Hestefarver ?
Fra : Holm

Dato : 14-08-02 05:28

Hej NG

Jeg har jo det skønneste lille hingsteføl ( islænder ) fra juni måned.
Hans mor er skimmel , næsten helt hvid men med mørkere ben.
Hans far var næsten helt sort eller sort-brun.

Nu har bette-nøv tabt noget af følpelsen og rundt om øjnene/mulen/ørerne har
han fået en smuk mørk kobber farve.
Kunne det tænkes at dette er den blivende farve ?

Jeg har jo ellers fundet en bunke hvide hår i hans man .?
Jeg troede han måske blev skimmel .

Han var meget lys på benene, men de er også ved at få den mørke kobberfarve.
Det er ret flot , så jeg venter jo spændt , men måske er der nogen af jer
der ved mere om farver ???
Hit med ideérne...:0)))

....Og så har jeg forresten fået 8 hvalpe !! Rigtig gode spændende hvalpe
efter bordercollie (som vogter/henter mine heste),
og far Belgisk hyrdehund bl. De er brun/hvide og sort/hvide...meget søde.
Kan snart ses på www.dyrenettet.dk

Mange hilsener
Holm

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-08-02 11:05

Hej

Da jeg arbejdede på stutteri Meadow blev jeg noget overrasket da jeg fandt
ud af hvor meget de kære små skifter farve- nogen af dem op til flere
gange!
Ex: Et hingste føl blev født helt lysebrunt med en gennemløbene blis, han
blev senere mørkebrun, det var han da jeg stoppede med at arbejde der for ca
3 år siden. Jeg så ham på Roskilde dyreskue her i sommer- han var blevet
skimmel ligesom sin mor!!! Han var stadig smuk, men det var noget af en
ændring synes jeg.
Jeg ved jo ikke hvilken farve din Islænder får, men ved bare at det kan
ændre sig ret meget med tiden

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-08-02 13:25

Jeg ved, at der findes bøger om emnet og så vidt jeg husker også en
artikel-serie i Tölt-bladet. Det er meget indviklet og man skal kende både
hingstens og hoppens farve-gener og sådan noget. Men tillykke med [racen der
ikke må nævnes-]føllet.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Winther

Dato : 14-08-02 14:11

> [...]
> han fået en smuk mørk kobber farve.
> Kunne det tænkes at dette er den blivende farve ?
>
> Jeg har jo ellers fundet en bunke hvide hår i hans man .?

Hej Holm
Jeg har brugt kombinationen skimmel til henholdsvis sort og brun hoppe.
Føllene blev stikkelhåret med henholdsvis sort og brun bundfarve. Var selv
overbevist om at de blev skimler, da jeg mener skimmelgenet er dominant. De
blev solgt da de var 5 år og farven var ikke ændret. Farver kan skifte
meget, som der står i et andet indlæg, og fordi der er mange hvide hår i
manen betyder bestemt ikke, at den bliver skimmel. Især hos "de unævnlige"
og det er ikke oldemors undertøj, jeg mener, er der utrolig mange muligheder
og virkelig flotte farvekombinationer.
Vh. Winther

Fra : Holm

Dato : 16-08-02 19:54

> [...]
> manen betyder bestemt ikke, at den bliver skimmel. Især hos "de unævnlige"
> og det er ikke oldemors undertøj, jeg mener, er der utrolig mange

Ja ...mange tak...
Jeg er meget facineret af de flotte farver som man jo skal lede længe efter
hos andre heste end oldemors unævnelige : o)))
Tak for alle de gode svar !!

Hvor mange unævnelige har du selv ?

Hilsen Holm

Fra : Heidi Falch

Dato : 17-08-02 10:32

Holm <dortheholm@tdcspace.dk> skrev:

>Jeg er meget facineret af de flotte
>farver som man jo skal lede længe efter
>hos andre heste end oldemors
>unævnelige : o)))

Har du været inde på joras? Der er Susanne K Møller igang med en
serie om farver på de unævnelige Hun er meget inde i den slags,
da hun - efter hun kom til skade - bruger al sin tid på det, i det
omfang hun kan.

Hun har bl.a fortalt os, at den hingst vi har gående ude hvor jeg
rider, kan tage alle hopper - der er ingen farver, man ikke kan sætte

til ham og få et ordentligt resultat ud af. Derudover har vi fået at
vide, at han er "minimalt tobiano broget", hvilket jo lyder vældig
flot *S* (vi andre kalder ham musegrå med ål og 4 sokker - men det
andet lyder flottere). Husk at en af de unævnelige faktisk er
broget "blot" den har sokker.

Vi fik også at vide, at vi intet kan sige om følfarvens udfald 100%,
når hoppeejeren spørger, fordi han faktisk avler med så mange
forskellige muligheder. I år er de tre føl, jeg umiddelbart har
kendskab til, alle blevet musegrå brogede i større eller mindre grad.

Vi har endnu ikke kendskab til mere end et par stykker, der er
ensfarvede. Jeg har lige fået et billede af en af dem tilsendt, som
jeg skal have ind på vores hjemmeside, hvor jeg er ved at lave en
side om "Örns forunderlige følfarver"

--
Knus,

Trolden, som nu vil tage ud og køre de sidste læs hvedehalm ind - og
håbe på, at der går laaaaaaang tid før vårbyghalmen er klar

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 17-08-02 12:55

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Især hos "de unævnlige"
> og det er ikke oldemors undertøj, jeg mener, er der utrolig mange
muligheder
> og virkelig flotte farvekombinationer.

Har netop læst, at [de unævnelige] er den hesterace, som har flest farver.
Detvarbaredetjegvillesigehej.

mvh
Trond Øyvind Hermansen