Rette/update en record
Fra : Tim Hattens

Dato : 04-08-02 15:26

hej!

Jeg har lavet en database over film. Via asp kan jeg få en liste frem over
filmene. Hvis man klikker på en film, kan man se detaljer om filmen, samt
jeg har lavet en knap, som sletter recorden hvis man ønsker. Min problem er
nu, at jeg også gerne vil have en knap/link, hvor man kommer ind på en ny
side, hvor der er en form, hvor alle detaljer er indsat. Dvs man retter bare
det felt der er forkert og trykker på en update knap.

Er dette muligt?

/Tim

Fra : SumSum

Dato : 04-08-02 15:45

"Tim Hattens" <hattens@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Dvs man retter bare det felt der er forkert og trykker på en update knap.

Ja da. Indholdet af formularen sender du til en side, der henter felterne og
skriver det i databasen med en update sætning:

function opdaterpost
strSQL="update filmdb set "
strSQL=strSQL & "filmnavn='" & TestFejl(request.form("filmnavn")) & "', "
strSQL=strSQL & "instruktoer='" & TestFejl(request.form("instruktoer")) &
"'"
strSQL=strSQL & "where id=" & request.form("id")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
response.write "Ændringerne er gemt<br>"
end function 'opdater post

I eksemplet hedder din database filmdb og dine felter filmnavn og
instruktoer. Det ændrer du bare til dine egne navne.

Hilsen
SumSum

---

Fra : Tim Hattens

Dato : 04-08-02 16:06

Mit problem ligger ikke i, at lave en update funktion, men at den skal
autoindsætte felterne. I mit ex. foregår det på denne måde:

knap: Komplet liste.
En liste med alle film kommer frem.
klik på en film: Detaljer om filmen.
Et link til slet film: Slette rekorden.

Nu skal jeg have lavet en link mere, som gør følgende:

Åbner en ny side.
Bruger id fra filmen, til at udfylde en formular med de resterne oplysninger
om filmen.
Man skal så have mulighed for at rette fx navn på filmen og trykke update
knappen.

Selve asp koden til update knappen kan jeg, men jeg aner ikke, hvordan jeg
skal få den til at smide de resterne oplysninger om filmen ind i en
formular. Det skal fungere lidt på samme måde, hvor man taster et postnummer
og bynavn kommer af sig selv, bortset fra, at postnummer er id på filmen og
den skal bruge en request.querystring("id") til at hente id.

Jeg er virkelig lost med den her. Kan ikke finde noget lign. på
nyhedsgrupper eller nettet.

HELP
/Tim

Fra : Rune Bjerregaard

Dato : 04-08-02 21:17

"Tim Hattens" <hattens@city.dk> wrote in message
> [...]
> om filmen.
> Man skal så have mulighed for at rette fx navn på filmen og trykke update

De resterende oplysninger ligger vel i db´en. Så du kan vel bare lave en
select til db med det id du sender via url´en over til den nye update-side.
Derefter er det vel simpelt at tømme den eneste(forhåbentligt)post i
resultsettet ud i en formular. Hvis det ikke er det du mener så har jeg
misforstået dig..

Hilsen Rune

Fra : SumSum

Dato : 05-08-02 07:01

> [...]
og
> den skal bruge en request.querystring("id") til at hente id.

linket bliver:

Det du skriver lyder stadig som det jeg svarede dig. Du henter en filmpost
og smider oplysningerne i en formular, f.eks.
retfilm.asp skal så være noget lignende:

id=request.querystring("id")
<%
sqlstr="select * from filmdb where id="+filmid
Set rs = Conn.Execute(sqlstr)
if rs.eof then
response.write "Filmen er ikke fundet"
else
%>
<form method="post" action="gem.asp">
<input type="hidden" name="id" value="<%=id%>">
<input type="text" name="titel" value="<%=rs("titel")%>">
og det gør du for hvert felt og slutter med
</form>
<%
end if
rs.close
set rs=nothing
%>

Brugeren kan så rette i de gamle oplysninger som jo står som text felter og
trykke send, hvorefter næste side henter oplysningerne og gemmer dem i
databasen. Den del skrev jeg til dig sidst.

Hilsen
SumSum

---

Fra : Tim Hattens

Dato : 05-08-02 18:06

Tak for hjælpen...

Jeg fik det faktisk løst inden. Jeg anede ikke man kunne lade databasen stå
åben efter man havde kaldt den, for så at trække data ud af den til et <a
href>

Ellers tusind tak for det