Hvilken plasttype ?
Fra : JAM

Dato : 05-08-02 18:25

Hvordan finder man ud af hvilken type plast en ting er lavet af, ud fra hvad
der står på, f.eks PP eller et tal inde i et genbrugstegn ?.
Er der andre "afslørende" tegn ved f.eks PVC ?.

mvh
Jakob

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 05-08-02 18:53

JAM wrote:
> Hvordan finder man ud af hvilken type plast en ting er lavet af,
> ud fra hvad der står på, f.eks PP eller et tal inde i et
> genbrugstegn ?.
PP kender jeg ikke.

PE = PolyEtylen = bæreposer
PS = PolyStyren
PI = PolyIsopren

> Er der andre "afslørende" tegn ved f.eks PVC ?.

PVC = Poly-Vinyl-Klorid laver HCl dvs. saltsyre når
det afbrændes. Jeg tror en primitiv test er at brænde
PVC af på en kobber tråd, du får så Kobber Klorid
salt, der giver en grøn-blå flamme. Men det vil du
også få hvis tråden er irret.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-08-02 20:50

In an article of 5 Aug 2002 Carsten Svaneborg wrote:

> PP kender jeg ikke.

Jeg har aldrig sat mig ind i den forkortelser, der anvendes på plastposer,
men mon ikke PP er polypropylen.

--
Uffe Holst

Fra : JAM

Dato : 05-08-02 22:14

> Jeg har aldrig sat mig ind i den forkortelser, der anvendes på
> plastposer,
> men mon ikke PP er polypropylen.

Jo, det er det. Det er dog ikke altid der står andet end et tal inde i et
"genbrugssymbol". Hvad det tal betyder kunne jeg godt tænke mig at vide.

Mvh
Jakob

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-08-02 08:41

In an article of 5 Aug 2002 JAM wrote:

> Jo, det er det. Det er dog ikke altid der står andet end et tal inde i et
> "genbrugssymbol". Hvad det tal betyder kunne jeg godt tænke mig at vide.

Endnu et gæt: det kunne være massefylden i kDa af polymeren.

--
Uffe Holst

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 06-08-02 21:53

JAM wrote:
> Det er dog ikke altid der står andet end et tal inde i et
> "genbrugssymbol". Hvad det tal betyder kunne jeg godt tænke mig at vide.

En hurtig Google søgning på plastics recycling gav følgende side:
http://www.recycle.net/recycle/Plastic/

Mvh. Johnnie

Fra : JAM

Dato : 07-08-02 19:42

Johnnie Hougaard Nielsen wrote:

> En hurtig Google søgning på plastics recycling gav følgende side:
> http://www.recycle.net/recycle/Plastic/

Tak, det var lige det jeg ledte efter. Det gælder lige om at finde de
rigtige søgeord.

Mvh
Jakob

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 05-08-02 21:16

Hej.

Prøv at kikke på Vink a/s hjemmeside de levere næsten alle slags (alm)
plast. Og der kan du se forkortelserne for de forskellige slags.

/ZIGGE