DOCTYPE ødelægger layout???
Fra : Anette Nielsen

Dato : 04-08-02 01:44

Hej,

Aldrig har jeg været mere mystificeret, kan nogen afmystificere det
her for mig?

Jeg har lavet nogle sider, layoutet i CSS. De har bl.a. en smal,
farvet kant (div farvet vha background-color) i hver side.
Det hele fungerer fint - lige indtil jeg sætter en DOCTYPE-erklæring
ind øverst.

Så dur kanterne ikke længere - mere præcist, de "tager ikke imod"
definitionen height:100%; - hvis jeg definere højden i pixels, opfører
de sig straks ordentligt. Men det dur jo ikke rigtigt i et flydende
layout.

????????

Er der evt. noget galt med erklæringen:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">

Validatoren forstår den da ialtfald godt....(og validerer som strict)

Og jeg fatter heller overhovedet ikke en yard af hvordan den skulle
kunne blande sig i CSS'en.

MVH det store spørgsmålstegn Anette

Fra : Stig Nygaard

Dato : 04-08-02 09:31

Hej Anette

Anette Nielsen wrote:
> [...]
> definitionen height:100%; - hvis jeg definere højden i pixels, opfører
> de sig straks ordentligt. Men det dur jo ikke rigtigt i et flydende

Browsere der forstår !doctype renderer sider forskelligt alt efter
hvilken du bruger. Nogle ting er understøttet med visse !doctype's og
ikke med andre. Procent-højder er generelt ikke en del af nyere standarder.

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">

Denne !doctype vil putte nyere browser i en mode hvor de ignorer tags,
attributter og værdi-typer som er "udfaset" (depricated) i HTML 4.01
STRICT standarden.

Prøv i stedet en af følgende !doctype'r som begge er af TRANSITIONAL-typen:

a)
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

b)
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Den første vil lade nyere browsere følger Transitional standarden
strengt. Jeg er lidt i tvivl om dette vil tillade procent-højder, men
ellers prøv b) som vil sætte IE6, N6+ og Mozilla i en "quirks mode", som
øger deres bagud-kompatibilitet med ældre udgaver af Internet Explorer
og Netscape.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Anette Nielsen

Dato : 04-08-02 17:34

On Sun, 04 Aug 2002 10:30:45 +0200, Stig Nygaard
<stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote:

> [...]
>
>Den første vil lade nyere browsere følger Transitional standarden
>strengt. Jeg er lidt i tvivl om dette vil tillade procent-højder,

Det gør det ialtfald i både netscape 6.2 og IE 6.0. Også i Opera 5.11,
som til gengæld bestemt kke bryder sig om overflow.

> Procent-højder er generelt ikke en del af nyere standarder.

Bugger. Jeg troede, muligvis naivt, at det med højden ville blive
ganske uproblematisk, når man begyndte at bruge CSS istedetfor
tabeller.

Tak for hjælpen!
Kan se at jeg må til at sætte mig lidt bedre ind i samspillet ml
browsere og standarder....