Silkepæon
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-02 23:47

Hvad er det der lige nøjagtig gufler knopperne på min silkepæon i sig? Jeg
fik den slet ikke at se med blomster i år, den er i 2. sæson. Øv. Og så
overvejer jeg at skippe alle de alm. pæoner, de kan ikke holde sig oprejst
og blomstrer ret sparsomt. Kan man gøre noget ved det? Bliver det det samme
når silkepæonen bliver stor? Eller skal jeg til at købe træpæoner, er der
nogen der kan sige noget godt om dem?

Reklame: Var lige i Tambours Have ved Sig nord for Varde i dag.

Der så jeg nogen blomster vist blå, hvor kronbladene kun er ensidige, hvad
er det muligvis? Det var en flot have, men det kneb alvorligt med skiltene,
mest stod der kun latin, en stor fejl.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-08-02 06:54

On Sun, 11 Aug 2002 00:47:16 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvad er det der lige nøjagtig gufler knopperne på min silkepæon i sig? Jeg
>fik den slet ikke at se med blomster i år, den er i 2. sæson. Øv. Og så

Det kunne være pæongråskimmel. Det kan inficere knopperne tidligt,
hvorefter de langsomt tørrer ind og bliver sorte. Det inficerer tit de
samme planter år efter år.

> [...]
>når silkepæonen bliver stor? Eller skal jeg til at købe træpæoner, er der

silkepæoner plejer at blomstre meget, især hvis de står på god jord,
gerne lerjord. Også når de bliver ældre.

Sige noget godt om træpæoner? Tjaa... de er da pæne Jeg er selv lige
blevet givet sådan en, af en hvis træpæon sår sig selv over hele haven.
Jeg er ret spændt på den.

> [...]
>er det muligvis? Det var en flot have, men det kneb alvorligt med skiltene,

Hvorfor? Du kommer længst med et latinsk navn, både hvis du skal slå
planten op på nettet og i bøger, men også hvis du skal ud og købe den.

Nu ved jeg ikke hvad Tambours Have er (en privathaven, en form for park
eller hvad?) Men i min have er skiltene da også kun på latin, det er de
fordi disse skilte er der for _min_ skyld, ikke for dem som skulle finde
på at kigge ind.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erna Andersen

Dato : 11-08-02 07:48

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Hvad er det der lige nøjagtig gufler knopperne på min silkepæon i sig? Jeg
> fik den slet ikke at se med blomster i år, den er i 2. sæson. Øv.

- De havde svært ved at springe ud i år på grund af vandmangel!

Og så
> overvejer jeg at skippe alle de alm. pæoner, de kan ikke holde sig oprejst
> og blomstrer ret sparsomt. Kan man gøre noget ved det?

Hvis det bliver regn eller blæst, skal man plukke dem ind, hvis man vil have
de skal være flotte hele tiden. Eller stå og holde en paraply over dem

> Reklame: Var lige i Tambours Have ved Sig nord for Varde i dag.

Tak, er noteret.

Hilsen Erna

Fra : Marlene

Dato : 11-08-02 18:05

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d559858$0$43932$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad er det der lige nøjagtig gufler knopperne på min silkepæon i sig? Jeg
> fik den slet ikke at se med blomster i år, den er i 2. sæson. Øv. Og så
> overvejer jeg at skippe alle de alm. pæoner,

Sig lige til, hvis du gør det, ikk´, så du ikke bare smider dem
ud............
Men ellers tror jeg også, silkepæonerne har fået for lidt vand, for så
tørrer knopperne nemt ud.........

Det var en flot have, men det kneb alvorligt med skiltene,
> mest stod der kun latin, en stor fejl.

Som Mads skriver, så er det helt klart det bedste, når planterne står på
latin, så er man helt sikker på, hvad det er for en plante. Det savnes meget
tit i besøgshaver - og ja, også på plantemarkederne rundt omkring i landet.

Mvh. Marlene.

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 11-08-02 22:34

Pæoner der vælter har det for godt - plant dem i grus???? Spørgsmålstegne
er fordi jeg ikke er sikker på den påstand - bonderoser har det sådan -

mvh
Gitte Tj.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-08-02 23:20

Fællessvar:

Silkepæonen fik extra service også med vand. Tror mest på Mads, at det er
svamp. Håber han kan lide træpæonen. Mine pæoner vokser i Esbjerg, og jeg
vil helt af med to en helt hvid og en rød, men der kan deles ud af de andre,
som er i den røde afdeling med en svag kant af større kronblade. Jeg synes
forøvrigt at det står lidt sløjt til med at bruge Nettet til at bytte/hjælpe
hinandens have op på et højere stade.

Tambourgs Have er en ikke voldsomt stor have/park, men et besøg værd. Den er
pænt og velholdt, græsset er som en golfgreen. Skiltene var som sagt mest
latin, og havde jeg haft noget med at skrive på, kunne det såmænd have været
godt nok. På erindringen har jeg via Nettet sikret mig at den næste pose frø
jeg skal have fat i, bliver Purpursolhat model Magnus. Nu vi er ved haver,
er der et sted på nettet hvor man kan finde diverse haver i Danmark?

Er Pæon og bonderose ikke det samme?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 12-08-02 15:31

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d56e375$0$43941$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Fællessvar:
>
> Silkepæonen fik extra service også med vand. Tror mest på Mads, at det er
> svamp.

Hvis det er svamp, plejer bladene også at blive ramt.........

På erindringen har jeg via Nettet sikret mig at den næste pose frø
> jeg skal have fat i, bliver Purpursolhat model Magnus.

Den er også flot - og blomstrer meget frodigt nu.

Jo, www.haveselskab.dk , tryk på Åbne Haver.

> Er Pæon og bonderose ikke det samme?

Jo, men en silkepæon og en bonderose er ikke det samme. Silkepæonen, Paeonia
lactiflora, blomstrer lidt senere end bonderosen, Paeonia officinalis, og er
også noget højere.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-02 17:04

On Mon, 12 Aug 2002 16:30:32 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Hvis det er svamp, plejer bladene også at blive ramt.........

Jeg har nogle gamle pæoner som hvert år mister knopperne, det er svamp,
men det er _kun_ knopperne det går ud over.

> På erindringen har jeg via Nettet sikret mig at den næste pose frø
>
>Den er også flot - og blomstrer meget frodigt nu.

Der findes en som hedder Rubinstern, den er lidt større og lidt klarere
i farven - også rigtig flot. Eller hvad med den hvide model, 'White
Swan'? (Den kan jeg selv næsten bedre li' end den røde).

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-02 17:06

On Mon, 12 Aug 2002 00:19:58 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>forøvrigt at det står lidt sløjt til med at bruge Nettet til at bytte/hjælpe
>hinandens have op på et højere stade.

Jeg har også haft den tanke! Jeg har faktisk også tænkt på at sætte
noget op til formålet, hvor private gratis kan søge/tilbyde planter. Min
ide hvad også at planteskoler/havecentre kunne få plads, mod betaling.

Tankerne rumler endnu, men det kniber som sædvanlig med tiden til at det
man gerne vil

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-02 23:58

> [...]
> ide hvad også at planteskoler/havecentre kunne få plads, mod betaling.
>
> Tankerne rumler endnu, men det kniber som sædvanlig med tiden til at det

Problemet er afstandene, det er noget fis at sende planter. Men jeg tænkte
faktisk først på at bruge gruppen her, men så går vi jo over i noget i
retningen af handel, selvom der ikke er penge med i det. Skal vi så over i
marked.privat med det? Eller hvad?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen