Problemer med pump på debian woody
Fra : Steffen Fischer

Dato : 08-08-02 10:12

Hej

Efter at have installeret geninstalleret debian woody på vores
router/server/firewall-linux-boks er jeg stødt ind i følgende problem
med pump. Tidligere brugte jeg dhclient (fra pakken dhcp-client), men
denne er ikke længere istand til uden videre at snakke med
dhcp-serveren. Det skal måske nævnes at forbindelsen er (TDC) oncables
webspeed.

Når den så har stået i 10,5 timer (om dette passer med lease-perioden
ved jeg ikke) går forbindelsen ned. ifconfig viser at eth1 ikke længere
har tildelt inet addr, Bcast og Mask.

Syslog'en viser at der fra tidspunktet: Aug 7 20:56:00 kommer følgende
(denne besked gentages hvert minut, sammen med en lang smøre som pumpd
fyrer af - sig til hvis disse har interesse):

Aug 7 20:56:00 debian pumpd[96]: failed to renew lease for device eth1

Hvis man så kører "ifdown eth1; ifup eth1" får vi igen det hele op at
køre - syslog'en siger bl.a.:

Aug 7 22:26:00 debian pumpd[96]: failed to renew lease for device eth1
Aug 7 22:26:00 debian pumpd[96]: HOSTNAME: requesting x1-6-00-10-a7-...
Aug 7 22:26:00 debian pumpd[96]: PUMP: sending discover
[...]
Aug 7 22:26:00 debian pumpd[96]: PUMP: got an offer
[...]
Aug 7 22:26:01 debian pumpd[96]: PUMP: got lease

Håber at nogen har nogle gode ideer - for det er lidt træls at skulle
logge ind som root hver gang nettet er nede.

mvh Steffen

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 08-08-02 15:42

Steffen Fischer wrote:

> [...]
> denne er ikke længere istand til uden videre at snakke med
> dhcp-serveren. Det skal måske nævnes at forbindelsen er (TDC) oncables

pump er SVJV ikke en rigtig DHCP-klient, men kun BOOTP-klient. DHCP er
et superset af BOOTP. Jeg ville derfor hellere prøve at få dhclient til
at virke. Hvad går galt når du prøver dhclient?

Fra : Steffen Fischer

Dato : 08-08-02 23:21

Hroi Sigurdsson wrote:

> pump er SVJV ikke en rigtig DHCP-klient, men kun BOOTP-klient. DHCP er
> et superset af BOOTP. Jeg ville derfor hellere prøve at få dhclient til
> at virke. Hvad går galt når du prøver dhclient?

Jeg prøver så at fjerne pump og installere dhcp-client pakken. Der
kommer følgende i syslog'en når vi prøver at hente ip etc.:

Aug 8 23:59:37 debian dhclient-2.2.x: socket: Protocol not available -
make sure CONFIG_PACKET and CONFIG_FILTER are defined in your kernel
configuration!

Efter at have tjekket den seneste kerne-konfiguration viser det sig at
der manglede et lille "yes" i socket filtering. Så nu burde det fungere
(forhåbentligt også mere end de tidligere næsten 11 timer).

Ja ja - det ved man jo så bare til en anden gang. De system logs er
søreme en smart ting (når man ellers husker at kigge lidt i dem) :).

mvh
Steffen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-08-02 01:03

Hroi Sigurdsson wrote:

> pump er SVJV ikke en rigtig DHCP-klient, men kun BOOTP-klient. DHCP er

Jo, pump kan både snakke DHCP og BOOTP.

/Rasmus

There is no insanity, just different perceptions of reality.

Fra : Jesper FA

Dato : 08-08-02 19:34

Steffen Fischer wrote:

> [...]
> denne er ikke længere istand til uden videre at snakke med
> dhcp-serveren. Det skal måske nævnes at forbindelsen er (TDC) oncables

Hvad går der galt, jeg bruger selv dhcp3-client til en firewall i
forbindelse med oncable. Den har godt nok kun været oppe og køre i en
ugestid, men det har da virket fint nok.

Bruger også dhcp-client på en BB ADSL linie uden problem og det har kørt et
års tid nu.

> [...]
>
> Håber at nogen har nogle gode ideer - for det er lidt træls at skulle
> logge ind som root hver gang nettet er nede.

Jeg prøvede selv pump i starten, men det virkede ikke helt som jeg ville.
Derfor prøvede jeg dhcp-client og det virkede fint.
Hvorfor det går galt med at renew leasen og hvorfor den ikke bruger den new
lease den får skal jeg ikke kunne sige.

--
Jesper
8:17pm up 13 days, 4:46, 9 users, load average: 0.17, 0.11, 0.09