Danske bogstaver i domænenavne
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-02-01 01:00

Hvordan kan det være, at man i Linux ikke kan komme i kontakt med
servere, der har domænenavne med æ, ø og å? Jeg ved godt, mange af jer
vil sige, at det er at sælge katten i sækken, når man tilbyder folk
domænenavne med de danske tegn, fordi DNS-systemet ikke er beregnet til
det, men ikke desto mindre vil man fra den 26. februar - altså om kun 8
dage - kunne købe com-, net- og org-domænenavne med æ, ø, å, ä, ö mm.
Når det sker, ville det jo være rart at kunne bruge de nye domænenavne.
I Windows er der tilsyneladende ikke nogen problemer med det, men i
Linux får jeg en "Host not found"-meddelelse ligegyldigt om jeg bruger
en browser eller forsøger pinge et domæne (f.eks. www.nørd.nu).

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 18-02-01 02:27

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> writes:
> [...] ikke desto mindre vil man fra den 26. februar - altså om kun 8
> dage - kunne købe com-, net- og org-domænenavne med æ, ø, å, ä, ö mm.

Hvor har du set det?
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-02-01 09:17

Lars Balker Rasmussen skrev:

> Hvor har du set det?

Et firma, jeg har haft noget at gøre med, tilbyder det fra den 26., og
det gør NUnames også fra samme dato (med com-, net- og org-domæner,
altså. De har jo solgt nu-domæner med æ, ø og å længe).

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-02-01 15:37

http://www.nunames.nu/svenska/default.cfm, bl.a.
--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-02-01 02:45

Jonas Koch Bentzen skrev:

> i Linux får jeg en "Host not found"-meddelelse ligegyldigt om jeg
> bruger en browser eller forsøger pinge et domæne (f.eks. www.nørd.nu).

Det kommer vist lidt an på hvad man benytter til at slå op:

#v+

% dnsip www.nørd.nu
212.181.91.6 64.55.105.9

% dnsname $(dnsip www.nørd.nu)
webrouter0.ma.worldnames.net
webrouter0.telia.nic.nu

%

#v-

(Debian GNU/Linux med djbdns.)

// Klaus

Fra : Mr. Funny

Dato : 18-02-01 03:41

On Sun, 18 Feb 2001 01:45:02 GMT, Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>Det kommer vist lidt an på hvad man benytter til at slå op:

Måske....

nslookup www.nørd.nu
Server: mrfunny.yi.org
Address: 10.0.1.1

Name: www.n\248rd.nu
Addresses: 64.55.105.9, 212.181.91.6

Den gør godt nok sjove ting med det ø, men man får da et par iper.

System: RedHat 6.0

- Chano Andersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-02-01 09:13

Mr. Funny skrev:

> nslookup www.nørd.nu
> Server: mrfunny.yi.org
> Address: 10.0.1.1

Det er mærkeligt - hos mig giver det en "unrecognized command". Måske
er det bare et problem i mit system (SuSE Linux 7.0?).

Kan I åbne netstedet i en browser?

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Mickey

Dato : 18-02-01 15:20

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> skrev i en
meddelelse news:96o01u$33e$1@news.cybercity.dk...

> Det er mærkeligt - hos mig giver det en "unrecognized command".
Måske
> er det bare et problem i mit system (SuSE Linux 7.0?).
>
> Kan I åbne netstedet i en browser?

jeg får samme resultat som Klaus på en nslookup, men hvis jeg skriver
lynx www.nørd.nu
begynder den at lede efter www.nørd.nu.com , www.nørd.nu.net og
www.nørd.nu.edu !
skriver jeg istedet
lynx http://www.nørd.nu
får jeg en "cannot connect to remote host"

På windows kan jeg godt åbne den

--
Mickey

Fra : Mr. Funny

Dato : 18-02-01 15:05

On Sun, 18 Feb 2001 09:12:31 +0100, Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote:
>Det er mærkeligt - hos mig giver det en "unrecognized command". Måske
>er det bare et problem i mit system (SuSE Linux 7.0?).

Kender kun RedHat, så det skal jeg ikke kunne sige.

>Kan I åbne netstedet i en browser?

Laver lige en test.

Lynx: Nej
Opera: Nej
Netscape: Nej

Jeg prøvede under opera, både med og uden squid.

Jeg kan ikke teste om jeg kan se siden via windows lige nu.

- Chano Andersen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-02-01 08:49

Jonas Koch Bentzen wrote:

> Det er mærkeligt - hos mig giver det en "unrecognized command". Måske
> er det bare et problem i mit system (SuSE Linux 7.0?).
>
> Kan I åbne netstedet i en browser?

rh70, netscape 4.76: ja
(dog ikke, hvis det går via en squid cache).

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Martin Hansen

Dato : 04-03-01 03:23

On Sun, 18 Feb 2001 09:12:31 +0100, Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote:

>Kan I åbne netstedet i en browser?
lynx www.n°rd.nu
nej
lynx www.n\248rd.nu
ja, jeg får en side der siger domænet er ledigt.

--
Mvh Martin i Sønderborg

ALsSund Linux User Group http://www.alslug.dk
Linux brugergruppen for sønderjylland

Fra : frank damgaard

Dato : 18-02-01 05:39

> [...]

> domænenavne med de danske tegn, fordi DNS-systemet ikke er beregnet til
> det, men ikke desto mindre vil man fra den 26. februar - altså om kun 8

Man skal jo lige blive enige om samme tegnsæt, det gamle var 7bit ascii,
nu er der alverdens sprog der skal virke.
Så det vil nok kun være begrænset anvedelig, men nye "windows?" tilpassede
værktøjer/programmer vil sikkert virke.

Men hvad gør man med non-Dansk/Norsk tastatur med ÆØÅæøå ?
Så kan man jo slet ikke indtaste det, f.eks. www.nørd.dk
så det er da et dumt domænenavn.
Og hvormange søgemaskiner kan finde ud af dette ?

Ja det er vist katten i sækken man køber, men nogen er sikkert
alligevel ivrige efter at komme først .....

--
Frank Damgaard

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-02-01 09:35

frank damgaard skrev:

> Men hvad gør man med non-Dansk/Norsk tastatur med ÆØÅæøå ?

Man registrerer det samme domænenavn med ae, oe og aa i stedet for æ, ø
og å.

Det er vel egentlig ganske naturligt, når man tænker over det: Vi gør
jeg præcis det samme med danske by- og personnavne. Hedder man f.eks.
Sørensen, skriver man det med ø i Danmark, men man skriver det med oe,
hvis man kommunikerer med folk uden for Skandinavien.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-02-01 10:35

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> writes:

> Man registrerer det samme domænenavn med ae, oe og aa i stedet for æ, ø
> og å.

Det vil sige at man skal op at registrerer mindst 3 domænenavne for at
være nogenlunde sikker på at alle kan være med. ASCII, latin0 og
utf8. Jeg tror bare jeg venter til de rette RFC'er siger utf-8 og ikke
ASCII.

--
Peter

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-02-01 11:16

Peter Makholm skrev:

> Det vil sige at man skal op at registrerer mindst 3 domænenavne for at
> være nogenlunde sikker på at alle kan være med.

Hvorfor tre? noerd.nu og nørd.nu skulle da være nok til, at alle kan
skrive det.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 18-02-01 11:16

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> writes:

> Hvorfor tre? noerd.nu og nørd.nu skulle da være nok til, at alle kan
> skrive det.

Hvorfor klippede du svaret væk? "ASCII, latin0 og utf8".
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-02-01 11:28

Lars Balker Rasmussen skrev:

> Hvorfor klippede du svaret væk? "ASCII, latin0 og utf8".

Fordi jeg ikke forstod det : ) Jeg ved godt, at der er tale om tegnsæt,
men det, Frank Damgaard, pointerede, var vel, at folk med tastaturer
uden de danske bogstaver også skulle komme ind på netstedet - og det
krav er vel opfyldt, hvis man kun køber to domæner?

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 18-02-01 13:46

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> writes:

> Fordi jeg ikke forstod det : ) Jeg ved godt, at der er tale om tegnsæt,

Problemet er at ASCII virker nu, og latin1 (0, Peter?) vil løse vores
problem i den vestlige verden. Det ville bare være lige så
snævertsynet som da ASCII i sin tid blev indført, hvorfor man arbejder
med at få domænenavne med utf8, der der dækker (næsten) hele verdens
behov.

Jeg kender ikke teknoligien bag nu's og speednames' ikke-ascii
domæner, så jeg skal ikke kunne sige om det er en god ide.

> men det, Frank Damgaard, pointerede, var vel, at folk med tastaturer
> uden de danske bogstaver også skulle komme ind på netstedet - og det
> krav er vel opfyldt, hvis man kun køber to domæner?

Tjoh. Det kan vel ogs%e5 l%f8ses p%e5 mere traditionel vis.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-02-01 15:35

Lars Balker Rasmussen skrev:

> Jeg kender ikke teknoligien bag nu's og speednames' ikke-ascii
> domæner

Speednames' ikke-ASCII-domæner er i virkeligheden RACE-enkodede
domæner, så registrerer man et eller andet domæne med
kinesiske/japanske/koreanske tegn eller specielle europæiske bogstaver
som f.eks. æøå, registrerer man i virkeligheden et domæne, der hedder
noget a la

race--93kdks0ls.com

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-02-01 20:26

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:

> Problemet er at ASCII virker nu, og latin1 (0, Peter?) vil løse vores
> problem i den vestlige verden.

Af en eller anden grund er min latin0 og min latin1 font forskellige
og latin0-fonten er pænest. Derfor kører jeg latin0. (på trods af at
mine headere påstår jeg bruger latin 1. De eneste problemer jeg støder
på er ½, som jeg ser som en oe-ligatur og ¤ jeg ser som et øvrotegn.

--
Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-02-01 20:35

On 18 Feb 2001 13:45:32 +0100, Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>
wrote:

>Problemet er at ASCII virker nu, og latin1 (0, Peter?) vil løse vores
>problem i den vestlige verden.

http://czyborra.com/charsets/iso8859.html (og http://czyborra.com/ i
det hele taget) giver et godt overblik.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : frank damgaard

Dato : 18-02-01 21:25

> [...]

> uden de danske bogstaver også skulle komme ind på netstedet - og det
> krav er vel opfyldt, hvis man kun køber to domæner?

Du skal købe alle domæner med alle kombinationer af ÆØÅæøå i
alle mulige tegnsæt med æøåÆØÅ.
CP850&CP865, latin-1, latin-15, utf8, (og windows 1252?) og......

Og Ø = Oe eller O (så der er 2 tegn for Ø for hvert forskelligt tegnsæt)

Så længe man ikke ved hvilket tegnsæt en "byte" repræsenterer
er det lidt risikabelt at blot tildele nogle tilfældige tegn
i et tilfældigt tegnsæt.

og jeg kunne ikke finde det nævnt på http://www.nunames.nu/svenska/default.cfm
så det må være amatører siden de ikke har tænkt på dette.

Se også http://www.nunames.nu/svenska/problems.cfm
havd med alle unix-serverne og workstations ?

tsk, tsk.....

--
Frank Damgaard

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 18-02-01 11:15

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Det vil sige at man skal op at registrerer mindst 3 domænenavne for at
> være nogenlunde sikker på at alle kan være med. ASCII, latin0 og
> utf8.

Jeg tror ikke det er noget problem for firmaer der har danske tegn i
navnet... Vi kan kan sige: what took ya?

Jonas: speednames?
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-02-01 21:37

On Sun, 18 Feb 2001 09:34:35 +0100, Jonas Koch Bentzen wrote:

> Hedder man f.eks. Sørensen, skriver man det med ø i Danmark, men
> man skriver det med oe, hvis man kommunikerer med folk uden for
> Skandinavien.

Jeg hedder det samme i og udenfor skandinavien - mit navn er med 'ø'.

Kender du nogen der har danske bogstaver i deres navn, som mutilerer
deres navn i korrespondance med udlændinge??

For mig virker det helt absurd.

Mvh.

--
"This cyber parachute jumper has now reached the ground" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk