Rollover i css, skal skift tekst + bg på s~
Fra : Mr.mackey

Dato : 08-08-02 09:02

Jeg skal lave en rollover i css hvor jeg skal have bagrundsfarven
og tekstlinket til at skifte, kan kun få tekst linket til at
skifte farve når jeg ruller hen over den og ik nå jeg ruller over
baggrunden..

håber en kan hjælpe mig :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Charlotte

Dato : 08-08-02 10:59

> [...]
> og tekstlinket til at skifte, kan kun få tekst linket til at
> skifte farve når jeg ruller hen over den og ik nå jeg ruller over

Hej Mr.mackey
Er background-color på "hover" forskellig fra background-color på
"visited" og "link" ?

Fra : mr.mackey

Dato : 08-08-02 12:32

teksten er en alm. hover men baggrunden i cellen skal skifte på sammen
tid som tekseten skifter farve!

Fra : Charlotte

Dato : 08-08-02 13:11

mr.mackey wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> teksten er en alm. hover men baggrunden i cellen skal skifte på >sammen
tid som tekseten skifter farve!

Mr. Mackey
Jeg er ikke sikker på om jeg har forstået dit spørgsmål correct. Men
nedstående er i min css og både text og celle-baggrund skifter farve
samtidig. Bemærk brg. farven i body er hvid.

(a:active er vist forkert, men spiller vist ingen rolle for dit
spørgsmål) Jeg er ikke sikker på hvordan "active" fungerer, den fungerer
ikke som jeg forventer. Nogle hints ?

a:link {color:blue;background-color:white;}
a:visited {color:purple;background-color:white;}
a:active {color:white;background-color:navy;text-decoration:none;} <-??
a:hover {color:white;background-color:navy;text-decoration:none;}

Fra : Charlotte

Dato : 11-08-02 16:29

> [...]
> a:active {color:white;background-color:navy;text-decoration:none;} <-??
> a:hover {color:white;background-color:navy;text-decoration:none;}

Jeg fandt svaret
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html#dynamic-pseudo-classes

Rækkefølgen har betydning for både hover og active. hover skal være listed
EFTER link og visited. Min active var placeret forkert før hover, den skal
være efter.

"Note that the A:hover must be placed after the A:link and A:visited rules,
since otherwise the cascading rules will hide the 'color' property of the
A:hover rule. Similarly, because A:active is placed after A:hover, the
active color (lime) will apply when the user both activates and hovers over
the A element."

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-08-02 13:21

Thu, 8 Aug 2002 11:31:58 +0000 (UTC), skrev mr.mackey
<mark@mkay.dk>:

>teksten er en alm. hover men baggrunden i cellen skal skifte på sammen
>tid som tekseten skifter farve!

Kig på
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/tabel/tabelbaggrund1.htm>
som jeg gav dig et link til i den anden gruppe du spurgte i.
(højreklik => vis kilde)

I <head>:
..blok   {text-decoration: none; display: block; width: 100%;
color: yellow; text-align: center}

og så ellers i cellen:

onMouseOver = "this.style.backgroundColor='red';"
onMouseOut = "this.style.backgroundColor='green';">
<a class="blok" href="http://www.jubii.dk">Jubii

Samtidig får du hele cellen som link.

PS. Læs gerne
<http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> om hvordan bedst
svarer på indlæg ved at svare under det du citerer og kun medtage
det du svarer som citat.
Tak.

Fra : mr.mackey

Dato : 09-08-02 09:30

Tak for det fine eksempel, men sådan havde jeg oz fået det til at køre
før, problemet er at teksten linket inden i boksen, ligesom baggrunde skal
skifte farve nå man ruller over.. håber det er mere tydelig nu?!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-08-02 12:19

Fri, 9 Aug 2002 08:30:19 +0000 (UTC), skrev mr.mackey
<mark@mkay.dk>:

>Tak for det fine eksempel, men sådan havde jeg oz fået det til at køre
>før, problemet er at teksten linket inden i boksen, ligesom baggrunde skal
>skifte farve nå man ruller over.. håber det er mere tydelig nu?!

At få teksten til at skifte farve, der bruger du blot a:hover,
som jeg gik ud fra at du allerede bruger.

Du glemte vidst