*.tgz filer i SuSE8
Fra : Jan Larsen

Dato : 06-08-02 10:58

Hej alle

Hvis jeg i SuSE8 vil installer en *.tgz, gøres dette ved først at udpakke
filen med tar xvfz *.tgz og så installer pakken
../configure
make
make install

Men der kommer en masse fejl, missing dit og dat.....
Her det noget med SuSE at gøre, Gnome og KDE ligger jo i /opt mappen og ikke
i /usr/....
Er jeg forkert på den eller hvad ??? eller hvordan gør man så ???
Er der nogle der vil hjælpe mig med at lære det, jeg er pt. kun til RPM
???

Mvh Jan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-08-02 11:03

Jan Larsen wrote:
> [...]
> make
> make install
> Men der kommer en masse fejl, missing dit og dat.....

Løsningen er jo ligetil: find ud af, hvad der mangler og installer det.

Hvad skriver configure, at den ikke kan finde?

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-08-02 11:06

Lars Kongshøj wrote:
> Løsningen er jo ligetil: find ud af, hvad der mangler og installer det.

PS. Hvis der er en pakke, der bare ikke kan findes af configure, prøv
"./configure --help", du kan som regel får lov at angive ikke-standard
placering af forskellige filer/pakker.

Fra : Jan Larsen

Dato : 06-08-02 11:35

> Hvad skriver configure, at den ikke kan finde?

den skriver...

checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... no
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... no
checking for cc... no

Mvh Jan

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 06-08-02 11:42

Jan Larsen wrote:

> den skriver...

> checking for gcc... no
> checking for cc... no

Du mangler en fungerende c-oversaetter. Installer gcc eller, hvis den
*er* installeret, soerg for at den er i din shells soegesti.

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : frank damgaard

Dato : 06-08-02 14:02

Jan Larsen <jan_l@post12.tele.dk> wrote:

> [...]

> checking for working automake... missing
> checking for working autoheader... missing
> checking for working makeinfo... missing

Du mangler en del af developer pakkerne.
Se i Yast2 under install/remove software og find
dem under development/tools/bulding development/languages/C mv.

--
Frank Damgaard |

Fra : Jan Larsen

Dato : 06-08-02 14:24

har installert nogle flere pakker men..

checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... yes
checking for working aclocal... found
checking for working autoconf... found
checking for working automake... found
checking for working autoheader... found
checking for working makeinfo... missing
checking for gnome-config... /opt/gnome/bin/gnome-config
checking if /opt/gnome/bin/gnome-config works... yes
checking for orbit-config... /usr/bin/orbit-config
checking for orbit-idl... /usr/bin/orbit-idl
checking for working ORBit environment... yes
checking for gnorba libraries... yes
checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler (gcc ) works... yes
checking whether the C compiler (gcc ) is a cross-compiler... no
checking whether we are using GNU C... yes
checking whether gcc accepts -g... yes
checking for POSIXized ISC... no
checking for c++... no
checking for g++... no
checking for gcc... gcc
checking whether the C++ compiler (gcc ) works... no

????

Mvh Jan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-08-02 15:14

Jan Larsen wrote:
> checking for c++... no
> checking for g++... no
> checking for gcc... gcc
> checking whether the C++ compiler (gcc ) works... no

Ser jo unægteligt ud som om du mangler at installere en c++-pakke.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-08-02 14:30

Jan Larsen wrote:

> [...]
> checking for working automake... missing
> checking for working autoheader... missing
> checking for working makeinfo... missing

M.a.o: Du har ingen værktøjer installeret til at compilere den software
du forsøger at installerer.

Måske tager jeg fejl, men jeg tror du har misforstået hvad en .tgz fil er.

Dybest set er det ikke andet end hvad der svarer til en .ZIP fil i
Windows. Et arkiv der indeholder nogle filer.
Ofte (ikke altid) drejer det sig om kildtekst-filer (programkode) til at
compilere et program med så man kan køre det. Ofte (ikke altid) benytter
den slags software GNU-autoconf (d.v.s. et configure script) til at gøre
processen nemmere.
Men det kan stadig kun lade sig gøre hvis man har installeret de rigtige
udviklingsværktøjer til at lave program-koden om til en faktisk
eksekverbar fil. Det er bla. (i det her tilfælde) en C-compiler. Og den
kan configure-scriptet ikke finde.

..tgz filer er ikke et filformat til installations-pakker. Det er bare et
arkiv.

Peter

Fra : Jan Larsen

Dato : 07-08-02 09:09

Tak til jer alle, nu fik jeg det til at virke

Mvh Jan