CSS foltolknings-forskelle IE4/IE5
Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 17-02-01 23:42

Hej!

Jeg har bemærket at IE5 (5.5) og IE4 ikke er helt enige om hvordan de skal
fortolke mine CSS definitioner.

Det der generer mig er primært at IE5 tilsyneladende ikke fatter min
font-family definition :

<STYLE TYPE="text/css">
BODY, A, ADDRESS, TABLE, TR, TD, P, U, UL, CENTER, LI, B, BR, PRE,
H1, H2, H3, H4, H5
{
color: #000000;
font-size: 9pt;
font-weight: normal;
font-family: arial,helvetica,sans-serif;
}
PRE
{
font-family: Fixed;
}
{
color: #0000FF;
}
TABLE, TR, TD
{
font-size: 8pt;
}
ADDRESS
{
font-size: 8pt;
font-style: normal;
font-weight: normal;
}
H1
{
font-size: 19pt;
}
H2
{
font-size: 14pt;
}
H3
{
font-size: 11pt;
}
</STYLE>

Hvad gør jeg forkert ?

l8r/Jspr

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 18-02-01 00:29

Jesper Frank Nemholt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det der generer mig er primært at IE5 tilsyneladende
> ikke fatter min font-family definition :

Det plejer den nu ellers ikke at have de store problemer med :)

Umiddelbart kan jeg nu ikke se nogle fejl i dit CSS - hvad er problemet helt
konkret ? Vises dine sider ikke med arial ? Har du en URL til dit dokument
online ?

Men - jeg kan se at du skriver alle elementerne med STORE bogstaver. Så skal
du være opmærksom på at nogle browsere stiller krav om at du også skriver
alle tags med STORE bogstaver- f.eks.: <PRE>, <DL>, <DT> og så videre.

Og - hvis det skal være helt korrekt bør man faktisk vælge at skrive alle
tags og selektorer i HTML og CSS med små bogstaver. STORE bogstaver er
således forbudt i XHTML. (skyldes at XML er case-sensitiv).

Jeg tror dog nok (men er ikke 100% sikker) at IE ikke er case-sensitiv.

Mvh
Jonas

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 18-02-01 19:41

"Jonas Astrup - html.dk" <astrup@e-mail.dk> wrote in message

> Det plejer den nu ellers ikke at have de store problemer med :)

Næh, det plejer at være Netscape der volder problemer. Derfor undrer det mig
at IE5 laver ballade når IE4 ikke gør.

> [...]
helt
> konkret ? Vises dine sider ikke med arial ? Har du en URL til dit dokument

I IE4 vises de med Arial, i IE5 med Times New Roman (eller noget
tilsvarende).

Har ingen URL da det er noget under udvikling som er kædet sammen med en
masse database, PHP & perl sovs.

> [...]
> du være opmærksom på at nogle browsere stiller krav om at du også skriver
> alle tags med STORE bogstaver- f.eks.: <PRE>, <DL>, <DT> og så videre.

Jeg skriver altid tags med stort.

> Og - hvis det skal være helt korrekt bør man faktisk vælge at skrive alle
> tags og selektorer i HTML og CSS med små bogstaver. STORE bogstaver er
> således forbudt i XHTML. (skyldes at XML er case-sensitiv).

Aha, det var jeg ikke klar over (har ikke sat mig ind i XML).

> Jeg tror dog nok (men er ikke 100% sikker) at IE ikke er case-sensitiv.

Jeg prøver lige at teste lidt videre. Måske IE5 er mere restriktiv m.h.t.
overholdelse af case end IE4.

Problemerne kan muligvis også være relateret til den måde det hele er kædet
sammen, idet jeg fra PHP laver en require() på en PHP header fil som hentes
fra mit PHP include dir. Denne fil laver så en require på min CSS fil, og
jeg har observeret at denne ikke automatisk findes selvom den også ligger i
include dir (givetvis fordi det er Apache og ikke PHP der skal fortolke
den), så jeg er nødt til at fortælle hvor den er.
Jeg vil dog tro at begge IE versioner opfører sig ens vedr. dette idet det
er på server siden dette foregår.

l8r/Jspr

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 18-02-01 22:17

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> wrote in message
> "Jonas Astrup - html.dk" <astrup@e-mail.dk> wrote in message

[clip]
> Jeg prøver lige at teste lidt videre. Måske IE5 er mere restriktiv m.h.t.
> overholdelse af case end IE4.

Nu har jeg testet lidt frem og tilbage.
Det ser ikke ud til at have noget med case at gøre, ej heller forkert
definition af fonts.

Jeg lavede en minimal CSS fil (både med lower case tags og upper case tags
(samme resultat)) :

body, BODY, p, P, h1, H1
{
color: #FF0000;
font-size: 9pt;
[...]

....og en HTML fil (både med lower case tags og upper case tags (samme
resultat)) :

<head>
<link rel="stylesheet" href="statdb.css" type="text/css">
</head>
<h1>Test</h1>

Kigger man på HTML filen fra IE4 er "Test" skrevet med 19pt i Arial og er
rød.
Kigger man fra IE5.5 er "Test" skrevet med 19pt, men i Times New Roman og er
sort.

Flytter jeg så font-family & color ned i mit h1 tag i CSS filen så viser IE4
& IE5.5 det samme.....

Hmmmmm.... har jeg overset/misforstået noget eller opfører IE5.5 sig
underligt.... tilsyneladende arver den ikke tidligere definitioner som IE4 &
Netscape gør.....

Er det korrekt opførsel fra IE5.5 (og dermed forkert fra IE4 & Netscape),
eller er det en bug ?

l8r/Jspr

Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 19-02-01 11:46

Jesper Frank Nemholt <jfn@dassic.com> skrev:
> body, BODY, p, P, h1, H1
> {
> color: #FF0000;
> font-size: 9pt;
> font-family: arial,helvetica,sans-serif;
> }
> h1, H1
> {
> font-size: 19pt;
> }

Jeg ved ikke rigtigt, men det nemmeste ville være kun at definére h1, H1 én
gang dvs.
body, BODY, p, P
{
color: #FF0000;
font-size: 9pt;
[...]

Så vil du også blive fri for warnings når du validérer.
Det var mit løsnigsforslag.

Hilsen Peter

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 19-02-01 21:25

"Kjaer og Monsson" <kjarmons@worldonline.dk> wrote in message

> Jeg ved ikke rigtigt, men det nemmeste ville være kun at definére h1, H1
én
> gang dvs.

Jo, men ideen var netop at sætte de generelle regler først og derefter lad
dem blive nedarvet til resten som så kan have specifikke regler.
Det har virket uden problemer indtil IE5, som tilsyneladende ikke arver
regler.

l8r/Jspr

Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 19-02-01 22:07

> [...]
> dem blive nedarvet til resten som så kan have specifikke regler.
> Det har virket uden problemer indtil IE5, som tilsyneladende ikke arver

Okay nu kommer jeg lidt ud i nogle forklaringsvanskeligheder. Jeg laver den
med at komme mit CSS ind i validatoren og så tager jeg det der kommer
tilbage og så er der ingen problemer. Og hvis du lige tager og putter dit
CSS ind i validatoren fpår du sikkert nogle warnings a la new definition of
H1.

Egentlig mener jeg at nedarvning er en del af CSS standarden, dermed må der
være noget i vejen med IE 5.5.

Hilsen Peter

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-02-01 01:19

Der er ingen font der hedder fixed. Du mener formentlig fixedsys.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-02-01 15:17

Jens Peter Karlsen wrote:

> Der er ingen font der hedder fixed. Du mener formentlig fixedsys.

- Eller "monospace" som den generiske type.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 18-02-01 19:43

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> - Eller "monospace" som den generiske type.

Aha, det virker ellers godt nok (altså i Netscape & IE4), men jeg fixer det
lige :)

l8r/Jspr