt at være interesseret i at følge med sin
far derud ind i mellem (1-2 gange om ugen) og så er det jeg mener, at han
SKAL have støvemaske på.

Fordi det er en lidt speciel stald vi har til grisene, er der minimalt med
støv i forhold til andre stalde, men støv er der og jeg kan ikke selv tåle
at gå derude i mere en ca 15 minutter uden at bruge maske.
Man kan jo få både kedeldragter, arbejdshandsker og høreværn til de små
størrelser, men ved I om man også kan få støvmasker til sådan en lille fyr
??

Iben

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 11-08-02 15:14

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in

> [...]
> Man kan jo få både kedeldragter, arbejdshandsker og høreværn til de
> små størrelser, men ved I om man også kan få støvmasker til sådan en

Jeg kommer selv fra en gård og det var en gammel een af slagsen. Der var
masser af støv. Jeg har fire søskende. Ingen allergi. Vi brugte meget tid
på at lege i halm (hoppe rundt i det eller bygge labyrinter med loft af
halmballer som vi kravlede rundt inde i) og vi hjalp altid med høsten -
uden åndedrætsværn (det støv som sætter sig uden på kroppen kan jo bare
vaskes af).

Der blev lavet en undersøgelse i tyskland for et stykke tid siden (jeg
har desværre ikke nogen henvisninger, men sagen var oppe i den danske
presse på et tidspunkt). Man har kunnet se at landbobørn lider betydeligt
mindre af allergi end andre - og man mener at det skyldes at børnene har
deres gang i stalden hos dyrene. For at opbygge modstandsdygtighed skal
man have lidt skidt hver dag

Vores gård havde en kreatur besætning, så jeg er ikke så kendt med
niveauet af støv i en svinebesætning og slet ikke i en moderne stald. Men
de gårde med svin jeg har besøgt har da ikke været specielt mere støvede
end min fars. Tværtimod.

Naturligvis er det ikke sundt at indånde støv lige når halmen bliver
spredt eller andre støvede arbejdsopgaver er i gang. Men en 3 1/2 årig
burde nu heller ikke (efter min mening) være ret tæt på den slags
arbejdsopgaver mens de står på, for hvis han kommer i vejen kan han jo
komme alvorligt til skade. Det er en større fare for ham end støv, så han
må lære at holde afstand når der arbejdes. Men støvet... der ser jeg
ingen fare overhovedet og måske er det endda sundt for ham.

--ingermarie

Fra : Bro

Dato : 12-08-02 00:41

Hej Iben

Jeg er sikker på at du roligt kan lade dit barn gå med i stalden uden
støvmaske!
Det er faktisk ikke mere end 3 dage siden jeg så et indslag i TV-avisen om
børn og allergi, - her havde man ved at undersøge en stor gruppe mennesker
fundet ud af følgende:
De mennesker der som børn havde boet på gårde, færdedes på hølofter
og generelt havde været udsat for store mængder af støv og snavs... - også
nullermænd i hjemmet! - de var faktisk den befolkningsgruppe der som voksne
havde mindst allergi!!!

Jeg er opvokset på landet, jeg har ikke allergi.
Min mand er 'bybarn', han er allergisk.
Ingen af mine søskende/forældre har allergi.
Min nabo som gør rent bare der kommer et støvkorn indenfor, har to
astma/allergi-børn!
- jeg kunne nævne 100-vis af tilfælde

Nu er grise jo heller ikke de værste til at fremkalde allergi.
Dem jeg kender som er allergikere er alle opvokset i byen, men
de er især allergiske overfor katte, kaniner og heste.

Tag det bare roligt! Pas selvfølgelig på at dine børn ikke bliver udsat
for røg og udstødningsgasser! Det er langt mere skadeligt.

Venlig hilsen Helle

"Iben Holst" skrev ...

Fra : WebWoman

Dato : 15-08-02 09:34

"Bro" <clemmensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er sikker på at du roligt kan lade dit barn gå med i stalden uden
> støvmaske!

Hvad gør dig sikker på det?

På Danske svineslagteriers hjemmeside kan man læse følgende i årsberetningen
fra Landsudvalget for svin:
http://www.danskeslagterier.dk/view.asp?ID=1250

*** CITAT START ***

"Arbejdsmiljø

Sammen med Århus Universitet og Danmarks JordbrugsForskning har vi
gennemført et projekt om udvikling og forekomst af astma og allergi hos
medarbejdere i landbruget samt test af metoder til støvreduktion.

I undersøgelsen fandt man:

En mindre forekomst af allergi blandt landmænd end blandt andre personer fra
landet

At børn opvokset på landet med adgang til dyr ser ud til at have mindre
risiko for udvikling af allergi

At luftvejsproblemer blandt svineproducenter ikke skyldes allergi, men i
stedet er en reaktion på irritation - fra stoffer i luften

Vi har talt meget om støvreduktion i svinestalde, og det er vigtigt at bruge
åndedrætsværn i støvende arbejdssituationer og sørge for at begrænse
støvkoncentrationen så meget som muligt."

*** CITAT SLUT ***

Der er med andre ord forskel på allergi og de gener støvet i stalden kan
give. Men begge dele kan være nok så slemt.

Hop en tur forbi www.sundhedsguiden.dk og søg på tærskerlunge (også kaldet
farmers lung). Sygdommen opstår næsten udelukkende hos folk, der udsættes
for støv og mugsvampe fra hø og halm.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bro

Dato : 16-08-02 00:33

------- og fordi det kun er et par gange om ugen i kort tid!-------------

> [...]
> farmers lung). Sygdommen opstår næsten udelukkende hos folk, der udsættes

O.K. :)

Fra : WebWoman

Dato : 16-08-02 08:01

> -------"Fordi det er en lidt speciel stald vi har til grisene, er der
> [...]

Du glemte en sætning i dit citat:

"....men støv er der og jeg kan ikke selv tåle at gå derude i mere en ca 15
minutter uden at bruge maske."

Så jeg spørger igen. Hvad får dig til at konkludere, at barnet ikke kan tage
skade af - eller blive generet af - den støv der er og som moren kun kan
tåle i begrænset omfang?

Mvh. Lisbeth

Fra : ole alm

Dato : 12-08-02 11:37

Iben Holst <ria@os.dk> wrote in message
> Hej !
>
> Overskriften lyder måske ikke sådan lige noget der har noget med børn at
> gøre, men det har det hos os.

Hejsa

Meget skrives og siges om allergi, men det er svært at vide hvad der er
"sandheden". En nordisk forskergruppe har læst sig igennem "alt"
videnskabelig litteratur der findes omkring allergi og husdyr - nogle viste
det ene, andre det andet. Det var meget svært at lave en konklusion om hvad
man får allergi af. Det ser ud som om, at hvis man udsættes for husdyr som
barn, får man ikke allergi. Men det skyldes måske mere, at hvis man vokser
op sammen med dyr betyder det, at ens forældre ikke har allergi, og derved
arver man ikke den "skavank" fra forældrene.

Men nu har du jo en eller anden form for støv allergi, så der er god chance
for at dit barn også har/får det. Så måske er det en god ide at holde barnet
vær fra laden?!

mvh Ole

Fra : Iben Holst

Dato : 12-08-02 19:27

Tak for jeres svar og beroligelser. Jeg kan godt se at det nok ikke har
skadet specielt mange at gå i støv som barn, men grise er noget af det
værste mht. støv / allergi. Nogle landmænd bliver faktisk allergiske over
for grise med tiden og jeg kender flere som næsten hoster lungerne op, fordi
de ikke bruger maske i staldene....
Jeg har selv fra barnsben næsten dagligt været i kontakt med landbruget og
alt det støv det medfører, men jeg ved jo rent faktisk heller ikke om det er
dét som i dag kræver at jeg bruger maske !?!

> Men nu har du jo en eller anden form for støv allergi, så der er god
chance for at dit barn også >har/får det. Så måske er det en god ide at
holde barnet vær fra laden?!

Ja det var nemlig med i mine tanker. Nu er det en stald og ikke en lade og
det er ikke halm som det støver med. Men jeg synes det vil være synd at gøre
stalden forbudt område for ham!!

For godt 10 år siden hostede jeg mig flere vintre i træk, fibersprængninger
ved brystbenet fordi jeg pludselig ikke kunne tåle at gå i en stald med
heste og køer. I de følgende år måtte jeg bruge maske hver gang jeg skulle
strigle en hest, som var meget beskidt ....
Senere gik det sådan, at der skulle temmeligt meget støv til, før jeg skulle
have maske på, men sidste år udviklede jeg skjult astma og selvom jeg kan
tåle en del mere støv en almindelige astmatikere, er grisestalden et sted
hvor jeg ikke kan ånde i ret lang tid uden at begynde at hoste hvis jeg går
uden maske.
Da jeg var lille havde jeg i en mild grad bronchitis og det har min søn
allerede også haft i en kort periode, så jeg synes altså stadig at det er
nødvendigt at han får maske på i stalden hos grisene, da de som før nævnt er
noget af det værste mht. støv / allergi. Det kan ikke helt sammenlignes med
støvet fra halm, for jeg har f.eks. ingen problemer med at arbejde med
halm - men grisene tåler jeg ikke .....

Iben