network-interface problem
Fra : Peter Bække Olesen

Dato : 17-02-01 16:04

Arhh... jeg kan ikke klare det mere!

Jeg kører debian (unstable ) og jeg elsker det!

men, men jeg har fået problemer med mit stofanet! En dag hvor
jeg kom hjem, kunne jeg bare ikke komme op (det er sket før, og
derfor tænkes jeg, at det bare var Stofa). Siden har jeg snakket
med stofa-folkene flere gange, og de fortalte, at problemet nok
skyldes en teknisk-fejl hos dem, så jeg ventede, men mit internet
kom ikke til at virke...

Jeg har hele tiden haft en mistanke om, at problemet måske skyldes
min box, for den sidste 'apt-get upgrade' jeg kørte, gik altså ikke
helt godt (bl.a. fuckede den op i min lilo, så jeg måtte boote på
diskette, lilo-problemet er nu rettet...)

Jeg har prøvet al muligt og er kommet frem til, at den har problemer
med at configurere begge mine networkinterfases (lo og eth0). Mit
netkort sidder rigtigt, og linux-kernen finder det (ne2k-pci) da også
under boot'en.

Nogle forslag?

På forhånd tak!

Lars G

Nedenstående er lidt skærmsjov som beskriver problemet:

pr0tester:/home/larsg# ping 192.168.30.2
PING 192.168.30.2 (192.168.30.2): 56 data bytes
ping: sendto: Network is unreachable
ping: wrote 192.168.30.2 64 chars, ret=-1
ping: sendto: Network is unreachable
ping: wrote 192.168.30.2 64 chars, ret=-1
ping: sendto: Network is unreachable
ping: wrote 192.168.30.2 64 chars, ret=-1

--- 192.168.30.2 ping statistics ---
3 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

pr0tester:/home/larsg# ifup eth0
ifup: interface eth0 already configured

pr0tester:/home/larsg# ifdown eth0
SIOCDELRT: No such process

pr0tester:/home/larsg# ifup -a
SIOCSIFADDR: Bad file descriptor
lo: unknown interface: Bad file descriptor
lo: unknown interface: Bad file descriptor
SIOCSIFADDR: Bad file descriptor
eth0: unknown interface: Bad file descriptor
SIOCSIFNETMASK: Bad file descriptor
SIOCSIFBRDADDR: Bad file descriptor
eth0: unknown interface: Bad file descriptor
eth0: unknown interface: Bad file descriptor

pr0tester:/home/larsg# cat /etc/network/interfaces
# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
# automatically added when upgrading
auto lo eth0

iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian
installation
# (network, broadcast and gateway are optional)
# automatically added when upgrading

iface eth0 inet static
address 192.168.86.38
netmask 255.255.255.0
network 192.168.86.0
broadcast 192.168.86.255
gateway 192.168.86.254

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-02-01 17:42

Peter Bække Olesen <peter@anarki.dk> writes:

> Jeg har hele tiden haft en mistanke om, at problemet måske skyldes
> min box, for den sidste 'apt-get upgrade' jeg kørte, gik altså ikke

Hvornår? (lilo har jeg haft markeret på hold i meget lang tid af denne
grund)

Og hvilken version af ifupdown bruger du?

Sådan bare for almindelig høfligheds skyld, så lad som om du er
reportbug(1) og giv os følgende informationer:

# cat /etc/debian_release
dpkg --print-architecture
dpkg -l ifupdown libc6 net-tools

> Nogle forslag?

Prøv også lige at få informationerne fra:

ifconfig lo
ifconfig eth0

--
Peter

Fra : lars

Dato : 17-02-01 18:36

tak for din svar!

som du også kan se af nedenstående, bruger jeg ifupdown version
0.6.4-3...

jeg prøver videre...

/larsg

pr0tester:/var/cache/apt/archives# ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:00:B4:A2:82:21
BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)

pr0tester:/var/cache/apt/archives# ifconfig lo
lo Link encap:Local Loopback
LOOPBACK MTU:3924 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)

Interrupt:7 Base address:0x6c00

pr0tester:/var/cache/apt/archives# dpkg -l netbase ifupdown libc6
net-tools
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Installed/Config-files/Unpacked/Failed-config/Half-installed
|/ Err?=(none)/Hold/Reinst-required/X=both-problems (Status,Err:
uppercase=bad)
+++-========================-========================-================================================================

ii netbase 4.05 Basic TCP/IP
networking system
ii ifupdown 0.6.4-3 High level tools to
configure network interfaces
ii libc6 2.2.1-1 GNU C Library:
Shared libraries and Timezone data
ii net-tools 1.58-1 The NET-3 networking
toolkit
pr0tester:/var/cache/apt/archives#

pr0tester:/var/cache/apt/archives# dpkg-architecture
DEB_BUILD_ARCH=i386
DEB_BUILD_GNU_CPU=i386
DEB_BUILD_GNU_SYSTEM=linux
DEB_BUILD_GNU_TYPE=i386-linuxpr0tester:/var/cache/apt/archives#
DEB_HOST_ARCH=i386
DEB_HOST_GNU_CPU=i386
DEB_HOST_GNU_SYSTEM=linux
DEB_HOST_GNU_TYPE=i386-linux
pr0tester:/var/cache/apt/archives#

cat /etc/debian_version
testing/unstable
pr0tester:/var/cache/apt/archives#

pr0tester# dpkg --print-architecture
i386

Fra : root

Dato : 19-02-01 13:14

>Jeg kører debian (unstable ) og jeg elsker det!

>men, men jeg har fået problemer med mit stofanet! En dag hvor
>jeg kom hjem, kunne jeg bare ikke komme op (det er sket før, og

>Nogle forslag?

Forleden dag var der i unstable problemer med at 'ifconfig' ikke virkede
med visse computere (blandt andet min), altså ingen adgang til nettet.
(og det opdager man først efter at have genstartet computeren)

Det blev rettet meget hurtigt, men du skal have fat i en ny ifconfig og så
starte din box op, og opdatere igen

Ja Lilo var der også store problemer med, men sådan er det at have valgt
unstable....