Puch Maxi - Choker spg + tændrør spg.
Fra : Jens

Dato : 06-08-02 18:28

Hejsa.

Jeg har en gammel Puch Maxi K jeg købte for 6 år siden. Den har stået stille
hen siden (har dog været startet et par gange), men nu har jeg fisket den
frem for at bruge den lidt igen.

Den startede faktisk fint, og kører også fint !

Men jeg har dog to spørgsmål

1.
Jeg skiftede så tændrøret til et NGK B-4H, der skulle være et Puch Maxi
tændrør. Siden har den når den er startet, været slem til at sætte ud igen
kort efter. For så at skulle startes igen, og sætte ud, og så endnu sværere
at starte, men efter mange forsøg er det så lykkedes.

Sådan var det ikke med det gamle tændrør, og det eneste jeg ellers har gjort
er at fylde benzin på hvor jeg selv blandede olie i. Måske lidt for meget
olie...

Er det et forkert tændrør - og kan tændrøret være skyld i det ?

Kan det være fordi det tidligere tændrør var bøjet lidt, så tændafstanden
var mindre (eller større) ?

Når den så først er i gang tredje fjerde gang, og har kørt lidt, så kan den
også tage gas (det kan den ikke rigtigt de første gange), og så holder den
fint gas og det hele og racer der-ud-ad... og slukkes den, og startes igen
kort efter, så kører det stadig fint.

Er det ikk' 4% olieblanding så'en maxi skal ha' ?

2.
For 6 år siden havde jeg karburatoren skilt ad.

Jeg kunne da se, at der mangler det "lange rør" der udgør chokeren, og der
er da heller ikke noget kabel ud af karburatoren til choker.

Hvor stort et problem er det, at choker og choker-indmad mangler i
karburatoren. Er det det der gør der skal trædes i kick-pedalen 10 gange før
den starter (sådan var det også før nyt tændrør) ? Eller har det ikke nogen
større effekt ?

Måske hænger det også sammen med 1), men dette har nu ændret sig i denne
omgang.

Og til sidst kan jeg lige supplere med, hvis det ikke allerede er
gættet...., at jeg er novice inden for knallertmekanik...

Mvh og pft
Jens

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 07-08-02 16:45

"Jens" <jenc@SPAMMENOTget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stille
> hen siden (har dog været startet et par gange), men nu har jeg fisket den

SNIP

Har den stået med det samme benzin i 6 år ?!
Benzin kan sjældent holde sig i mere end et år, så begynder det at opføre
sig højest mistænksomt...

Thore

Fra : Jens

Dato : 07-08-02 20:57

Jeg har fyldt nyt benzin på, men godt nok oven i noget af det gamle...

Ang. chokeren.
Når "choker-indmaden" mangler (det lange rør der trækkes op af
chokerkablet), svarer det så til at køre med choker, eller at køre uden
choker ?

Mvh
Jens

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 07-08-02 22:02

> [...]
> Når "choker-indmaden" mangler (det lange rør der trækkes op af
> chokerkablet), svarer det så til at køre med choker, eller at køre uden

Hvis det er den gamle runde bing karburator du mener, så er chokeren "til"
når pinden er nede, den bliver så trukket med op af gasspældet når man giver
gas. Jeg mener at det er samme princip på den nyere firkantede karburatorer.

Men hvis "indmaden" altså den lille plade der, giver choker effekten mangler
svarer det til ikke at køre med choker.

Thore