/ Forside / Interesser / Dyr / Heste / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Heste
#NavnPoint
dova 1741
o.v.n. 570
Teil 560
AG112 475
hjr 430
Chamira 426
Nordsted1 405
arne.jako.. 370
Balcanard 350
10  jannie73 328
Klikkertræning
Fra : Heidi Falch


Dato : 10-08-02 16:06

Hejsa,

Jeg har hørt (og læst en smule) om, at det skulle være muligt at
klikkertræne sin hest på samme måde, som man gør med en hund.

Er der nogle af jer herinde, der har prøvet det? Jeg har så småt
overvejet at gå i gang med at prøve det, men mangler lidt vildledning
i hvordan

Måske nogle har ideer til bøger om emnet?

--
Knus,

Trolden


 
 
Jon Bendtsen (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 10-08-02 17:13

In article <3d552bf2$0$87285$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg har hørt (og læst en smule) om, at det skulle være muligt at
> klikkertræne sin hest på samme måde, som man gør med en hund.

Det kan man, og det virker fremragende :)


> Er der nogle af jer herinde, der har prøvet det? Jeg har så småt
> overvejet at gå i gang med at prøve det, men mangler lidt vildledning
> i hvordan

well, jeg oplevede det med min og min søsters hest. Den kunne _IKKE_
vaskes. Heller ikke engang med børste og spand. Den panikkede, og
har ødelagt flere grimer, kæder + andet :/
Min mor foreslog så klik træning, da hun brugte det på hendes hund.
Anyway, vi anskaffede en klikker ting, og gik ellers i gang.

Vi parkerer hesten i vaskespiltorvet, og tænder for vandet. Når hesten
viser tegn på panik, så klikker man, og giver den en godbid. Vi bruger
små gulerødder i yderste tommelfingerled størrelse. Men det er svært
at give mens man klikker og vasker. Men det lykkedes da. Og hesten
falder til ro. Sådan forsættes der ellers til hesten er vasket.

Vi kan nu godt vaske hesten, omend at vi endnu ikke er kommet til at
det kan klares uden klik træning


> Måske nogle har ideer til bøger om emnet?

Jeg må lige høre mor, men
1) er det ikke bare lige til at gå til
2) mon der er så meget forskel på hunde og heste ??



JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Dennis Thrysøe (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 11-08-02 10:31

Jon Bendtsen wrote:
> Vi parkerer hesten i vaskespiltorvet, og tænder for vandet. Når hesten
> viser tegn på panik, så klikker man, og giver den en godbid.

Sådan som jeg havde forstået princippet i klikkertræning, ville man på
denne måde lære hesten at det er ønskværdigt, at den går i panik. Altså
man skal klikke lige præcis når hesten gør det man ønsker. Mon jeg har
misforstået noget?

> 2) mon der er så meget forskel på hunde og heste ??

Det vil jeg mene. Generelt er hunde meget mere opmærksomme på sin ejer
og en del mere "behage-syge". Men principperne med at forsøge at blive
opfattet som "flokkens leder" er måske noget af det samme.

-dennis


Jon Bendtsen (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 11-08-02 12:21

In article <3D562ED7.2040500@qabi.dk>, Dennis Thrysøe wrote:
> Jon Bendtsen wrote:
>> Vi parkerer hesten i vaskespiltorvet, og tænder for vandet. Når hesten
>> viser tegn på panik, så klikker man, og giver den en godbid.
>
> Sådan som jeg havde forstået princippet i klikkertræning, ville man på
> denne måde lære hesten at det er ønskværdigt, at den går i panik. Altså
> man skal klikke lige præcis når hesten gør det man ønsker. Mon jeg har
> misforstået noget?

Det håber jeg da godt nok du har. Jeg tror du tager fejl fordi
der nu går længere og længere tid før den panikker. Klikket
tager opmærksomheden væk fra vandet, og over på "nu kommer der
en godbid".


>> 2) mon der er så meget forskel på hunde og heste ??
>
> Det vil jeg mene. Generelt er hunde meget mere opmærksomme på sin ejer
> og en del mere "behage-syge". Men principperne med at forsøge at blive
> opfattet som "flokkens leder" er måske noget af det samme.

okay




JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Dennis Thrysøe (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 11-08-02 13:35

Jon Bendtsen wrote:
> In article <3D562ED7.2040500@qabi.dk>, Dennis Thrysøe wrote:
>
>> Jon Bendtsen wrote:
>>
>>> Vi parkerer hesten i vaskespiltorvet, og tænder for vandet. Når
>>> hesten viser tegn på panik, så klikker man, og giver den en
>>> godbid.
>>
>> Sådan som jeg havde forstået princippet i klikkertræning, ville man
>> på denne måde lære hesten at det er ønskværdigt, at den går i
>> panik. Altså man skal klikke lige præcis når hesten gør det man
>> ønsker. Mon jeg har misforstået noget?
>
> Det håber jeg da godt nok du har. Jeg tror du tager fejl fordi der nu
> går længere og længere tid før den panikker. Klikket tager
> opmærksomheden væk fra vandet, og over på "nu kommer der en godbid".

Okay. Det er jo faktisk meget fint, at man kan bruge det på den måde
også. Men det kommer som sagt bag på mig, da jeg havde forstået
principperne bag den form for træning anderledes. Men den slags er jo
heller ikke ligefrem sort/hvidt...

-dennis


Iben Holst (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Iben Holst


Dato : 12-08-02 19:33

> Okay. Det er jo faktisk meget fint, at man kan bruge det på den måde
> også. Men det kommer som sagt bag på mig, da jeg havde forstået
> principperne bag den form for træning anderledes. Men den slags er jo
> heller ikke ligefrem sort/hvidt...

Jeg har ikke ligefrem gennemlæst eller studeret klikkertræning, men jeg
havde nu forstået det på sammen måde som du - at den får et klik som
belønning for at have gjort noget godt og ikke for at aflede opmærksomheden
ved noget den gør helt forkert ...

Iben



Jon Bendtsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 12-08-02 19:47

In article <3d57ffc4$0$53046$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Iben Holst wrote:
>> Okay. Det er jo faktisk meget fint, at man kan bruge det på den måde
>> også. Men det kommer som sagt bag på mig, da jeg havde forstået
>> principperne bag den form for træning anderledes. Men den slags er jo
>> heller ikke ligefrem sort/hvidt...
>
> Jeg har ikke ligefrem gennemlæst eller studeret klikkertræning, men jeg
> havde nu forstået det på sammen måde som du - at den får et klik som
> belønning for at have gjort noget godt og ikke for at aflede opmærksomheden
> ved noget den gør helt forkert ...

Vi forsøger også at belønne hesten for at stå roligt, fx. siger vi
rolig, rooolig, og stååå, stååå og den slags til den.



JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Dennis Thrysøe (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 13-08-02 08:09

Iben Holst wrote:
>>Okay. Det er jo faktisk meget fint, at man kan bruge det på den måde
>>også. Men det kommer som sagt bag på mig, da jeg havde forstået
>>principperne bag den form for træning anderledes. Men den slags er jo
>>heller ikke ligefrem sort/hvidt...
>
>
> Jeg har ikke ligefrem gennemlæst eller studeret klikkertræning, men jeg
> havde nu forstået det på sammen måde som du - at den får et klik som
> belønning for at have gjort noget godt og ikke for at aflede opmærksomheden
> ved noget den gør helt forkert ...

Jeg kom til at tænke på, her den anden dag, at det måske også kunne være
tilfældet. Hvis man sørger for at klikke *inden* hesten går i panik.
Altså mens den stadig står roligt.

Hvis det er tilfældet passer der noget bedre ind i min
lomme-heste-psykologi.

-dennis


Jon Bendtsen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 13-08-02 08:51

In article <3D58B083.1020804@qabi.dk>, Dennis Thrysøe wrote:
> Iben Holst wrote:

>> Jeg har ikke ligefrem gennemlæst eller studeret klikkertræning, men jeg
>> havde nu forstået det på sammen måde som du - at den får et klik som
>> belønning for at have gjort noget godt og ikke for at aflede opmærksomheden
>> ved noget den gør helt forkert ...
>
> Jeg kom til at tænke på, her den anden dag, at det måske også kunne være
> tilfældet. Hvis man sørger for at klikke *inden* hesten går i panik.
> Altså mens den stadig står roligt.

Det er da muligt, indtil videre er det kun min søster der har
gjort det, omend at jeg da har stået og givet hesten godbider :)
mens hun vaskede og klikkede.


> Hvis det er tilfældet passer der noget bedre ind i min
> lomme-heste-psykologi.

*grin* :)




JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Tanja Bromley (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Tanja Bromley


Dato : 13-08-02 09:08


"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
news:3d57ffc4$0$53046$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har ikke ligefrem gennemlæst eller studeret klikkertræning, men jeg
> havde nu forstået det på sammen måde som du - at den får et klik som
> belønning for at have gjort noget godt og ikke for at aflede
opmærksomheden
> ved noget den gør helt forkert ...

Og det har du forstået helt korrekt ! Klikket belønner hesten netop i det
øjeblik, hvor hesten gør det rigtige.
Hvis man bruger klikket til at belønne en hest i panik, vil det da nok virke
i starten (afledning) - men heste er jo netop ikke spor dumme, så den vil
hurtigt lære, at det er den paniske opførsel der udløser klik og godbid ...
og så har man startet en ond cirkel.

/Tanja



Jon Bendtsen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 13-08-02 09:15

In article <3d58be18$0$33504$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:
>
> "Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d57ffc4$0$53046$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> Jeg har ikke ligefrem gennemlæst eller studeret klikkertræning, men jeg
>> havde nu forstået det på sammen måde som du - at den får et klik som
>> belønning for at have gjort noget godt og ikke for at aflede
> opmærksomheden
>> ved noget den gør helt forkert ...
>
> Og det har du forstået helt korrekt ! Klikket belønner hesten netop i det
> øjeblik, hvor hesten gør det rigtige.
> Hvis man bruger klikket til at belønne en hest i panik, vil det da nok virke
> i starten (afledning) - men heste er jo netop ikke spor dumme, så den vil
> hurtigt lære, at det er den paniske opførsel der udløser klik og godbid ...
> og så har man startet en ond cirkel.

Ja, det håber jeg da godt nok ikke, så bliver den jo HELT umulig
at vaske :/
Og i forvejen er den jo helt vildt plettet ;-D




JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Tanja Bromley (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Tanja Bromley


Dato : 13-08-02 09:21


"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnalhg0b.2t8.bendtsen@brok.diku.dk...
> Ja, det håber jeg da godt nok ikke, så bliver den jo HELT umulig
> at vaske :/
> Og i forvejen er den jo helt vildt plettet ;-D

Nej, nej ... I skal bare være bevæbnet med 200 gulerodshapsere, så går det
alt sammen
Vi kan jo ikke ha', at den pludselig bliver ensfarvet (mudder-brun) *GG*

/Tanja





Jon Bendtsen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 13-08-02 09:27

In article <3d58c152$0$33574$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:
>
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnalhg0b.2t8.bendtsen@brok.diku.dk...
>> Ja, det håber jeg da godt nok ikke, så bliver den jo HELT umulig
>> at vaske :/
>> Og i forvejen er den jo helt vildt plettet ;-D
>
> Nej, nej ... I skal bare være bevæbnet med 200 gulerodshapsere, så går det
> alt sammen

hmm, det lyder dyrt :(


> Vi kan jo ikke ha', at den pludselig bliver ensfarvet (mudder-brun) *GG*

Næh, det ville være frygteligt :)






JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Tanja Bromley (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Tanja Bromley


Dato : 10-08-02 19:53


"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
news:3d552bf2$0$87285$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg har hørt (og læst en smule) om, at det skulle være muligt at
> klikkertræne sin hest på samme måde, som man gør med en hund.

Ja, det er en meget effektiv træningsform, der virker udfra hovedsageligt
positiv forstærkning.
Man behøver ingen klikker, men kan bruge en anden lyd. Pengene til en
klikker er dog godt givet ud, for lyden herfra er ens hver gang - det vil
verbale lyde sjældent være.

Det første man gør er at lære hesten, at et klik er lig med noget rart. Dvs
man præsenterer hesten for klikkeren, klikker og giver øjeblikkeligt en
lille godbid. Når hesten har lært at forbinde kliklyden med godbidden,
begynder man at forlange bittesmå ting, før klikket udløses ... f.eks. holde
en plastikbøtte op foran hesten, og idet den rører bøtten (gør det let for
hesten), klikker man og giver godbid.
Men ... for at spare mig selv for lange stile, vil jeg anbefale dig at gå
ind på www.heste-nettet.dk og stille dit spørgsmål der i træningsforumet. -
Derinde kommer en meget kompatibel person, der kan forklare dig det
grundigt. Brug evt. søgefunktionen på siden derinde først - der er skrevet
om klikkertræning mange gange før.

> Måske nogle har ideer til bøger om emnet?

Jeg mener ikke, der er skrevet bøger på dansk om klikkertræning til heste -
men vistnok på svensk (og det er da til at overkomme). Igen må jeg henvise
til Hestenettet DK, hvor der jo altså færdes folk, der virkelig er inde i
sagerne.

Mvh. Tanja



Heidi Falch (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Heidi Falch


Dato : 10-08-02 20:37

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev:

>Ja, det er en meget effektiv
>træningsform, der virker udfra
>hovedsageligt
>positiv forstærkning.
>Man behøver ingen klikker, men kan
>bruge en anden lyd. Pengene til en
>klikker er dog godt givet ud, for
>lyden herfra er ens hver gang - det vil
>verbale lyde sjældent være.

Har købt klikkeren - mangler hesten...nårh nej, den har jeg også

>Det første man gør er at lære hesten,
>at et klik er lig med noget rart. Dvs
>man præsenterer hesten for klikkeren,
>klikker og giver øjeblikkeligt en
>lille godbid. Når hesten har lært at
>forbinde kliklyden med godbidden,
>begynder man at forlange bittesmå
>ting, før klikket udløses ... f.eks. holde
>en plastikbøtte op foran hesten, og
>idet den rører bøtten (gør det let for
>hesten), klikker man og giver godbid.
>Men ... for at spare mig selv for
>lange stile, vil jeg anbefale dig at gå
>ind på www.heste-nettet.dk og stille
>dit spørgsmål der i træningsforumet. -
>Derinde kommer en meget kompatibel
>person, der kan forklare dig det
>grundigt. Brug evt. søgefunktionen på
>siden derinde først - der er skrevet
>om klikkertræning mange gange før.

Det vil jeg prøve...takker.

>Jeg mener ikke, der er skrevet bøger
>på dansk om klikkertræning til heste -
>men vistnok på svensk (og det er da
>til at overkomme). Igen må jeg henvise
>til Hestenettet DK, hvor der jo altså
>færdes folk, der virkelig er inde i
>sagerne.

Svensk er ikke lige min kop the...så hellere engelsk hvis det skal
være

Men jeg kigger lige ind på hestenettet.

--
Knus,

Trolden


Liz (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Liz


Dato : 10-08-02 20:23


Hej Heidi,
Gå ind på Google og søge på "clickertraining" - der kommer en masse frem,
ihvertfald hvis du søger på de udenlandske sider.

Mvh Liz
PS Der var en artikel i Landsbladet Heste om klikkertræning for ikke så
længe siden. Måske er der nogen der ved det?



Heidi Falch (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Heidi Falch


Dato : 10-08-02 20:35

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev:

>PS Der var en artikel i Landsbladet
>Heste om klikkertræning for ikke så
>længe siden. Måske er der nogen der ved det?

Den har jeg læst - det var faktisk det, der gjorde mig
interesseret

Tak for rådene sofar.

--
Knus,

Trolden


Trine Stubbe Teglbjæ~ (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~


Dato : 10-08-02 21:26

On 10 Aug 2002 15:06:26 GMT, Heidi Falch <trold@troldepus.dk> wrote:


>Jeg har hørt (og læst en smule) om, at det skulle være muligt at
>klikkertræne sin hest på samme måde, som man gør med en hund.

   Det kan man også =)

>Er der nogle af jer herinde, der har prøvet det? Jeg har så småt
>overvejet at gå i gang med at prøve det, men mangler lidt vildledning
>i hvordan

   Jeg har ikke selv prøvet - men jeg har en veninde der har
brugt det med stor succes både på hund og hest.

>Måske nogle har ideer til bøger om emnet?

   Hun er hundetræner og gik til emnet som hundetræner - startede
med hunden og prøvede så med samme metode til hesten og det virkede
så. Bøger om emnet kan både købes og lånes på biblioteket så det er
bare at komme igang =) (Man kan forresten også træne katte med
klikkertræning! :)


/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste