Lyn-nedslag / netværkskort ?
Fra : Peter Heide

Dato : 03-08-02 00:33

Har hér klokken 20.00 / fredag været udsat for det.

Bor i en etagelejlighed hvor vi er tilsluttet et netværk via Kabelnettet.
Havde desværre PCen tændt på det tidspunkt.

Min skærm og PC er mildest talt i uorden efter det lyn.

Her er spørgsmålet :

Har et Jensen 10/100 installeret. Det er totalt dødt. Normalt er der et lille
lys der blinker, det er der ikke mere.

Var inde i win98/ enhedshåndtering : virker ok !!

Kan sådan et kort brænde af pgr. lyn-nedsalg ??

Fra : JM

Dato : 03-08-02 07:44

Ja da du får en spænding på ca. 2.000.000.00 volt gennem kabel og i netkort
eller HUB/Switch.

Du kan prøve NB elektronik.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-08-02 09:31

"JM" <windows2000server@os.dk> skrev i en meddelelse
> Ja da du får en spænding på ca. 2.000.000.00 volt gennem kabel og i
netkort
> eller HUB/Switch.

Hvis der var tale om de størrelser du der nævner, altså en fuldtræffer, er
jeg ret overbevist om at Peter ville være klar over at der ikke var så meget
at tænke på. Men formentlig har du nok aldrig set effekten af en
"fuldtræffer" for så er jeg sikker på at du ikke ville sætte helt så mange
nuller efter.

Men en spikes (kort overspændig målt i millisek.) på mindre (400 - 800 volt)
forekommer ret ofte, ikke blot ved torden, men også i forbindelse med
aktivering af defekte relæer.

Og det er nok sandsynligt at noget i dit netkort ikke har kunnet stå for
mosten, men dog sådan at OS/bios kan se dit netkort og derfor ikke
fejlmelder.

Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94, Tebstrup
8660 Skanderborg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-08-02 08:52

On Sat, 3 Aug 2002 01:32:51 +0200, "Peter Heide"
<peter@heide.1a.dk> wrote:

> Kan sådan et kort brænde af pgr. lyn-nedsalg ??

Ja.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Heide

Dato : 04-08-02 02:23

tak for jeres svar. i havde fuldstændigt ret. mit netværkskort var brændt af
+ grafik-kort overlevede heller ikke lynet + skærm er
muligvis oxo defekt.
så fremover er min PC slukket hvis det trækker op til uvejr af den
slemme slags.

Asbjorn Hojmark skrev i meddelelsen ...

>Ja.
>
>-A
>--
>Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-08-02 10:25

"Peter Heide" <peter@heide.1a.dk> writes:

> så fremover er min PC slukket hvis det trækker op til uvejr af den
> slemme slags.

Du skal også have alle stik ud af væggen. Herunder modem og netværksstik.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-08-02 12:40

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> "Peter Heide" <peter@heide.1a.dk> writes:
>
> Du skal også have alle stik ud af væggen. Herunder modem og netværksstik.

Nemlig.

Når du nu har sådan en oplevelse, med ditto efterfølgende slankning af
pengepungen, bringer det mig frem til at du skal være påpasselig med at tage
dit elektronik fra ved torden.

Det er meget lokalt betinget hvad der sker under tordenvejr. F.eks. her hvor
jeg bor (14 år) tager jeg faktisk aldrig forholdsregler ved torden. Har
aldrig til dato fået noget ødelagt.

En bekendt ikke langt herfra har det lige modsat. Blot DMI varsler
urolig/ustabile vejrforhold, er han med det samme i fuld sving med at koble
al elektronik fra. Hver gang der er uvarslet tordenvejr hvor han ikke er
hjemme futter der noget af for ham.

--
Med venlig hilsen Hans Lykke Jørgensen. Alias OZ1GVJ
SYSop på Digipeater OZ8PAC APRS. mail.: hansjo@get2net.dk el. oz1gvj@qsl.net

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-08-02 16:06

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> wrote:

> Når du nu har sådan en oplevelse, med ditto efterfølgende slankning af
> pengepungen, bringer det mig frem til at du skal være påpasselig med at
tage
> dit elektronik fra ved torden.

Man behøver altså ikke tage det fra, man kan sikre sig med ved at tage
beskyttende forholdsregler, f.eks. med en UPS med indbygget trancient
beskyttelse.

http://www.proconsult.dk/go/upsapc-bk350ei

P.S.: Jeg arbejder i ovenstående firma.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-08-02 21:28

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> writes:

> Man behøver altså ikke tage det fra, man kan sikre sig med ved at tage
> beskyttende forholdsregler, f.eks. med en UPS med indbygget trancient
> beskyttelse.

Sikrer det mod lynet gennem modem eller netstik? Det tror jeg altså
ikke :(

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-08-02 22:59

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Sikrer det mod lynet gennem modem eller netstik? Det tror jeg altså
> ikke :(

Hvis man kobler telefonlinien gennem UPS'en burde den gøre det, det er vel
derfor der er stik på enheden til dette.

På de lidt større modeller kan trancient beskyttelsen også håndtere ethernet
og fast ethernet, alternativt kan man for ikke ret mange penge købe små
trancient beskyttere til netop dette.