Forhindre sync til hd.
Fra : enrique

Dato : 01-08-02 21:54

Jeg bruger noflushd (http://noflushd.sourceforge.net/) på min bærbar, og
det virker glimrende. Til dem som ikke kender noflushd:

"noflushd is a simple daemon that monitors disk activity, spins down disks
whose idle time exceeds a certain timeout, and stops writes to them in
order to keep them spun down as long as possible."

Jeg kunne godt tænke mig noget ligende på min
workstation, men da hd'erne sidder på en pci ata100 controller virker det
ikke.

Nogen der kender en løsning? Jeg har kigget lidt på /proc/sys/vm/bdflush
men er det ikke noget der er blevet erstattet af kupdated ?

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

Fra : Brian

Dato : 02-08-02 12:23

> Jeg kunne godt tænke mig noget ligende på min workstation, men da
> hd'erne sidder på en pci ata100 controller virker det ikke.

Jeg ved ikke om det er korekt, men jeg mener at have fået at vide at
diske på bærbare er lavet noget anderledes end "normale" diske.
Umidelbart er det at spinde diske op og ned noget af en plage for disken
da det er meget lettere (læs mindre slitage) at opretholde en konstant
fart end at stoppe og starte....hvis det er noget den gør flere gange i
ninuttet kan de have en ikke uvæsenlig negativ effekt på diskens levetid
:(

Hvis det er støjen der genere kan man få nogle kasser til ineren
montering fra ThermalTake der tager meget af støjen (bør IKKE bruges
sammen 10000PRM diske pga varmen).

just my 2 cents :)

/brian

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-08-02 15:11

enrique wrote:

> [...]

> Jeg kunne godt tænke mig noget ligende på min
> workstation, men da hd'erne sidder på en pci ata100 controller virker det

NEEEJ, STOP !

Du må absolut ikke bruge noget, der periodisk spinder dine diske ned på
en stationær linux box. Det ÆDER dine diske. De kan ikke holde til det
og går i stykker for et godt ord.

Jeg taler af erfaring: På halvandet år mistede jeg fem (!) diske, før
det gik op for mig, at grunden var, at de slidt i smadder af at spinde
op og ned hele tiden. Siden jeg for knapt et år siden fandt problemet,
har jeg ikke mistet diske.

-Claus

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-08-02 16:06

On Fri, 02 Aug 2002 16:10:49 +0200, Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:
> [...]
> det gik op for mig, at grunden var, at de slidt i smadder af at spinde
> op og ned hele tiden. Siden jeg for knapt et år siden fandt problemet,

Hver gang vi har strømafbrydelse står der et par diske af. De skal
holdes kørende :)

--
Jesper

Fra : enrique

Dato : 02-08-02 17:49

On Fri, 02 Aug 2002 16:10:49 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> det gik op for mig, at grunden var, at de slidt i smadder af at spinde
> op og ned hele tiden. Siden jeg for knapt et år siden fandt problemet,

Det er bare fordi at min box ofte står tændt uden der er nogen aktivitet
på den, ville jeg spare min ibm 120gxp lidt. Jeg er bare lidt nervøs for
at den skal dø ligesom den 75gxp der erstatter, især når ibm "anbefaler"
den max skal køre 8 timer om dagen (hvilket IMHO er meget fjollet).

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-08-02 13:03

enrique wrote:

> [...]
> at den skal dø ligesom den 75gxp der erstatter, især når ibm "anbefaler"
> den max skal køre 8 timer om dagen (hvilket IMHO er meget fjollet).

Hvis du har købt en af den slags diske, kan det være lidt ligemeget

Men det er normalt bedst at lade sine diske stå tændt. Det slider meget
mindre på dem end hvis de bliver tændt og slukket hele tiden. Det eneste
rimelige grund til at stoppe ens diske er at spare strøm.

-Claus

Fra : enrique

Dato : 03-08-02 16:30

On Sat, 03 Aug 2002 14:03:27 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> Hvis du har købt en af den slags diske, kan det være lidt ligemeget

Jeg fik min 75gxp erstattet en 120gxp af IBM. Men jeg tager automatisk
backup en gang om ugen til en Maxtor hd. Den bliver kun mountet når der
bliver kørt backup, ellers er den sat i sleep.

> Men det er normalt bedst at lade sine diske stå tændt. Det slider meget
> mindre på dem end hvis de bliver tændt og slukket hele tiden. Det eneste
> rimelige grund til at stoppe ens diske er at spare strøm.

Ok, den får lov til at køre :)