OpenSSH med trojansk hest
Fra : Magnus Pedersen

Dato : 06-08-02 10:09

Jeg kiggede lidt tilbage i gruppen men synes ikke jeg kunne finde
henvisninger til dette:
http://www.openssh.com/txt/trojan.adv

Hvis nogen har hentet OpenSSH for nylig kan det være de lige skulle
kontrolere det.

--
Magnus Pedersen

Fra : Michael Eriksen

Dato : 06-08-02 11:38

"Magnus Pedersen" <mgpeder(remove)@hotmail.com> wrote in

> [...]
> henvisninger til dette:
> http://www.openssh.com/txt/trojan.adv
>
> Hvis nogen har hentet OpenSSH for nylig kan det være de lige skulle

Derfor (fra dit eget link, http://www.openssh.com/txt/trojan.adv
):

<citat>
2. Impact:

Anyone who has installed OpenSSH from the OpenBSD ftp server or any
mirror within that time frame should consider his system compromised.
</citat>

Relativt få her i gruppen kører med OpenBSD (undskyld OpenBSD-fans, men
linux, Solaris, AIX osv. er mere udbredt).

Michael

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-08-02 12:02

Michael Eriksen <abc@xyz.dk> writes:

> [...]
>
> Relativt få her i gruppen kører med OpenBSD (undskyld OpenBSD-fans, men
> linux, Solaris, AIX osv. er mere udbredt).

IIRC så er det et problem hvis du har compileret openssh selv. Jeg
tror faktisk også at der har været nogle problemer med prekompilerede
OpenSSH pakker til linux. Så man bør under alle omstændigheder checke
det hvis man har opgraderet ssh fornyligt.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Michael Eriksen

Dato : 06-08-02 12:18

Ved du *positivt* at ikke-*BSD versioner af OpenSSH er kompromiterede?
Det har jeg ikke set nogen steder og du giver ingen reference. Ellers
synes jeg du råber "ulven kommer". Bevares, det er da ok at vi alle går
alle vores OpenSSH installationer igennem, men vi har altså andet at
lave - specielt hvis det bare er "for en sikkerheds skyld".

Michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-08-02 13:48

Michael Eriksen wrote:
> Ved du *positivt* at ikke-*BSD versioner af OpenSSH er kompromiterede?

Hvorfor skal det "kun" være begrænset til BSD?

Securityfocus, mener også slackware og Connectiva Linux er sårbar.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-08-02 12:22

Michael Eriksen wrote:
> Relativt få her i gruppen kører med OpenBSD (undskyld OpenBSD-fans, men
> linux, Solaris, AIX osv. er mere udbredt).

Hvis du læser
...OpenSSH version 3.2.2p1, 3.4p1 and 3.4 have been trojaned on the
OpenBSD ftp server and potentially....
vil du se at version 3.2.2p1, 3.4p1 og 3.4 er sårbar.

Version 3.2.2p1 og 3.4p1 indeholder et lille "p", dette betyder at det
er source træet til de andre distribution, altså ikke OpenBSD udgaven,
af OpenSSH, der sårbar. Således er følgende distributioner muligvis også
trjoet,

* Debian Linux
* FreeBSD
* Suse Linux
* Redhat Linux
* Mandrake Linux
* BSDi BSD/OS
* NetBSD
* Computone
* Conectiva Linux
* Slackware Linux
* Caldera OpenLinux
* Stallion
* Rock Linux
* Cygwin
* e-smith server and gateway
* Engarde Linux
* MacOS X Version 10.1
* HP Procurve Switch 4108GL and 2524/2512
* IBM AIX
* Gentoo Linux
* Gwynux/Toadware Linux
* Sun Solaris 9 (named SunSSH)
* SmoothWall
* IPCop

Både linux og Solaris er i ovenstående liste.

Version 3.4 betyder at OpenBSD udgaven af OpenSSH også er sårbar, men
"kun" i version 3.4 :).

Fra : Michael Eriksen

Dato : 06-08-02 12:33

Ja, så har jeg lært noget nyt (hmmm et lille p...).

Jeg undskylder til Thomas Rasmussen og begynder at chekke mine
OpenSSH'er. Tak for informationen.

Michael

[cut]

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 06-08-02 13:37

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> writes:

> [...]
> er source træet til de andre distribution, altså ikke OpenBSD udgaven,
> af OpenSSH, der sårbar. Således er følgende distributioner muligvis

Ikke RH, som jo netop backportede ændringerne til 3.1p1. Under alle
omstændigheder var det en "build trojan", som kun opererer på den
maskine man kompilerer på. Så SRPM'er kunne være problematiske for
slutbrugere, men ikke RPM'er (medmindre *.redhat.com har været
afficeret og i så fald er SSH formentlig det mindste problem...).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-08-02 13:53

> Ikke RH, som jo netop backportede ændringerne til 3.1p1. Under alle

Jeg skrev muligvis.

> omstændigheder var det en "build trojan", som kun opererer på den
> maskine man kompilerer på. Så SRPM'er kunne være problematiske for

Alligevel mener securityfocus at følgende er trojet,

Apple MacOS X 10, og

+ Conectiva Linux 6.0
+ Conectiva Linux 7.0
+ Conectiva Linux 8.0
+ FreeBSD FreeBSD 4.4
+ FreeBSD FreeBSD 4.5
+ FreeBSD FreeBSD 4.6
+ FreeBSD FreeBSD 5.0
+ Slackware Linux 8.1

Men på den anden side mener de heller ikke at OpenBSD har haft
problemer, hvad der er rigtigt eller ej ved jeg ikke.

> slutbrugere, men ikke RPM'er (medmindre *.redhat.com har været
> afficeret og i så fald er SSH formentlig det mindste problem...).

:)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-08-02 14:04

On Tue, 06 Aug 2002 14:52:40 +0200, Christian E. Lysel wrote:

> Jeg skrev muligvis.

> Alligevel mener securityfocus at følgende er trojet,
>
> Apple MacOS X 10, og
>
> + Conectiva Linux 6.0
> + Conectiva Linux 7.0
> + Conectiva Linux 8.0
> + FreeBSD FreeBSD 4.4
> + FreeBSD FreeBSD 4.5
> + FreeBSD FreeBSD 4.6
> + FreeBSD FreeBSD 5.0

Ingen FreeBSD version har haft importeret den berørte version.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Christian Laursen

Dato : 06-08-02 12:20

"Magnus Pedersen" <mgpeder(remove)@hotmail.com> writes:

> [...]
> henvisninger til dette:
> http://www.openssh.com/txt/trojan.adv
>
> Hvis nogen har hentet OpenSSH for nylig kan det være de lige skulle

Der har været rigeligt med omtale om det problem på diverse
sikkerhedlister, som folk må antages at følge, hvis det er
relevant for dem.

Christian Laursen