Lille netværk med Win98
Fra : tubs

Dato : 02-08-02 21:37

Jeg skal lave et netværk med 10 maskiner der alle skal køre Win98.
Kravet er, at de skal kunne dele printer og ADSL forbindelse.
Regner med en maskine skal virke som server, og internetforbindelsen skal
kunne administreres derfra - skal altså kunne åbne/lukke forbindelsen for
alle de andre.
Serveren må også gerne kunne fungere som 'gemmedrev' for de øvrige maskiner,
men det er intet krav.
Har aldrig prøvet at oprette et net før, så jeg håber nogen vil hjælpe, evt
med et link.
På forhånd tak.

Fra : Funnyboy

Dato : 03-08-02 00:01

On Fri, 2 Aug 2002 22:37:15 +0200, "tubs" <tubs@email.dk> wrote:

> [...]
>men det er intet krav.
>Har aldrig prøvet at oprette et net før, så jeg håber nogen vil hjælpe, evt

Først så skal du ha en swich på 16 porte for at kunne få plads til
alle maskiner.
Så skal du bestemme om du vil ha serveren til at stå som printserver
også eller om du vil ud og købe en seperart til det. Den koster fra en
lille tudsse og op efter alt efter mærke og hastighed og antal
printere der skal kunnes sætte til den.
På din server vil jeg anbefale at du sætter win 2000 da du i den kan
definere hvilke maskiner der må ha adgang til hvad og hvor meget disk
plads de hver især må bruge på serveren.
Hvis du skal kunne åbne og lukke for netforbindelsen til hver enkelt
maskine kræver det et netkort til til hver msakine i din server så det
vil jeg sige at du skal glemme alt om.....Så er det bedre bare at ha
en switch og så at program som Remode administrator. Med det kan du
sidde ved serveren og styre alle 10 maskine og endda sidde og kigge på
hvad manden ved maskinen laver uden at han kan se det.
Der er dog en mulighed for at kunne styre netforbindelsen til
computerene men så skal du ha dig en router som er lidt dyrere end en
switch men i præncipet gør den det samme. Men der er noget
programerings arbejde ved en router hvis du skal ha muligheden for at
kunne kontrolere netforbindelsen. Og du kan resikere at du skal reboot
routeren hver gang inden det virker og så ryger forbindelsen på hele
netværket og det er ik skide smart hvis der sidder en der er ved at ta
en back up af noget på serveren.
Så hellere en swich og forbindelse hele tiden.
Jeg mener at man kan få nogle programmer der kan programeres som en
tids styring hvornår de forskellige porte og programmer de må bruges
men jeg er dog ikke sikker.
Det kan være der er andre der ved det her i gruppen.

Go fornøjelse med det.
Og send endelig en mail hvis du har flere spørgsmål.

Funnyboy