Newbie i netværk!
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-08-02 07:44

Jeg har længe ønsket mig et netværk mellem mine computere og en server til
FTP og måske også HTTP
Og nu er det muligt!
Jeg har anskaffet mig alt det, jeg skal bruge bortset fra den nødvendige
viden udi kunsten at sætte nætværket op.
Jeg har flg.:

2 maskiner som skal i LAN: Dual AMD MP1600+ m. 1 Gb ram og 3 stk. 40 Gb
diske
OS: win XP
og PIII 600 E m.. 256 Mb SDram og 30 Gb disk
OS: Win 98SE

Server: Dual Intel Celleron 500 Mhz m. Foreløbigt 256 Mb ram og 60 Gb
harddisk
OS: Win XP

Endvidere har jeg en P166 MMX m. 96 Mb ram og 6 Gb harddisk, der evt. kan
bruges som gateway/firewall.
OS: er ikke valgt endnu!

8 ports switch og rigeligt med kabel til at forbinde det hele.

Jeg vil meget gerne ha min FPT op at køre, og jeg kunne også godt tænke mig,
at serveren også kunne passe en hjemmeside.
Det er jeg dog blevet frarådet af en kammerat, da han mener, det er alt for
besværligt at passe sådan en server.

Er det ikke muligt at lukke alle andre porte end de absolut nødvendige?

Hvad mangler jeg?
Bør jeg droppe P166mmx'eren som gateway/firewall og nøjes med at bruge
serveren som sådan?
Hvilke programmer skal jeg bruge til netværket?

Andre ting jeg bør vide?

På forhånd tusind tak

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-08-02 11:17

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> OS: Win XP
>
> Endvidere har jeg en P166 MMX m. 96 Mb ram og 6 Gb harddisk, der evt. kan

Både serveren og den store maskine kører Win XP pro vel at mærke!

Overvejer lige nu at bruge Freesco på P166'eren.
(Håber det er til at finde ud af)

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 06-08-02 16:53

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> Både serveren og den store maskine kører Win XP pro vel at mærke!
> Overvejer lige nu at bruge Freesco på P166'eren.

Hejsa
Hmm...XP til web server og FTP ja det kan vel godt lade sig gøre.
Mit forslag er linux eller W2K server i hvert fald en proff. server.
Hardwaren er ellers OK - det kan ihvertilfald lade sig gøre.

Men hvis du er Newbie, som du selv skriver: .. så glem det...

m.v.h.

Elmer

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-08-02 07:38

> [...]
> Hardwaren er ellers OK - det kan ihvertilfald lade sig gøre.
>
> Men hvis du er Newbie, som du selv skriver: .. så glem det...

Glem det? Hvad mener du?
G6 FTP på Win XP skulle da ikke være noget større problem. Måske er En
HTTP-server mere besværligt, men den er heller ikke noget absolut krav i
hvert fald i første omgang.
Jeg er ganske rigtigt et fuldstændigt ubeskrevet blad, hvad angår netværk,
men man skal jo starte et sted!

Årsagen til Wn XP er, at jeg har en licens til XP, men ingen til W2K server.
Linux kunne jeg måske nok godt bruge, men jeg er et barn af Bill Gates,
forstået på den måde, at jeg ikke kender andet siden Win 95.
En klog mand sagde engang "En ting ad gangen", og jeg har ligesom taget
rigeligt på mine små skuldre, hvad angår viden, der skal tilegnes.
Da hardwaren er kraftig nok til Win XP pro, er det ligesom det!
Og det burde kunne la sig gi sig!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 07-08-02 20:49

> Glem det? Hvad mener du?
> Mvh
>
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger

Okay... det var lidt for at provokere, men der er mange ting man skal have styr
på: IP-adres. type, DNS, Routing, Portnumre o.s.v . Hvad med sikkerhed / hackere
?

Jeg har ikke prøvet det selv, men jeg ved at det er svært, især med en
web-server.

m.v.h.
Elmer

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-08-02 09:16

"Jørgen Elmer" <elmermadsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hackere
> ?
>
> Jeg har ikke prøvet det selv, men jeg ved at det er svært, især med en

Nå, ok!
I første omgang nøjes jeg osse bare med en FTP.
Det skulle være lige ud af landevejen.

Men selve netværket ku jeg godt tænke mig lidt hjælp til.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : 187

Dato : 07-08-02 08:25

166 Mhz er glimrende til ex. at køre firewall, med en linux
distribution.... men opsætning af dette har jeg ikke kendskab til ...

med hensyn til at køre FTP og http, på samme maskine, er der ikke nogle
problemer i dette.... og XP klarer det også ganske fornuftigt...

ved ikke helt hvilken slags internet du har er det modem, adsl eller ??

ellers er det meget simpelt.. bare sæt de alm. "lige" (ikke krydsede
kabler) i switchen fra maskinerne, og huska at have tcp/ip protokollerne
indstalleret...

Mvh

187

hvi ? send. evt. mail til.