Tun/gravid
Fra : Iben Holst

Dato : 03-08-02 16:44

Hej ...

For noget tid siden - kan ikke huske om det er nogle måneder, 1/2 år eller
mere siden det var fremme, men jeg kan huske jeg i TVAvisen eller Nyhederne
så et indslag med en læge om tun og gravide.

Det var noget med at man ikke må spise tun i en bestemt periode af en
graviditet. Er der nogle der kan fortælle mig om det er i starten eller det
er i slutningen man ikke må spise det ??

Iben

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 03-08-02 17:36

Hej Iben
Lad helt være og vælg noget andet fisk i stedet.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i

Fra : Iben Holst

Dato : 05-08-02 12:40

> Lad helt være og vælg noget andet fisk i stedet.
> MVH Rikke

*S* Ja det ville jo være det optimale, men jeg er en stor kræsenpind ang.
fisk, så det er ikke ret tit det kommer på bordet - desværre - og der er
ikke mange varianter når det endelig kommer på!

Jeg kan slet ikke mindes hvornår jeg sidst har spist tun (i al fald ikke
under graviditeten) men nu fik jeg altså sådan en uimodståelig lyst til
tunmousse..... Efter artiklen at dømme (linket til Berlingske) kan jeg
vist roligt spise det en enkelt gang eller to hér i trimestret uden det vil
komme til at betyde noget for helbredet for mit ufødte barn.

Iben

Fra : Kat

Dato : 03-08-02 21:24

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message
> [...]
Nyhederne
> så et indslag med en læge om tun og gravide.

Se evt. denne artikel fra den 29/7 2002:
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=202626/

Der står intet om, hvornår man må eller ikke må, så jeg læser det som
en generel advarsel hele graviditeten igennem.

--

/kat
---

Fra : mimi

Dato : 04-08-02 13:24

Hejsa
Jeg var gravid da jeg hørte om det for ca. 1½ år siden. På det tidspunkt
spiste jeg tun hver dag og kan huske noget med de sagde det var en bestemt
mængde man ikke måtte spise over, fordi man så fik for meget af det stof
der var i, som var skadeligt. Jeg fortsatte med at spise tun ca. en gang om
ugen eller to, og jeg fik en velskabt og sund søn, som altså på ingen måde
har taget skade af det.
M.v.h Mimi

Fra : Kat

Dato : 04-08-02 19:17

"mimi" skrev:

> [...]
gang om
> ugen eller to, og jeg fik en velskabt og sund søn, som altså på

Tillykke med den velskabte søn
Nu står der jo også _kan_ medføre i artiklen, så du har nok været
heldig, hvis du spørger nogle.
Og så skal man jo tænke på, at kviksølv er et tungmetal der bliver i
kroppen for al tid, så d.v.s. det du nu har videregivet din søn
igennem graviditeten, skal/kan han så slås med resten af livet og
måske ende med at blive syg af i sidste ende.
Det kan sammenlignes lidt med min egen jobsituation, hvor jeg normalt
dagligt arbejder med røntgenstråler. Alle mine ældre kollger har haft
enormt svært ved at acceptere, at jeg ikke skulle medvirke, hvor disse
stråler blev benyttet, for de har da alle født raske børn. Ja, men de
glemmer bare, at man i mellemtiden er blevet klogere og har fundet ud
af, at alle disse børn faktisk bærer rundt på strålerne fra deres liv
i livmoderen. De er altså på forhånd overbestrålede i forhold til
resten af befolkningen og dermed mere udsatte for visse sygdomme end
andre.
Sådan hårdt sat mod hårdt.
Jeg tror mere på den version af sundhed der hedder alt med måde
Vi er selv herrer over de valg vi træffer - desværre ofte også for
vores børn ....
--

/kat
---

Fra : mimi

Dato : 05-08-02 18:15

Hejsa igen
Jeg tror ikke på jeg har voldt min søn mere skade ved at spise tun end den
benzinos o.s.v jeg har gået rundt i imens jeg var gravid. Jeg tror nogle
gange folk er for hysteriske med den slags ting. Det er vel ligesom folk
som ryger under graviditeten. Der er måske større risiko for de børn bliver
syge eller mindre ved fødslen, men der er sikkert mange børn som ikke tager
skde af det på længere sigt. Min mor røg da hun ventede mig, og jeg har
aldrig lidt af astma eller anden form for gener efter det, og er næsten
aldrig syg. Så jeg tror på det med alt med måde, som du jo selv skriver.
Jeg vil ihvertfald ikke have dårlig samvittighed over det tun jeg har spist
da jeg var gravid.Så skulle jeg dæleme have dårlig samvittighed over mange
ting.
M.v.h Mimi

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in

..