Hvordan tilføjer man en mac-adresse?
Fra : claus Christian Lars~

Dato : 03-08-02 05:56

Is it that the workstation
isn't getting an IP address from the server ?

if so, the answer is simple. the 'No free leases' means
that there isn't an entry in the /etc/dhcpd.conf for that
MAC address.

Add an entry for that MAC address, and restart dhcpd and
you should be good to go.

Hope that helps,

Ovenstående fra en malingliste. Hvordan skriver man det?

Hilsen Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-08-02 07:46

claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> Ovenstående fra en malingliste. Hvordan skriver man det?

Det gælder hvis du _selv_ kører DHCP serveren, og det er DHCP-serveren
fra isc.org, og du ikke har nok frie IP-numre i dine puljer.

Er det sådan din verden ser ud?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 03-08-02 09:56

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det gælder hvis du _selv_ kører DHCP serveren,

Tja, jeg har stoppet dhcp i adsl-routeren fordi min terminal bootede op
med adsl ip-erne , og derved ikke gjorde det den skulle: fungere som en
ltsp-terminal.Jeg har så fået fast ip-adresse.

Nu søger min terminal under boot efter en server (dhcp) men kan ikke
finde nogen.

og det er DHCP-serveren
> fra isc.org,

yep.

og du ikke har nok frie IP-numre i dine puljer.

Det ved jeg faktisk ikke. Hvordan undersøger jeg det?
bortset fra at mit netværk jo er så lille at der vel skulle være
rigeligt med frie ipadresser. 3 maskiner!

Hilsen Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-08-02 11:21

claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> Det ved jeg faktisk ikke. Hvordan undersøger jeg det?
> bortset fra at mit netværk jo er så lille at der vel skulle være
> rigeligt med frie ipadresser. 3 maskiner!

Hvis du ikke har ændret på DHCPd's konfigurationsfil, ved den det
ikke.

Beskriv din opsætning meget detaljeret, tak.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 03-08-02 10:51

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> Hvis du ikke har ændret på DHCPd's konfigurationsfil, ved den det
> ikke.

Det har jeg gjort men jeg ved ikke om der er sat en ip til terminalen:

linux:/etc # cat dhcpd.conf

ddns-update-style interim;
default-lease-time 21600;
max-lease-time 21600;

option subnet-mask 255.255.255.0;
option broadcast-address 192.168.0.255;
option routers 192.168.0.254;
option domain-name-servers 192.168.0.254;
option domain-name "yourdomain.com";
option root-path "/opt/ltsp/i386";

option option-128 code 128 = string;
option option-129 code 129 = text;

shared-network WORKSTATIONS {
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
}
}

group {
use-host-decl-names on;
option log-servers 192.168.0.254;

host ws001 {
hardware ethernet 00:E0:06:E8:00:84;
fixed-address 192.168.0.1;
filename "/tftpboot/lts/vmlinuz-2.4.9-ltsp-6";
option option-128 e4:45:74:68:00:00;
option option-129 "NIC=eepro100";
}
host ws002 {
hardware ethernet 00:D0:09:30:6A:1C;
fixed-address 192.168.0.2;
filename "/tftpboot/lts/vmlinuz-2.4.9-ltsp-6";
option option-128 e4:45:74:68:00:00;
option option-129 "NIC=tulip";
}
}
linux:/etc #

> Beskriv din opsætning meget detaljeret, tak.

Det jeg forsøger mig med nu er en linux-server, suse 8.0 og en terminal
der booter via floppy. Ved boot ser det således ud:

000021.0000 done
rom segment 0x0800 length 0x4000 reloc 0x9400
a20 enabled via bios
Etherboot 5.0.6 (GPL) Tagged ELF for for [3c5x9]
Boot from (N)etwork or from (L)ocal? N
Probing...[3c5x9]3c5x9 board on isa at 0x0300 - 10baseT
Ethernet address: 00:20:AF:21:6b:D4
Searching for server (DHCP)...

Med venlig hilsen Claus.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-08-02 12:41

claus Christian Larsen wrote:

> [...]

> Etherboot 5.0.6 (GPL) Tagged ELF for for [3c5x9]
> Boot from (N)etwork or from (L)ocal? N
> Probing...[3c5x9]3c5x9 board on isa at 0x0300 - 10baseT

Du har ingen dynamiske områder og klientens MAC passer ikke med nogle af de
faste IP'er - ergo er der ingen frie leases.

Du skal enten definere en fast IP for klienten eller definere et dynamisk
område til den.

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery